نتایج نهایی نخستین طرح پژوهشی شهرداری‌های کشور در حوزه آلاینده‌ها مشخص شد

بر اساس نتایج به دست آمده از طرح پژوهشی «تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و تهیه سیاهه آلاینده‌های گازی کلان شهر اصفهان» که توسط شهرداری اصفهان و برای نخستین بار در کشور در حال تهیه است، موتورسیکلت‌ها و خودروها بزرگترین منابع تولیدکننده منوکسیدکربن هستند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه دو پروژه پژوهشی در حوزه شناسایی و تعیین سهم هر یک از منابع آلاینده هوای اصفهان به موازات یکدیگر در شهرداری اصفهان تعریف شده است، اظهار کرد: تهیه یکی از این طرح‌ها با عنوان پروژه «منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوا و اولویت‌بندی کانون‌های مولد آنها در شهر اصفهان» به دانشگاه صنعتی اصفهان سپرده شده و همزمان پروژه‌ای با محوریت دانشگاه اصفهان با عنوان «تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و تهیه سیاهه آلاینده‌های گازی کلان شهر اصفهان» در دست تهیه است.   

بهروز ارباب شیرانی ادامه داد: در هر دو طرح، نظارت و راهبری پروژه بر عهده گروهی متشکل از معاونت حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، مدیریت مطالعات و پژوهش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان است؛ هدف این پروژه‌ها شناسایی و تعیین سهم آلاینده‌های گازی، کانون‌های تولیدکننده، اولویت‌بندی و تهیه راهکار کنترل و کاهش اثرات آن‌ها است. 

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها، خروجی‌های مختلفی دارد، اضافه کرد: در پروژه «منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوا و اولویت‌بندی کانون‌های مولد آنها در شهر اصفهان» مراحل اولیه طرح که شامل جمع‌آوری و تهیه اطلاعات پایه و پروفایل منابع است، ۱۰۰ درصد انجام شده و هم اکنون در مرحله آنالیز نمونه‌های محیطی قرار دارد که در این فاز هم ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. 

لزوم همکاری بیشتر دیگر بخش‌ها برای تسریع در اجرای پروژه

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به لزوم تعامل بخش‌های درگیر برای تهیه این طرح، تصریح کرد: به عنوان مثال در زمینه برخی اطلاعات مانند سهم منابع آلاینده‌های گازی در بخش منابع متحرک جاده‌ای که عمدتا به خودروها بر می‌گردد، اطلاعات پلیس راهور مورد نیاز بود و در مجموع در این زمینه به همراهی دیگر دستگاه‌ها نیاز است تا طرح با سرعت بیشتر و در زمانبندی مقرر پیگیری شود.

ارباب شیرانی ادامه داد: در بخش تهیه سیاهه انتشار منابع آلاینده ثابت، عدم ارائه کامل اطلاعات از سوی حوزه‌های مربوطه روند کار را کُند کرد در صورتی که اگر این همکاری صورت گرفته و مشکلات مالی نیز رفع شود، این پژوهش که نتایج آن برای شهر بسیار مثمرثمر است، زودتر منتشر خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: جمع آوری اطلاعات طرح تا پایان سال جاری با مساعدت دستگاه‌های ذیربط اجرایی شده و به اتمام برسد. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه مجموع هزینه هر دو پروژه حدود یک میلیارد و یکصد میلیون تومان بوده است، افزود: نتایج پژوهش تعیین سهم منابع آلاینده در تدوین طرح جامع آلودگی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر نیاز به بازنگری طرح وجود داشت، تغییرات لازم اعمال و به روز می‌شود.

ارباب شیرانی ادامه داد: کار میدانی حجیمی در هر دو طرح پیش بینی شده است، زیرا اطلاعات حوزه نمونه‌گیری و داده‌هایی که باید از منابع ثابت، متحرک جاده‌ای و غیرجاده‌ای جمع آوری شود، واقعی است. بنابراین اگر تحلیل و تجزیه درستی بر روی این دو طرح صورت گیرد، قطعا نتایج طرح جامع آلودگی هوای اصفهان تأثیرگذار خواهد بود؛ بر اساس آخرین نتایج این پژوهش‌ها، بیشترین سهم در تولید گاز co مربوط به موتورسیکلت‌ها و خودروهای سواری شهر اصفهان است.

وی اظهار کرد: نتایج این پژوهش‌ها بعد از استخراج در قالب جلسات هم‌اندیشی و سمینار ارائه خواهد شد تا بتوان برنامه‌ریزی خوبی برای کاهش آلودگی هوا داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه البته اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان متولی بهره برداری این طرح است، گفت: نتایج این طرح می‌تواند در تهیه اسناد بالادستی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ارباب شیرانی در پاسخ به ضمانت بهره‌برداری از این طرح‌ها پس از انتشار گفت: در شهرداری بحثی تحت عنوان "کاربست پروژه‌های پژوهشی" تعیین شده است که در حوزه مطالعات و پژوهش به طور جدی دنبال می‌شود تا مباحث جنبه کاربردی داشته باشد.  

وی با بیان اینکه تهیه سیاهه انتشار منابع متحرک جاده ای ۱۰۰ درصد انجام شده است، گفت: سیاهه انتشار خودروهای شهر به تفکیک سواری، تاکسی، موتورسیکلت، کامیون و اتوبوس و تعیین سهم هریک از آنها ۱۰۰ درصد انجام شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: تعیین سهم انتشار منابع آلاینده متحرک غیرجاده‌ای مثل ماشین آلات راه‌سازی، حمل و نقل ریلی و ماشین آلات کشاورزی هم به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده است؛ در مورد منابع ثابت، هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشته‌ایم که اگر مشکلات رفع شود، سیاهه انتشار منابع خانگی، تجاری، آموزشی، پایانه‌های مسافربری، محل‌های توزیع سوخت، صنایع سیمان، گچ، شیشه، آجر، صنایع شیمیایی معدنی، پتروشیمی و پالایشگاه تهیه می شود.

کد خبر 360184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.