آموزش سواد رسانه به رشد تفکر انتقادی کمک می‌کند

شهرضا - کارشناس مدیریت رسانه گفت: آموزش سواد رسانه‌ای در جامعه به رشد تفکر انتقادی و مشارکت فعال در فرهنگ رسانه‌ای کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، محمدرضا کشانی امروز(شنبه) در نخستین جلسه از همایش‌های تخصصی شهرداری شهرضا با موضوع "مدیریت رسانه در خانواده"، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ترویج سواد رسانه، ایجاد و تقویت توانایی تحلیل و نقد داده‌ها در افراد است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که حجم انبوهی از اطلاعات به وسیله شمار فراوانی از رسانه‌های گروهی منتشر می‌شود، افرد باید توانمندی کافی برای نقد و تحلیل داده‌ها و اطلاعات را داشته باشند و بدانند چه اخباری برای آن‌ها مفید است.

کارشناس مدیریت رسانه با بیان اینکه خانواده نخستین و مهم‌ترین محل برای آموزش سواد رسانه به افراد است، تأکید کرد: اشتباه والدین که گاهی ناشی از ناآگاهی آنان در مدیریت فضای رسانه‌ای در خانواده است، ضربات غیرقابل جبرانی را بر فرزندان و شیوه تعامل افراد خانواده برجا می‌گذارد.

کشانی با تأکید بر ضرورت شناخت و انتخاب رسانه مناسب، یادآور شد: تشخیص شیوه‌های اقناع در رسانه‌ها و همچنین ارزش‌ها و سبک زندگی معرفی شده از سوی هر رسانه بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر رسانه به ابزاری کارآمد در دست صاحبان قدرت تبدیل شده تا اهداف خود را در سراسر جهان دنبال کنند.

کارشناس مدیریت رسانه با بیان اینکه هدف از آموزش سواد رسانه تبدیل افرد منفعل به افراد پرسشگر و فعال در برابر داده‌های رسانه‌ای است، تصریح کرد: مخاطبان منفعل هر نوع اخبار و اطلاعاتی را پذیرفته و از آن تأثیر می‌پذیرند، اما مخاطبان آگاه با انتخاب رسانه مناسب، در معرض اخبار مخرب قرار نمی‌گیرند و می‌توانند به خوبی از خود در مقابل اینگونه تهاجمات فرهنگی محافظت کنند.

کشانی با بیان اینکه آموزش سواد رسانه‌ای در جامعه به رشد تفکر انتقادی و مشارکت فعال در فرهنگ رسانه‌ای کمک می‌کند، اظهار کرد: دادن آزادی بیشتر به افراد با قدرت دادن به آن‌ها برای دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و ایجاد رسانه، از مهم‌ترین دلایلی است که براساس آن، هر فرد باید با سواد رسانه آشنا شود.

وی خاطرنشان کرد: محققان به این نتیجه دست رسیده‌اند که آموزش سواد رسانه‌ای ابزاری برای مقابله با مصرف الکل، مواد مخدر و همچنین اختلالات تغذیه‌ای، خشونت، نژادپرستی و تبعیض است.

کارشناس مدیریت رسانه با بیان اینکه سواد رسانه‌ای یکی از مهارت‌های مهم زندگی کردن است، تصریح کرد: این مهارت به درک چگونگی ایجاد فرهنگ‌های جدید توسط رسانه‌ها و انحصار رسانه‌ای کمک می‌کند.

کشانی با بیان اینکه امروزه درک مردم از واقعیت از طریق رسانه‌ها ایجاد می‌شود، تأکید کرد: والدین باید خوراک رسانه‌ای مناسب را برای فرزندان انتخاب و در هر سن، آموزش‌های مناسب را برای کاستن از آسیب‌های آن به فرزندان ارایه دهند.

وی تصریح کرد: والدین باید بدانند جوانان و نوجوانان بیش از سایر اقشار جامعه در معرض آسیب‌های ناشی از فعالیت رسانه‌ها و فضای مجازی هستند، در حالی که این گروه‌های سنی بیش از سایران با رسانه‌ها و فضای مجازی ارتباط دارند.

کد خبر 360072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.