عفونت‌ها، زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سه ماه پس از پیدایش عفونت در بدن افراد بیشتر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجا که ویروس آنفلوآنزا می‌تواند سبب بروز امراض قلبی شود، محققان به منظور پیشگیری از این بیماری تزریق واکسن آنفلوآنزا را به افراد توصیه می‌کنند. بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) شامل طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند حملات قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، نارسایی قلب و ...می‌شود.

عوامل مختلفی نظیر سیگار کشیدن، کلسترول بالا و فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند. اما فاکتورهای دیگر مانند جنسیت، نژاد، سن و سابقه خانوادگی قابل تعدیل و اصلاح هستند. برخی از محققان، ارتباطی میان عفونت‌های ادراری و پنومونی را با افزایش خطر حملات قلبی و سکته مغزی کشف کرده‌اند. اما بررسی‌های جدید محققان آمریکایی ارتباط میان عفونت‌ها و تشدید بیماری‌های قلبی را نشان می‌دهد.

محققان داده‌های هزار و ۳۱۲ فرد را که به بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی و یا انفارکتوس میوکاردال (myocardial infarction) مبتلا شده بودند، ارزیابی کرده و داده‌های آنها را با ۷۲۷ فرد که سکته ایسکمیک را تجربه کرده بودند، مقایسه کردند.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق شامل بیماران سرپایی و افرادی بودند که برای درمان عفونت در بیمارستان بستری شدند. محققان در جستجوی عفونت در میان این افراد بودند که یک تا دو سال پیش از ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها شکل گرفته بود. عفونت‌های معمول گزارش شده در میان این افراد شامل عفونت‌های دستگاه ادراری، پنومونی و عفونت‌های دستگاه تنفسی بود.

نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که حدود ۳۷ درصد از مبتلایان به بیماری قلبی، سه ماه قبل از بیماری دچار عفونت شده بودند که منجر به شکل گیری بیماری‌های قلبی شده بود. در میان افراد مبتلا به سکته مغزی، این میزان تقریبا ۳۰ درصد بود. به گفته محققان، دو هفته پس از ابتلا به عفونت، خطر سکته مغزی و حمله قلبی در افراد به بیشترین میزان خود می‌رسد.

در بدن افراد سالم نقش پلاکت‌ها، اتصال به رگ‌های خونی آسیب دیده و ایجاد لخته خون است. اما موضوع مهم اینکه بسیاری از  پلاکت‌هایی که بیش از حد چسبنده هستند، خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهند. به گفته محققان، عفونت‌ها تعادل خونی را بر هم زده و باعث می‌شوند که بدن ما بیشتر در معرض ترومبوز و یا تشکیل لخته قرار گیرد.

کد خبر 360034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.