۳۰ درصد از موارد ابتلا به بیماری ایدز، ریشه در مواد مخدر دارد

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر منشا و ریشه بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی و جرایم در کشور است. به گونه ای که بخش قابل توجهی از سرقت ها، قتل های فجیع، خانوادگی و طلاق در کشور با مواد مخدر ارتباط دارد.

به گزارش ایمنا، سردار اسکندر مومنی در همایش روز جهانی ایدز که در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: براساس آمارهای رسمی در کشور، ۵۵ درصد از طلاق ها ناشی از مواد مخدر است. البته در بسیاری از خانواده ها، شاهد طلاق نیستیم، اما در عمل، زوجین از همدیگر جدا هستند و بار سرپرستی خانواده بر دوش همسر و زن است.

وی تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از زندانیان به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مواد مخدر مرتبط هستند و از سویی نیز حداقل ۳۰ درصد از موارد ابتلا به ایدز، ریشه در مواد مخدر دارد. البته اگر بخشی از رفتارهای پرخطر جنسی و تن فروشی را نیز ناشی از مواد مخدر بدانیم، سهم آن در ایدز بسیار بیشتر هم می شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه روزانه ۹ نفر معتاد در کشور جان خود را از دست می دهند، افزود: سالانه بیش از سه هزار نفر از معتادان فوت می کنند که متاسفانه اکثر آنها در سنین کار و تولید قرار دارند. بنابراین توجه جدی همراه با استفاده از یافته های علمی به منشا و علت تعیین کننده بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی یعنی اعتیاد، بسیار مهم است.

جانشین سابق فرمانده ناجا تصریح کرد: در دو دهه گذشته میزان تولید مواد مخدر در افعانستان حدود ۲۰۰ تن بوده اما در حال حاضر به ۱۰ هزار تن رسیده که بیش از ۵۰ برابر افزایش یافته است. افغانستان از نظر اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارد و علاوه بر عدم دسترسی به آب های آزاد، بسیار ناامن است و توسط قدرت های فرامنطقه ای مورد تجاوز قرار گرفته که در مدت تجاوز، تولید مواد مخدر در این کشور ۵۰ برابر افزایش یافته است.

سردار مومنی اضافه کرد: یکی از مسیرهای اصلی، راحت و ارزان ترانزیت و البته ورود، قاچاق، توزیع و عرضه مواد مخدر برای افغانستان، ایران بوده است و ایران هم در چهار دهه گذشته، مبارزه بی امانی برای ورود، قاچاق، توزیع و درمان مواد مخدر داشته و در این راه، چهار هزار نفر شهید شده و چندین برابر این تعداد، مجروح و معلول شده اند، اما برای کشور هیچ تفاوتی نداشت که مواد مخدر افغانستان در ایران توزیع شده یا ترانزیت شود و یا این مواد، جوان ایرانی یا غیرایرانی را آلوده کند.

وی توجه به پیشگیری از اعتیاد به ماده مخدر را بسیار مهم و یکی از اولویت های کنونی کشور دانست و گفت: درمان اعتیاد، سخت و پیچیده است و مواد مخدر، منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی است. بنابراین اولویت اصلی و کلان ما باید پیشگیری باشد که متاسفانه در طول دوران گذشته، مغفول مانده است. البته باید توجه داشته باشیم که کشف مواد مخدر از مرحله تشکیل پرونده تا زندانی شدن فرد، هزینه های بسیاری برای کشور به همراه دارد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: همه افراد، خانواده ها، دستگاه ها و نهادها باید از خودشان بپرسند که سهم هر یک در پیشگیری از اعتیاد چیست؟ مبارزه با اعتیاد، یک امر کاملا مردمی، اجتماعی و بین بخشی است و هیچ سازمانی نمی تواند به تنهایی و بدون حضور مردم، رسانه ها و گروه های مرجع، موفق باشد.

سردار مومنی در پایان یادآور شد: حدود ۱۱.۷ درصد از تولید ناخالص ملی در کشور صرف مبارزه با مواد مخدر می شود که شامل درمان، مقابله و پیشگیری است و منطق و یافته های علمی و تجربیات بشری نشان می دهد که در کنار اقدامات مقابله ای و درمانی باید به اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد، توجه جدی داشته باشیم.

کد خبر 360149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.