اقتصاد خلاقانه رونق اقتصادی شهر را رقم می زند

مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان گذر از اقتصاد صنعتی به اقتصاد فناورانه و پس از آن اقتصاد خلاقانه را عامل رونق اقتصادی شهر عنوان کرد.

نادر آخوندی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تحول اقتصاد دنیا از اقتصاد صنعتی به اقتصاد فناورانه و پس از آن به اقتصاد خلاقانه گویای اهمیت خلاقیت در کسب درآمدهای شهری است، اظهار کرد: اگر تفکر کسب درآمد کند، آثار و تبعات خوبی از جمله در مسائل زیست محیطی دارد، همچنین شهری که خلاقانه اداره شود در مقایسه با شهری که صنعتگر باشد تفاوت فرهنگی قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی افزود: ارزش افزوده‌ و اشتغال‌زایی که تفکر خلاق و شرکت‌های کارآفرین در شهر ایجاد می‌کند با شرکت‌های تولیدی قابل مقایسه نیست، البته هر کدام ارزش‌های خاص خود را دارند و در کنار یکدیگر تکامل پیدا می‌کنند.

مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان با بیان اینکه قرار نیست فکر و خلاقیت را از سایر کشورها وارد کنیم و در کشور فقط صنعت آن را داشته باشیم، ابراز امیدواری کرد: با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که در شهر اصفهان وجود دارد بتوانیم شهری خلاق و فناور داشته باشیم که از نظر کسب درآمد شهری و ملی و نیز محیط زیست شهری سرآمد باشد.

آخوندی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری‌ها در کل کشور و اصفهان، روش و زمان کسب درآمد است، گفت: این نگرانی به دلیل این‌است که درآمدهای شهرداری به صورت " درآمد- هزینه " و با بخش دولتی متفاوت است، در بخش دولتی بودجه ای نوشته می‌شود و به همان میزانی که بودجه به آنها تعلق می گیرد، هزینه می‌کنند.

وی افزود: شهرداری‌ها باید خودشان درآمد کسب کنند و با توجه به اینکه خدمات آنها به طور مستقیم در زندگی مردم تاثیرگذار است،  نباید از نظر خدمات کمبودی داشته باشند بنابراین دغدغه اصلی شهرداری‌ها کسب درآمد و هزینه آن برای رفاه شهروندان است.

مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر درآمد شهرداری‌ها به میزان قابل توجهی به درآمد ساختمانی وابسته شده است، خاطر نشان کرد: این درآمد ناسالم است زیرا از رونق و رکود اقتصادی تاثیر می پذیرد و نوساناتی که در این بخش از اقتصاد کشور رخ می دهد تاثیر فراوانی بر درآمد شهرداری می گذارد.

آخوندی با اشاره به برگزاری رویداد "ایده کاپ شهر" افزود: این نیاز در شهرداری احساس شد که از تجربیات سایر کشورها و ایده‌های مردم نسبت به دریافت درآمد و هزینه کردن آن برای رفاه شهروندان استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: متخصصان این حوزه، کسانی که در این زمینه‌ تحقیق کرده‌اند و یا شرایط کشورهای دیگر را دیده‌اند، می‌توانند در امر افزایش درآمدهای پایدار، شهرداری را یاری کنند و نیز مردم که در کوچه و بازار عملکرد شهرداری را رصد می‌کنند ممکن است نکاتی به نظرشان برسد که از دید شهرداری مغفول مانده است.

مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان ادامه داد: در این راستا معاونت مالی و اقتصادی با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در رویداد ایده‌کاپ ورود کرده تا بتواند در دو بخش ایده و طرح از ظرفیت ها و مشارکت های مردم بهره ببرد و شرایط بهتری را برای شهر اصفهان ایجاد کند.

تعهد اجرای ایده و طرح‌های برتر می‌تواند اعتبار و برند این رویداد باشد

آخوندی گفت: تعهد به اجرای این ایده و طرح ها برای نفرات برتر می‌تواند به عنوان اعتبار و برند باشد و امید است با برگزاری ایده‌کاپ‌های بیشتر شرایط بهتری برای تحقق شهر خلاق فراهم شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه کارآفرینی در اصفهان، گفت: تشکیل این کارگروه تاثیر بسزایی در بروز خلاقیت‌ها در شهر داشته و طرح‌های خوبی نیز در آن شروع شده است.

‌ مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان با بیان اینکه اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری، اعضای کار گروه کارآفرینی اصفهان هستند، افزود: در جلسات هفتگی این کارگروه، تفاهم‌نامه‌هایی با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بسته شده تا بتوانیم فناوری بیشتری به اصفهان وارد کنیم.

 آخوندی دیگر فعالیت‌های کارگروه کارآفرینی را ایجاد "فضای کار اشتراکی" و طرح "آموزش توان هفت" عنوان کرد و افزود: در "فضای کار اشتراکی" قرار است برای اولین بار در محل ساختمان جهان نما فضایی ایجاد شود که کارآفرینان و فناوران بتوانند در کنار یکدیگر مشغول به کار شوند.

وی اضافه کرد: طرح "آموزش توان هفت" نیز شروع به کار کرده است که بر اساس آن ۱۰ ‌میلیون نفر- ساعت، جوانان شهر به منظور آمادگی برای کسب وکار و اشتغال‌زایی آموزش می بینند.

آخوندی ادامه داد: به نظر می‌رسد با وجود دانشگاه‌های شهر اصفهان، تفکری که در شهرداری وسایر ارگان‌ها وجود دارد و به صورت هم‌افزا نیز با یکدیگر همکاری می کنند، اصفهان به سمت شهر خلاق و کارآفرین پیش رود.

کد خبر 360066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.