وزیر کشور باید پاسخگوی محدودیت‌های اهل سنت باشد

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران درباره دلایل طرح استیضاح وزیر کشور از سوی نمایندگان مناطق سنی نشین کشورگفت: استیضاح وزیر کشور موجب می شود که مردم احساس کنند که نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی پیگیر مطالباتشان هستند.

علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به اینکه «مجموعه ای از شرایط مردم مناطق سنی نشین موجب تهیه و امضای طرح استیضاح وزیر کشور  شده است» خاطرنشان کرد: در مناطقی که عزیزان اهل سنت زندگی می کنند، وضعیت صنایع، کشاورزی، تولید و به طور کلی اشتغال در سطح بسیار پائینی قراردارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  اوضاع آنقدر غیر قابل قبول است که حتی خود مسولان دولتی هم اعتراف می کنند که در ۴۰ سال گذشته توجه چندانی به عزیزان اهل سنت نداشته‌اند.

یار محمدی در ادامه تاکید کرد: بر اساس قوانین مصوب، دولت‌ها موظف بوده و هستند که برای مردم مناطق مرزنشین اشتغال آفرینی کنند، اما آنقدر در اینکار اهمال و کوتاهی کرده‌اند که قاچاق و پدیده کولبری به یک رویه در استان‌های مرزی تبدیل شده است. به همین دلیل ما در متن استیضاح از وزیر کشور خواسته‌ایم که در این باره توضیح بدهد.

وی ادامه داد: در قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی ابلاغی از سوی رییس جمهوری تاکید شده که می بایستی در مناطقی که اکثریت جمعیت از اقوام و یا اقلیت‌ها هستند، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به فرهنگ و زبان اقوام و قومیت ها توجه ویژه ای داشته باشند، اما این مهم در مناطق سنی نشین نه تنها کمرنگ، بلکه بی رنگ است.

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران در ادامه همین موضوع افزود: بارها و بارها از مسئولان محلی این مسأله را خواستار شدیم، اما آنها مدام می گویند که مشکل از بالاست، حالا از بالاترین مسئول مربوطه یعنی وزیر کشور که در عین حال رییس شورای امنیت ملی نیز هست، خواستار پاسخگویی در این مورد هستیم.

نماینده مردم زاهدان ادامه داد: همچنین از وزیر کشور می خواهیم که درباره محدودیت هایی که برای مناسبت های فرهنگی و معنوی اهل سنت وجود دارد، مانند احداث مساجد پاسخگو باشد و در صحن علنی مجلس به نمایندگان مردم توضیح بدهد.

کد خبر 360048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.