موج توئیتر از یک "قهرمان" و یک "ضد قهرمان"

داستان بعدظهر جمعه تلویزیون، سه ضلع مهم دارد، یک قهرمان، یک ضدقهرمان و روایتی متفاوت اما قابل پیش‌بینی که از اشتراک گذاری معمول فراتر رفته و به موجی در توئیتر تبدیل شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر سالهای گذشته پیچ تلویزیون را میچرخاندید تا ارمغان جعبه جادویی را برای خود مشاهده کنید، قالب و محتوایی را می‌یافتید که حتی سبک، ادبیات و چهره‌های تکراری در اجرای برنامه‌های زنده هم نباید دل زده‌تان می‌کرد چون باید به تنها رسانه سرگرم کننده آن روزها عادت میکردید.

اما چرخ روزگار گشت و جنسی "نو" در لباس رسانه‌های به‌روزتر به بازار آمد و آن جعبه کهنه شده برای آنکه دل آزار نباشد، این بار باید او به دنبال مخاطب می‌دوید نه مخاطب به دنبال او؛ این رقابت جدیِ جدی باعث شد تا تلویزیون از آن سبک‌های مشخص و تکراری دست بردارد و طبق این قانون نا نوشته که "هرچه جنجالی‌تر پرمخاطب‌تر" گاهی به دنبال برهم زدن معادله رسانه‌ای سابق خود باشد.

کمی دورتر از چند کانال اصلی تلویزیون که همیشه در چشم هستند، نام "من و شما" کم از این جنجال‌ها درست نکرده‌ است؛ آن روز که "ناصر ملک مطیعی" را روی صندلی مهمان نشاند و پس از سال‌ها تصمیم داشت چهره این سوپر استار سینمای قبل انقلاب را در رسانه ملی نشان دهد، همه چیز خوب پیش رفته بود تا آنکه چند قدم مانده به پخش برنامه، تصمیم گرفته شد ملک مطیعی از تلویزیون نشان داده نشود و حواشی این اتفاق تا روزهای بعد از فوت او نیز ادامه داشت.

این بار اما؛ "من و شما" در بعدازظهر جمعه تلویزیون، بازهم حاشیه‌ساز شد؛ "آرش ظلی‌پور" در این برنامه میزبان "مسعود فراستی" بود.

نام‌ها مشخص است، کارنامه هریک مشخص‌تر و آن چند دقیقه جنجالی که در برنامه اتفاق افتاد نُقل محافل مجازی این یک شبانه روز؛ بنابراین فارغ از آنکه قضاوتی در میان باشد، روایت خاطر آزرده یک مردم که این روزها دارند همان دلزدگی که باید از آن ترسید را نسبت به تلویزیون پیدا می‌کنند، در ادامه می‌خوانیم.

هشتگ اسم برنامه و میزبان و میهمان آن در توئیتر، نشان دهنده اوج واکنش مخاطبان تلویزیون نسبت به نحوه اجرای ظلی‌پور و پاسخ فراستی به او است؛ حتی جستجوی هشتگ "ادب"، "اخلاق" و "احترام" در توئیتر نیز همین داستان را روایت می‌کند.

یحیی، یکی از کابران توئیتر، توئیت کرد "‏کلیپ گستاخی آرش ظلی‌پور نسبت به مهمان برنامه‌ی زنده رو دیدم. برخورد این‌چنینی، نه فقط با مسعود فراستی با اون سطح از جایگاه و دانش، بلکه با هر انسانی با هر جایگاه و دانشی فاجعه‌ست".

برخی از کاربران هم رفتار ظلی‌پور را واکنشی به رفتارهای خود فراستی می‌دانند مانند سعید که در توئیتر خود نوشت "‏برخورد امروز ظلی‌پور در برنامه من و شما قصه جدیدی نیست بازتاب رفتاریست که جناب فراستی سالهاست با میهمانان برنامه اش انجام می دهد چه پیشکسوت و چه تازه کار برای قضاوت درست تر از برخورد او بهتر است از نگاه هزاران اصغر نعیمی و تهمینه میلانی هم به این ماجرا بنگریم."

محمد در پاسخ به چنین نظراتی نوشت "‏مسعود فراستی سال ها در ایتالیا و فرانسه تحصیل کرده و شاگرد فیلسوفی مثل آلتوسر بوده. کانت، نیچه و مارکس رو از حفظ است و متخصص تمام عیار داستایفسکی و کافکاست؛ بروید نقدهای پالین کیل و دیوید تامسون و جان سایمون را بخوانید تا بفهمید فراستی اتفاقا خیلی رعایت حال اثر و موثر را میکند".

مهتاب تنها راه‌حل را عذرخواهی ظلی‌پور می‌داند "‌ظلی‌پور را اگر نماینده نسل جوان مملکت برای اجرا در صدا و سیمای ملی بدانیم، باید متاسف شویم بابت این نسلی که با آن مواجه هستیم، مسعود فراستی سرمایه گرانقدر سینمای ایران است و باید رسما از ایشان و از تمام بزرگان سینمای ایران عذرخواهی شود".

حامد اما توبیخ و عذرخواهی را هم کافی نمی‌داند "‏توبیخی که قرار باشد تنها یک هفته برنامه اجرا نشود بیشتر به ناز شبیه است. ظلی‌پور باید تنبیهی هم سنگ عملکرد زشتش شود؛ توبیخ فعلی بیشتر شبیه زورآزمایی و چربیدن زور ظلی پور به صداوسیما است. رسانه ملی که نمیتواند یه بچه مجری را ادب کند چطور تصمیم به ادب فردوسی پور گرفت؟"

امیر هم توئیت کرد "‏معذرت خواهی زمانی معنا دارد که اشتباهی رخ دهد نه زمانی که عیبی بروز پیدا کند؛ بهترین معذرت خواهی این است که دیگر جلو دوربین نیاید تا تداعی این حرکت زشت نباشد"

با این حال آنچه از ماجرای "آرش و مسعود" باقی ماند یک قهرمان و یک ضدقهرمان در ذهن مخاطبان تلویزیون ساخت. پیمان نوشت "مسعود فراستی امروز در برنامه از هویت ایرانی اسلامی همه ما دفاع کرد و با بلند شدنش از صندلی نشان داد هنوز جلوه های آوینی را در خود دارد؛ دست خوش آقای منتقد! چه پلان بی نظیری بود!"

محمد نیز با نقل قولی از قهرمان داستان نوشت "‏هزارپا، لس‌آنجلس، آمپول و... فیلم های به شدت ضداجتماعی و مستهجنی هستند که از نظر سینمایی هیچ ارزشی ندارند و جای هیچ افتخاری ندارند گرایش به این فیلم‌ها و بالابردن دستمزد بازیگران این فیلم‌ها ضد سینمای ایران، ضد مخاطب وضد اجتماعیه؛ آقای فراستی سخن از زبان ما میگویی: دمت گرم"

هرچه بود از جمعه نه چندان زیبای "من و شما" گذشت اما سوالی که در ذهن بسیاری از مخاطبان شکل گرفت این است که صدا و سیما چرا باید عرصه این اتفاقات باشد و کاربری نوشت "‏مدیران محترم صداوسیما؛ قرار بود صدا و سیما محل تعلیم و تربیت باشد نه جولانگاه برخی برنامه‌سازان و مجریان بی‌ادب؛ پس آیا بهتر نیست برای خوبانتان مستمرا کلاس ادب و اخلاق بگذارید و عذر بی‌ادبانتان را نیز بخواهید؟"

شاید راه تکرار نشدن این چند دقیقه در تلویزیون یا هر رسانه و تریبون دیگری که مجری خوش‌تیب شبکه شما را تبدیل به چهره‌ای دوست نداشتنی و منتقدِ همیشه منتقد سینمای ایران را به قهرمان سکانس بی‌نظیر یک فیلمنامه بدل می‌کند، این توئیت احسان باشد "‏بیش از روانکاو و فیلسوف به جامعه شناس نیاز داریم".

کد خبر 360142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.