۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
علایم بارداری خارج از رحم

فوق تخصص طب مادر و جنین گفت: بارداری خارج از رحم نوعی بیماری است که به سختی قابل تشخیص است و جان مادر را به خطر می اندازد.

الهه زارعان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بارداری خارج از رحم یک بیماری است که زندگی مادر را به خطر می‌اندازد و در برخی مواقع منجر به مرگ وی می‌شود، اظهار کرد: زمانی که محصولات بارداری به جای اینکه داخل رحم لانه گزینی کند، در محل دیگری شروع به رشد کند، بارداری خارج از رحم اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین نوع بارداری خارج از رحم، بارداری در محل اتصال لوله‌ها به رحم اتفاق می‌افتد، افزود: گرچه محل بزرگی برای پرورش جنین است اما در عین حال غیرطبیعی است و طول زمان بارداری را بالا می‌برد؛ تشخیص بارداری خارج از رحم در لوله‌ها تنها با سونوگرافی واژینال امکانپذیر است. این نوع بارداری موجب پارگی رحم، خونریزی شدید و مرگ مادر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: حاملگی داخل شکم نیز یکی دیگر از موارد نادر و غیر طبیعی است که بارداری خارج از حفره رحم اتفاق می‌افتد و بسیار خطرناک است؛  اصولاً این نوع بارداری در افرادی که سزارین شدند بیشتر روی می‌دهد و محصولات بارداری در جای برش خورده رحم لانه گزینی می‌کند.

وی با بیان اینکه مادر در بارداری خارج از رحم علائمی مانند خونریزی به شکل لکه بینی، درد شکم، تهوع و استفراغ دارد، اضافه کرد: البته در برخی موارد بارداری عادی نیز این نشانه‌ها مشاهده می شود اما پزشک باید در این مواقع هوشیار باشد و علائم هشدار را به بیمار تذکر دهد که این موضوع با تست بارداری چک می‌شود، در تست بارداری،  میزان هورمون بارداری بین ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ نشان می‌دهد که بارداری داخل رحم اتفاق افتاده است اما اگر با سونوگرافی واژینال محصول بارداری با این رقم داخل رحم دیده نشود، حاملگی خارج از رحم اتفاق افتاده است.

فوق تخصص طب مادر و جنین تصریح کرد: در برخی مواقع مادر هوشیار است و علائم بارداری را رصد ‌می‌کند که در صورت وجود علائم غیرطبیعی باید به پزشک یا بیمارستان مراجعه ‌کند. حتی بیمار در خانه می‌تواند هر دو روز یک بار با تست بارداری شرایط خود را چک کند تا متوجه کاهش هورمون بارداری شود. زمانیکه تست بارداری زیر ۱۰ برسد خطر رفع شده است، گرچه در سونوگرافی واژینال سایز توده را نشان می‌دهد که چندان اهمیت ندارد، عبور این توده دو الی سه ماه طول می‌کشد.

وی افزود: کاهش نیافتن هورمون بارداری به اندازه جنین بستگی دارد که اگر بیش از چهار سانتی‌متر باشد. جنین خارج از رحم در لوله دیده می‌شود و در این شرایط جراحی ضروری است؛ در برخی مواقع نیز با تجویز دارو شیمی درمانی ۸۵ درصد بیماران مشکلشان حل می‌شود اما ۱۵ درصد از بیماران نیاز به جراحی پیدا می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تست بارداری یکی از روش‌های پیگیری است به عنوان مثال اگر بارداری در لوله رحم اتفاق افتاده باشد. لوله گنجایش نگهداری از محصولات بارداری را ندارد که موجب پارگی و خونریزی می‌شود و در برخی موارد بیمار دچار درد شکم، غش و سنکوپ می‌شود، اگر بیمار به بیمارستان مراجعه نکند خونریزی شدید منجر به مرگ وی می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر مادر در بیمارستان بستری شود و علائم حیات آن ثابت شد، باید هر ۴۸ ساعت یکبار تست بارداری انجام شود تا نحوه بالا و پایین آمدن هورمون بارداری بررسی شود.

فوق تخصص طب مادر و جنین با بیان اینکه برخی عوامل درصد بارداری خارج از رحم را در زنان افزایش می‌دهد، افزود: فردی که داروهای کمک باروری مصرف می‌کند،  افراد سیگاری‌، افرادی که عفونت لنگی داشته‌اند و به این دلیل بستری یا جراحی شده‌ باشند، شخصی که سزارین شده باشد و کسانی که قرص‌های اورژانسی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض بارداری خارج از رحم قرار می گیرند.

زارعان با تاکید بر اینکه تشخیص بارداری خارج از رحم بسیار سخت است، اضافه کرد: اگر زمان قاعدگی و تخمگذاری همخوانی نداشته باشد، علائم بارداری خارج از رحم است و باید به علائم هشداری پزشک توجه کنند این بیماری آرام آرام بروز پیدا می‌کند و زمانبر است، متاسفانه طی پنج سال گذشته دو نفر در اصفهان جان خود به دلیل این بیماری از دست داده اند.

وی خاطرنشان کرد: عدم توجه خانم‌ها به زمان قاعدگی و بارداری پزشک را دچار اشتباه می‌کند در سونوگرافی ممکن است بارداری تشخیص داده نشود و عدم توجه به علائم هشداری پزشک و در خواست ارائه مجدد تست بارداری بیمار را دچار خطا می‌کند که پزشک اشتباه تشخیص داده است این در حالی است که تشخیص این بیماری به این آسانی‌ها نیست.

کد خبر 360107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.