ساماندهی اصناف در شهر یک ضرورت است/ اصلاح ساختار بازارهای روز کوثر 

تامین منابع مورد نیاز شهروندان ساکن در شهر، همین طور چگونگی توزیع آن از اهمیت بالایی برخوردار و نیازمند برنامه ریزی مدون است؛ هرچه شهر بزرگتر باشد لزوم توجه به تامین و توزیع منابع شهر به شکل جدی تری نمود پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چنان‌چه روند تامین و توزیع منابع مناسب نباشد، می‌تواند سایر زیرساخت‌های شهری را تحت تاثیر قرار دهد؛ در این میان جانمایی مشاغل در شهرها ضرورت دارد، زیرا اگر مشاغل متناسب با بافت شهر و خیابان نباشد بر مشکلات شهری می‌افزاید؛ آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی هوا، خاک ، بوی نامطبوع، گره‌های ترافیکی، سر و صدا و تجمع ضایعات از جمله عوارضی است که برخی از مشاغل بر شهرها تحمیل کرده اند. در این راستا ساماندهی مشاغل شهری از ضروریات است؛ متولی این فرآیند در شهر سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری است. نام این سازمان به تازگی از سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری به سازمان ساماندهی مشاغل و فراورده‌های کشاورزی تغییر کرده است که این خود اهمیت ساماندهی و نظارت بر محصولات مصرفی شهر اصفهان از تولید به مصرف را گوشزد می‌کند.

محمد مجیری؛ مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان میهمان خبرگزاری ایمنا بود تا پاسخگوی سوالات مطرح در این زمینه باشد.

جانمایی نامناسب اصناف در سطح شهر چه تبعاتی را در پی دارد و چه سیاست هایی برای رفع این مشکل باید دنبال شود؟

بسیاری از مشکلات در سطح شهر از جمله ترافیک و آلودگی هوا ناشی از ساماندهی و قرارگیری نامناسب اصناف در سطح شهر است که برخی از آنها آلودگی صوتی و هوایی را به همراه دارد؛ تعداد این صنوف در سطح شهر نیز استاندارد نیست این در حالی است که این مهم در کشورهای غربی همانند آمریکا و اروپا رعایت می‌شود؛ در آمریکا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، یک واحد صنفی خرده فروشی و در اروپا به ازای هر ۶۶۰ نفر، یک واحد خرده فروشی وجود دارد.

در ایران به ازای هر ۳۵ نفر، یک واحد صنفی و در شهر اصفهان به ازای هر ۲۶ نفر، یک واحد صنفی خرده فروشی وجود دارد که این خود باعث موجی از افزایش رفت و آمدها و ترافیک در سطح شهر می شود؛ به طور مثال در طول ۱۰۰۰ متری خیابان رباط سوم، در دو طرف خیابان ۷۳ دفتر مشاور املاک وجود دارد که این تعداد در طول یک خیابان و با توجه به کاهش ساخت و سازها بیشتر از میزان استاندارد است در حالی که شهرداری طی چند سال گذشته برای رفع مشکلات به جای معلول به بررسی علت پرداخته مثلا برای کنترل ترافیک، اقدام به ایجاد طرح زوج و فرد، نصب دوربین ثبت تخلف و ایجاد جزیره و اشکال هندسی بر سر چهارراه‌ها کرده است.

در حال حاضر ۸۰ هزار واحد صنفی دارای پروانه و بیشتر از ۱۰۰ هزار واحد صنفی فاقد پروانه در سطح شهر اصفهان وجود دارد؛ چنان‌چه به ازای هر واحد صنفی ۱۰ سفر درون شهری در طول روز انجام گیرد؛ تعداد این سفرها به یک میلیون خواهد رسید که موجب ترافیک خواهد شد؛ البته تعداد سفرهای درون شهری با در نظر گرفتن سایر واحدهای خدماتی و پزشکی بیشتر از این تعداد است، بنابراین باید در حوزه ساماندهی مشاغل به بررسی علت‌ها پرداخت.

علاوه بر شهرداری سایر سازمان‌ها از جمله اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و کمیسیون نظارت باید در زمینه ساماندهی مشاغل شهری مشارکت داشته باشند و شهرداری طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها می‌تواند بر نحوه توزیع و ساماندهی اصناف نظارت داشته باشد؛ قوانین صنفی و هوای پاک در این راستا برای شهرداری کمک کننده است، اما ایجاد زیر ساخت‌ها برای جلوگیری از ایجاد خسارت به مالکان واحدهای صنفی و معیشت آنان ضرورت دارد، بنابراین باید در حریم شهر و در شهرک‌ها مجموعه‌هایی را برای استقرار این واحدهای صنفی ایجاد و ساماندهی کرد به طور مثال شهرک امیرکبیر برای ساماندهی واحدهای ریخته گری و تراشکاری در نظر گرفته شده است، اما با توجه به کمبود زمین باید به دنبال راهکارهایی برای توسعه شهرک بود که در این راستا شهرک نیک اندیش واقع در پینارت همچنین شهرک صنعتی در ابتدای جاده حبیب آباد برای ساماندهی مشاغل در نظر گرفته شده است؛ این مهم نیازمند همکاری اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی است و همکاری همه جانبه و وسیعی را می‌طلبد.

چه برنامه ای برای انتقال پرنده فروشان خیابان عطار در دستور کار است؟

طرح تفصیلی پس از پایان طرح جامع تهیه می‌شود تا نقشه آینده شهر و راهکارهایی مناسب برای آیندگان بر مبنای آن شکل بگیرد؛ این طرح تا پایان امسال تدوین خواهد شد؛ در بحث ساماندهی مشاغل، بانک اطلاعات اصناف نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، زیرا وضعیت قرارگیری اصناف ثابت و اولویت آنان برای انتقال بر حسب میزان آلودگی و مخاطرات احتمالی برای سلامتی شهروندان تعیین می‌شود به طور مثال انتقال و ساماندهی پرنده فروشان خیابان عطار به دلیل مخاطراتی که به دلیل شیوع آنفولانزای حاد پرندگان دارد در اولویت است.

سالهاست این موضوع در استانداری اصفهان مطرح است، اما اقدام عملی در این زمینه انجام نگرفته، بنابراین مطالعاتی در این زمینه انجام گرفته و جلساتی نیز با اداره کل دامپزشکی استان اصفهان و اداره بهداشت برگزار شده است؛ بر طبق تصمیمات اخذ شده و توجه به معیشت و اقتصاد خانوارها، پرندگان زینتی به باغ تندرستی واقع در ابتدای جاده باغ رضوان منتقل می‌شود در این راستا همچنین کشتارگاه کوچکی نیز در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان برای پرندگان ذبحی در نظر گرفته شده است.

در حدود ۲۰ تا ۳۰ واحد صنفی در قالب یک کشتارگاه کوچک ، همراه با نقشه مناسب و با تاییدیه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به مکان مورد نظر در منطقه ۱۰ منتقل می‌شود؛ همچنین برای ساماندهی بازار گل و گیاه در محل باغ تندرستی و به مساحت ۱۴.۵ هکتار بازار گل و گیاه، ماهیان و پرندگان زینتی ایجاد خواهد شد که تا اواخر سال آینده بخش‌هایی از بازار به این مکان انتقال می‌یابد.

برای ساماندهی خرده فروشان خشکبار چه برنامه ای دارید؟ و احداث بازار خشکبار به کجا رسید؟

در خیابان‌های صارمیه، عبدالرزاق و صمدیه واحدهای عمده فروش خشکبار مستقر است که به دلیل انتقال بار به وسیله کامیون‌ها در طول روز موجب ایجاد ترافیک در محدوده‌های نام برده می‌شود. برای حل این موضوع در میدان مرکزی میوه و تره بار، زمینی به مساحت ۱۵ هکتار برای انتقال ۱۱۱ واحد صنفی خشکبار در نظر گرفته شده است که در حال ساخت است و مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذراند.

مذاکراتی با اتحادیه صنف خشکبار برای انتقال این واحدهای صنفی انجام گرفته است و در این راستا بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری، برای رفع مشکل ترافیک باید پس از انتقال واحدهای مذکور، واحدهای صنفی قبلی تعطیل و کاربری های دیگری برای این اماکن در نظر گرفته شود. تهران و تبریز دو شهر پیشرو در تولید خشکبار هستند که نمایندگان دو شهر پس از حضور در اصفهان و بازدید از این مرکز ابراز امیدواری کردند، اصفهان به قطب خشکبار تبدیل شود؛ در این راستا تاکنون ۴۵ واحد تا پایان سال واگذار خواهد شد و کسبه نیز برای انتقال به این مکان رضایت دارند، زیرا برای آنان ارزش افزوده دارد.

آیا  سازمان برنامه‌ای برای ساماندهی فروشگاه‌های دوچرخه و موتورسیکلت در میدان احمد آباد دارد؟

تعداد فروشگاه‌های دوچرخه و موتورسیکلت واقع در خیابان سروش و میدان احمد آباد زیاد است و قرار دادن موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها در کنار پیاده رو و خیابان موجب سد معبر و ایجاد مزاحمت برای عابران پیاده می‌شود. 

 ۱۵ هزار متر زمین در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان برای ایجاد مرکز دوچرخه سواری و موتورسیکلت در نظر گرفته شده است که با توجه به محدودیت منابع مالی باید با مشارکت کسبه انجام بگیرد. دو هزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه نیاز است، این مرکز برای نخستین بار در کشور ایجاد می‌شود که برای راه اندازی و تکمیل آن نیازمند توافق صنف و مشارکت آنان است.

برنامه این سازمان برای انتقال کارگاه های طلاسازی از سطح شهر و تجمیع آنها در یک مکان چیست؟

اصفهان بزرگ‌ترین شهر تولید طلا و جواهر است و رتبه نخست کشور را در تولید النگو دارد. در این راستا ۱۴ هزار متر مربع واحد کارگاهی طلاسازی در سطح شهر اصفهان وجود دارد که باید ساماندهی شود؛ این کارگاه های طلاسازی عمدتا در اطراف میدان عتیق، میدان نقش جهان و حتی در منازل مسکونی قرار دارد که برای سلامت کارکنان خطرناک است.

بر این اساس سه سال قبل، اداره راه و شهرسازی زمینی به مساحت ۸۰ هکتار را برای تجمیع و انتقال این واحدهای کارگاهی در نظر گرفت که از این ۸۰ هکتار، ۳۰ هکتار از آن برای توسعه این مرکز در نظر گرفته شده است. همچنین هیئت مدیره ای از اتحادیه صنف طلا و جواهر فروشان برای شروع روند اجرایی این پروژه در نظر گرفته شده و در این باره جلساتی را با هیئت مدیره این سازمان داشته ایم تا سال آینده روند اجرایی این پروژه آغاز شود.

آیا امکان تجمیع واحدهای خدمات خودرویی به صورت مجزا در سطح شهر اصفهان وجود دارد؟

با توجه به هشت ورودی اصلی در شهر اصفهان، وجود سه هزار واحد خدمات خودرویی در معبرهای اصلی برای شهر تاریخی همچون اصفهان زیبا و مناسب نیست که این مهم لزوم ساماندهی این واحدهای صنفی را در ورودی های شهر گوشزد می‌کند، در این راستا جلساتی را با اتحادیه صنف خدمات خودرویی سبک اصفهان داشته ایم. که در این جلسه برنامه ریزی شد شهرداری های مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان در هر منطقه ۱۰ هزار متر مربع زمین برای ایجاد کلینیک خودرویی تحت عنوان خدمات خودرویی شماره یک و دو برای توسعه در نظر بگیرند؛ در این راستا مکاتبات لازم با شهرداری انجام شده است.

برنامه‌های این سازمان برای ارتقا کیفی بازارهای روز کوثر چیست؟

ماموریت دوم این سازمان فراهم کردن محصولات کشاورزی از تولید برای مصرف است؛ محصولات مصرفی شهر اصفهان شبانه به میدان میوه و تره بار منتقل می شود و در طول روز برای مصرف روزانه در سطح شهر اصفهان توزیع می شود.

بر این اساس تاکنون  ۱۴ فروشگاه کوثر به بهره برداری رسیده است و به عنوان یک برند مورد اطمینان به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند. در این راستا کیفی سازی خدمات و اصلاح ساختار این بازارها در دستور کار سازمان قرار دارد؛ البته کمی‌سازی این فروشگاه‌ها نیز در اولویت دوم قرار دارد؛ سیاست توسعه فروشگاه‌های بزرگ به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب و قوانین لازم برای ایجاد این فروشگاه ها تدوین شده است؛ مردم نیز به سبب تفاوت قیمت کالاها در فروشگاه های بزرگی همانند بازارهای کوثر نسبت به سایر فروشگاه ها خریدهای ماهانه خود را از این بازارها انجام می دهند.

همچنین پانزدهمین فروشگاه روزکوثر واقع در شهرک شهیدکشوری در حال ساخت است؛ شانزدهمین شعبه این فروشگاه نیز در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان واقع در خوراسگان ساخته خواهد شد و زمین مورد نظر مراحل مورد نیاز برای تملک را سپری می کند. البته صحبت هایی در خصوص درآمد مغازه داران کوچک مطرح می شود اما تلاش سازمان بر این  است که فروشگاه های کوچک نیز در روند احداث بازارهای روزکوثر مشارکت داشته باشند تا زیانی متوجه این فروشگاه های خرد نشود؛ البته اجناس با قیمت مناسب وکیفیت مطلوب در بازارهای بزرگ عرضه می شود و مردم در مقام مقایسه خرید کالا از این بازارها را ترجیح می‌دهند. البته واحد نظارت بازارهای روزکوثر در زمینه بهداشت کالاها و محیط، روند توزیع و قیمت آنها در بازه‌های زمانی مختلف فرآیند خود نظارتی را انجام می‌دهد.

ایجاد بازارهای محله‌ای نیز از دیگر برنامه‌های در دست بررسی است. طبق آیین نامه صنفی مساحت این بازارها باید بیشتر از ۱۰۰۰ متر باشد و عرضه کالاها در این بازارها به صورت تخصصی و با قیمت مناسب انجام شود. عرضه بدون واسطه کالا دست واسطه گران و دلالان را کوتاه کرده و کالاها را با قیمت مناسب از واحدهای تولیدی به سمت بازارها گسیل می کند بنابراین ایجاد این بازارهای تخصصی و محله‌ای یک ضرورت است.

کیفیت محصولات میدان میوه و تره بار اصفهان موجب شده تا محصولات آن به حتی شهرستان بیرجند به عنوان دورترین نقطه شمال شرقی کشور نیز ارسال شود، البته باید ظرفیت‌های ورودی و خروجی میدان نیز در نظر گرفته شود. در شهرستان‌های نجف آباد، درچه، بهارستان و شهرضا میادین میوه و تره بار به صورت مجزا ایجاد شده است که می تواند به صورت منظم و برنامه ریزی شده محصولات را به نقاط مختلف استان برساند.

کد خبر 360071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.