رشد منفی اقتصادی مهم ترین عامل مهاجرت ایرانیان است

یک کارشناس اقتصاد گردشگری گفت: رشد منفی اقتصادی کشور در دهه اخیر، مهم ترین عامل مهاجرت بسیاری از شهروندان ایرانی به کشور های دیگر است و افرادی نیز که مهاجرت نکرده اند، حداقل یک بار، به فکر مهاجرت افتاده اند.

حسین عماره در گفتگو با خبرنگار ایمنا افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مصرفی مردم را از دلایل اصلی مهاجرت بسیاری از افراد به کشور های دیگر دانست و اظهار کرد: وقتی مردم متوجه می شوند که با ماندن در ایران مشکل تامین خورد و خوراک پیدا خواهند کرد؛ علاقه و حس تعلق به وطن جای خود را به امید به زندگی در کشور های خارجی می دهد و همین باعث می شود تا بسیاری از افراد برای افزایش امید به زندگی خود، دست به مهاجرت بزنند.

وی با بیان اینکه بیکاری از جمله عواملی است که موجب تشدید مشغله‌های ذهنی و اقتصادی مردم می شود که در نهایت به فکر کردن به مهاجرت، منجر می شود، افزود: نبود بسیاری از مشکلات در کشورهای اروپایی و غربی باعث شده تا امید به زندگی در این کشورها چند برابر امید به زندگی در ایران باشد.

این کارشناس اقتصاد گردشگری با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها در مورد ادامه همکاری های توریستی و گردشگری با ایران دچار تردید شده اند، گفت: بسیاری از مسئولان کشورهای دیگر، فکر می کنند که اغلب ایرانیان با ورود به آن کشور قصد فرار از وطن خود را دارند و می خواهند از طریق آن کشور وارد کشورهای پیشرفته جهان شوند.

عماره ادامه داد: فرار از طریق همسایگان بوسنی و هرزگوین به این کشور و اعلام انفقاد مدارک هویتی در آن و دریافت شناسنامه تابعیت بوسنی از رایج ترین روش هایی است که افراد از آن برای مهاجرت به کشور های اروپایی استفاده می کنند و لازم است تا مقامات بوسنی در مورد ضعف امنیتی مرز های خود تدبیری بیاندیشند.

وی بزرگ نمایی خدمات دستگاه‌های دولتی در اروپا، توسط مبلغان ایرانی را در افزایش مهاجرت ها موثر دانست و خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد فریب تبلیغات دروغ و نامعقولی که در مورد راحتی زندگی در اروپا می شود را می خورند و به قصد مهاجرت به کشور های اروپایی عازم آنجا می شوند اما پس از رسیدن به آنجا، با پوچ بودن آرزوها و انتظارات محال خود مواجه می شوند و به اجبار با اسکان در کمپ های نگهداری مهاجران، کنار می آیند.

عماره ادامه داد: بلد نبودن زبان انگلیسی و وابستگی شدید به اقوام و خویشان از جمله مواردی است که باعث می شود تا بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت دارند از تصمیم خود، منصرف شوند، علاقه به مهاجرت و تکاپو برای خروج از کشور به قصد پناهندگی در بسیاری از جوان های رده ۲۰ سال کشور دیده می شود اما لزوم حضور در خدمت سربازی و اخذ مدرک پایان خدمت یکی دیگر از مواردی است که آنها را از مهاجرت منصرف می کند.

کد خبر 360055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.