۳۰ درصد مساحت شهرهای کشور درگیر بافت‌های ناکارآمد است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۳۰ درصد مساحت شهرهای ما درگیر بافت‌های ناکارآمد هستند و جمیعت این مناطق نیز از یک ششم به یک چهارم افزایش یافته است که همه اینها موید اهمیت تصویب سند اجرایی سیاست‌های بازآفرینی‌شهری است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا شاملو در ارتباط با تصویب سند سیاست‌های اجرایی بازآفرینی شهری، اظهار کرد: اهمیت موضوع بر همگان روشن است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر جنس و بن مایه مباحث بازآفرینی شهری، تصریح کرد: جنس و ماهیت بازآفرینی‌شهری بیشتر اجتماعی- فرهنگی است تا عمرانی همچنین این مسئله موضوعی نیست که همانند ساخت و ساز مسکن به سرعت پیش برود زیرا ماهیت کار بسیار پیچیده و بحث های حقوقی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

شاملو گفت: یک نگرانی وجود دارد و آن هم این موضوع است که دولت بازآفرینی شهری را با بحث‌های تامین مسکن جامع یکی نبیند. جنس بازآفرینی شهری با بحث تامین مسکن کاملا متفاوت است و جا دارد وزارتخانه در دولت این موضوع را باز کند و در دولت این دو موضوع را از هم تفکیک کند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تقریبا از دهه ۷۰ بحث عمران و بهسازی شهری مطرح شده است بر ضرورت واکاوی عدم توفیق در ساماندهی بافت‌های ناکارآمد تاکید کرد و افزود: یافتن عوامل رکود در عدم توفیق در ساماندهی بافت‌های ناکارآمد از ضروریات است که در کنار آسیب‌شناسی‌هایی که توسط شرکت بازآفرینی شهری در شانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارائه شد، اهمیت یافته است.

وی همچنین بر ارائه تعریفی روشن از نقش شهرداری‌ها در اجرای بازآفرینی شهری تاکید کرد و خواستار تدوین ضمانت‌های اجرایی لازم برای اجرای این سیاست شد.

شاملو گفت: در بحث ارتقای کیفیت زندگی و قابلیت زیست‌پذیری شهرها، باید مشخص شود که اندازه و شاخص کیفیت زندگی تا کجاست، و چطور می‌توانیم به این نقطه برسیم. همچنین، در طرح‌های موضوعی و موضعی در بخش تعریف بازآفرینی شهری، تکلیف سکونتگاه‌های غیررسمی که در خارج از محدوده این طرح‌ها هستند چه می‌شود؟، اینها مواردی هستند که ضرورت دارد که تعیین تکلیف شده و با جزئیات اعلام شوند.

وی تصریح کرد: تعیین تکلیف بازآفرینی سکونتگاه‌های روستایی واقع در حریم شهرها در سند اجرایی سیاست‌های بازآفرینی شهری ضرورت دارد.

کد خبر 360024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.