۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
دغدغه‌های زنان محله جلفا

نبود زیرساخت‌های ورزشی کافی، ازدیاد رستوران و کافی شاپ‌ها، بی توجهی به زنان در محلات، کمبود پارکینگ و تجمع حیوانات موزی از مهم ترین دغدغه های زنان محله جلفا در دیدار با رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین جلسه شورای مشورتی امور بانوان و خانواده شهرداری اصفهان با زنان محلات اصفهان و با حضور فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان امروز  _شنبه  ۱۰ آذر_ با زنان محله جلفای اصفهان در مدرسه ارامنه این محله برگزار شد.

مانیا غوکاسیان در این جلسه همفکری در خصوص مشکلات محله جلفا با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع تفکیک پسماند در محلات گفت: وجود رستوران‌های بسیار باعث ایجاد پسماند بسیار در این منطقه شده و همین امر تعداد حیوانات موذی اعم از موش و گربه را به شدت بالا برده است که به نظر می‌رسد برای دفع پسماند این منطقه نیازمند تدابیر ویژه و البته فرهنگسازی بیشتری در خصوص کاهش تولید زباله هستیم.

مسئول روابط عمومی کلیسای وانک، زنان جلفا را از دسته زنان هنرمند خواند و تصریح کرد: به دلیل لزوم ایجاد تعاملات فرهنگی بیشتر بین شهروندان ارامنه و شهروندان مسلمان سال گذشته نمایشگاهی از صنایع‌دستی زنان جلفا که اکثر آنها از زنان هنرمند هستند در کلیسای وانک برگزار شد که لازم است به دلیل وجود هنرهای دستی کمیاب در بین زنان جلفا این تعاملات و نمایشگاه‌ها بیشتر باشد؛ امیدواریم شهرداری مکان‌هایی برای ایجاد این نمایشگاه‌ها و آموزش این هنرها در اختیار زنان محله جلفا قرار دهد.

لزوم افزایش امکانات ورزشی در محله جلفا

غوکاسیان با اشاره به لزوم افزایش برنامه‌های مختص زنان در محله جلفا گفت: باید زنان را از حالت در خودماندگی بیرون آورد چرا که تمام بار تعلیم و تربیت فرزندان و خانواده بر دوش زنان است، اما متاسفانه زنان در محلات نادیده گرفته شده‌اند و باید زمینه‌های برابری آنان با مردان و عدالت جنسیتی را برقرار کرد.

مسئول روابط عمومی کلیسای وانک در خصوص کمبود امکانات ورزشی برای زنان در محله جلفا اظهار کرد: باشگاه آرارات تنها باشگاه فرهنگی، ورزشی محله جلفاست که این باشگاه مختص زنان و مردان است و در برخی سانس‌های محدود خود پذیرای بانوان است و با توجه به اینکه حدود پنج هزار نفر از این باشگاه استفاده می‌کنند، لازم است امکانات بیشتری برای این باشگاه که تنها باشگاه محله است از طرف شهرداری درنظر گرفته شود.

همچنین یکی از شهروندان ارامنه محله جلفا در این دیدار گفت: وجود پاساژها و کافه‌های بسیار معضلاتی برای این محله داشته است که پارک خودروهای بسیار حتی در کوچه‌ها، معضلات ضدفرهنگی اعم از استعمال دخانیات یا موادمخدر، وجود سنگفرش‌هایی که تردد پیاده‌ها را سخت می‌کند و همچنین عدم وجود جای پارک و پارکینگ در این محله اهالی محل را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است که لازم است شهرداری برای این موارد راه چاره‌ای بیابد چرا که پارک خودرو روبه‌روی منازل هر روز در حال بیشتر شدن است و تنگی کوچه‌های جلفا تردد را با مشکل روبه‌رو کرده است.

عدم وجود پارکینگ در جلفا مشکلات بسیاری برای شهروندان دارد

یکی دیگر از شهروندان محله جلفا در خصوص مشکلات این محله گفت: در کوچه‌های منتهی به دانشگاه هنر در محله جلفا متاسفانه علاوه بر شلوغی مسیر معضلات ضدفرهنگی هم دیده می‌شود که استعمال سیگار و گاها توزیع موادمخدر از تبعات شلوغی این خیابان‌ها است.

این شهروند محله جلفا با اشاره به لزوم وجود مسیرهای دوچرخه‌سواری در این محله گفت: در این محله برای دوچرخه‌سواران هیچ مسیر مشخص و جداگانه‌ای درنظر گرفته نشده است و افراد دوچرخه‌سوار با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند همچنین کج‌شدگی درختان کهنسال به سمت خیابان تا بحال حوادثی داشته است که لازم است به آنها توجه شود.

وی افزود: متاسفانه برای موتورسواران هیچ جریمه‌ای درنظر گرفته نمی‌شود و این در حالی است که موتورسواران در این محله حوادث بسیاری ایجاد می‌کنند که تردد سالمندان در خیابان‌ها و کوچه‌های جلفا را به سختی ممکن ساخته است.

همچنین فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به مشکلات مطرح شده از طرف زنان محله جلفا اظهار کرد: مباحث عمرانی این محله را به سمع و نظر شهردار منطقه می‌رسانیم تا تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود و با توجه به مباحث مطرح شده همچنین علاقمندی دیگر شهروندان به این محله و تردد آنان در این منطقه بهتر است این منطقه مانند چهارباغ به صورت پیاده‌راه طراحی شود.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در موضوعات مختلف توسط زنان تصریح کرد: زنان از پیشگامان فرهنگسازی هستند و این مسائل را باید در تربیت فرزندان از همان کودکی لحاظ و زمینه مناسب‌سازی محیط را برای تربیت درست فرزندان مهیا کنند.

اهمیت اجرای برنامه‌های فرهنگی در محله جلفا

روشن با ابراز تاسف از نداشتن برنامه‌های مدون فرهنگی برای جوانان اظهار کرد: اگر جوانان در منطقه‌ای تجمع می‌کنند و به برنامه‌های مبتذل می‌پردازند بهتر است خانواده‌ها و مراکز فرهنگی برای آنها برنامه‌های مفید داشته باشند و زمانی که ما برای آنها برنامه‌ای نداریم واضح است که به سمت سرگرمی‌های مضر می‌روند که تبعات این رفتارها برای دیگر شهروندان ناخوشایند خواهد بود.

رییس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اهمیت برنامه‌های فرهنگی در محلات گفت: اگر از تجمع جوانان در میدان جلفا صحبت می‌شود قطعا باید از وجود این سرمایه اجتماعی در این تجمعات استفاده کرد و معاونت فرهنگی شهرداری منطقه باید برای این جوانان برنامه‌های مختلفی برگزار کند و برای شروع در روزهای تعطیل باید در این مکان‌ها برای جوانان برنامه‌های مفیدی برگزار کرد.

روشن با اشاره به اهمیت مضامین تابلوهای فرهنگ شهروندی تصریح کرد: شورای پنجم بر محتوای تابلوهای شهروندی حساسیت بسیار داشته است که مباحث مختلفی در آنها مطرح می‌شود اما متاسفانه برخی جوانان به دلیل بی‌توجهی این تابلوها را نمی‌خوانند یا حتی نمی‌بینند که لازم است جوانان را به این موضوعات متوجه کرد.

وی با بیان اینکه مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در موضوعات شهری می‌تواند مفید باشد، اظهار کرد: تمام موضوعات فرهنگی محلات اعم از دفع پسماندها، اجرای برنامه‌های فرهنگی اعم از موسیقی و تئاترهای خیابانی می‌تواند توسط سمن‌ها به معاونت فرهنگی شهرداری‌های مناطق پیشنهاد شود.

روشن با اشاره به علاقمندی شهروندان اصفهانی به موضوعات هنری افزود: در زمینه تبادل آموزش‌های هنری زنان ارامنه در فرهنگسراهای شهر می‌توان اقداماتی اساسی انجام داد با توجه به اینکه ۱۷۰ فرهنگسرا در شهر اصفهان وجود دارد این موضوع را می‌توان در فرهنگسراها اجرا کرد و حتی زمینه درآمدزایی از هنرهای دستی زنان ارامنه که هنرهایی کمیاب و منحصر به فرد است را ایجاد کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای شهر اصفهان با اعلام حمایت از ایجاد امکانات ورزشی بیشتر در باشگاه آرارات جلفا گفت: شهرداری منطقه می‌تواند در کمک به توسعه امکانات ورزشی این باشگاه موثر باشد همچنین در خصوص فرهنگسازی در موضوعات پسماند بهتر است از طرف فرهنگسرای سلامت آموزش‌ها و بازدیدهایی برای منطقه جلفا اجرا شود.

کد خبر 360113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.