ساختمان های شهری سالیانه ۱۳۲ میلیون تُن آلودگی تولید می‌کند

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظم مهندسی کشور با بیان اینکه ساختمان های شهری بعد از حمل ونقل دومین منبع آلوده کننده هوا است و افزود: این منبع سالیانه بیش از ۱۳۲ میلیون تُن آلودگی وارد محیط زیست می‌کند که منابع آلوده کننده ثابت است.

احمدرضا طاهری اصل در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا، اظهارکرد: موتورخانه‌ای که از آبان‌ماه شروع به‌کار می‌کند و آلودگی زیادی به محیط زیست می‌دهد، در یک نقطه ثابت است در شهر ها میلیون ها خانه وجود دارد که در آن سیستم‌های گرمایشی موتورخانه‌های مرکزی، پکیج یا بخاری کار می‌کند و همه این‌ها منابع آلوده کننده‌ای است که به طور ثابت و مداوم آلودگی را به محیط زیست می‌دهد.

وی افزود: آلودگی این منابع ناشی از مصرف انرژی است و اگر بتوانیم مصرف انرژی را در ساختمان‌ها کاهش دهیم آلودگی ناشی از منابع آلوده کننده ثابت نیز کاهش می‌یابد.

طاهری اصل با اشاره به اینکه اولین منبع آلوده کننده هوا در اذهان عمومی حمل و نقل است، خاطر نشان کرد: حمل و نقل منبع آلوده کننده پراکنده است، ماشین در سطح جاده‌ها حرکت می‌کند و یک منبع آلوده کننده متحرک است که می‌تواند در جایی از شهر زیاد و در جای دیگری کمتر باشد.

ممیزی انرژی ۵هزار واحد ساختمانی اصفهان از آذرماه ۹۷

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه ممیزی انرژی درکاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی موثر است، گفت: از ابتدای آذرماه قرار است پنج‌هزار واحد ساختمانی با اولویت ارتقای کارایی موتورخانه‌ها ممیزی شود.

طاهری اصل افزود: خرداد ماه ۹۶ تفاهم نامه‌ای بین شرکت گاز اصفهان، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور، سازمان نظام مهندسی استان اصفهان، استانداری اصفهان واداره کل راه و شهرسازی این استان نوشته شد و این پنج اورگان متعهد شدند که پنج‌هزار واحد ساختمانی را با اولویت ارتقای کارایی موتورخانه‌ها ممیزی کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ تفاهم‌نامه‌ای از طرف سازمان نظام مهندسی کشور با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تنظیم شده که بر اساس آن باید ۶۰۰ هزار موتور خانه موجود در سطح کشور ممیزی انرژی شود، گفت: با توجه به اینکه اصفهان ظرفیت خوبی برای اجرای این طرح دارد، قرار شد اصفهان به عنوان پایلوت( آزمایشی) طرح ممیزی انرژی ساختمان ها را با اولویت ارتقای کارایی موتورخانه‌ها انجام دهد.

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظم مهندسی کشور با بیان اینکه تیم های ممیزی استان اصفهان و تعرفه آنها مشخص شده است، خاطر نشان کرد: اولین گزارش این تیم در اردیبهشت‌ماه ازساختمان محیط ‌زیست که به عنوان متولی این طرح پیشنهاد انجام آن را در اداره مذکور داد، ارائه شد.

طاهری اصل ادامه داد: از زمان انعقاد تفاهم نامه تا کنون در حال فراهم‌سازی زیر ساخت لازم برای اجرای آن بوده‌ایم و قرار است از آذرماه امسال ممیزی انرژی سایر ساختمان‌های استان شروع شود.

وی با بیان اینکه ممیزی انرژی باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود، گفت: با بررسی انرژی مصرفی در ساختمان‌ها و عایق کاری لوله‌ها، نسبت سوخت و هوا در موتورخانه‌ها تنظیم می‌شود و در نتیجه مصرف انرژی کاهش یافته و بی شک کاهش آلایندگی را به همراه خواهد داشت.

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظم مهندسی کشور با بیان اینکه مباحث فنی مصرف انرژی ارتباط دوسویه دارد، افزود: زمانی که سوخت فسیلی مصرف می‌شود، دی‌اکسید کربن(CO۲)، ناکس یا نیتروژن دی‌اکسید(NO۲)، گوگرد دی اکسید(SO۲)، و مونوکسید کربن (CO) که حاصل از احتراق ناقص سوخت است، در محیط منتشر می شود.

وی افزود: زمانی که مصرف انرژی را کاهش دهیم تولید این مواد و در نتیجه آلودگی کاهش می یابد، این یک ارتباط دوسویه بین مصرف انرژی و آلایندگی زیست محیطی است.

طاهری اصل اضافه کرد: با انجام ممیزی انرژی، تجهیزات تعمیرات دوره‌ای و پیشگیرانه نیز انجام می‌شود و این باعث می‌شود سیستم عملکرد بهتری داشته باشد، بازده سیستم افزایش یافته و مصرف انرژی در سیستم کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قدم دوم ممیزی انرژی ساختمان، مصرف برق است، گفت: درست است که هدف ارتقای کارایی موتور خانه هاست ولی اسم اصلی این طرح ممیزی انرژی ساختمان است که  بخشی از آن کنترل روشنایی  است و ساختمان از لحاظ استاندارد بودن میزان و نوع روشنایی بررسی می‌شود.

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظم مهندسی کشورادامه داد: در ممیزی مصرف برق کنترل سیستم‌های الکتریکی، بررسی کارایی، برچسب انرژی آن و اینکه آیا تجهیز با نوع کار تناسب دارد، باید بررسی شود.

طاهری اصل با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی قصد دارد ساختمان‌ها را از لحاظ مصرف انرژی رده‌بندی کند، گفت: بی شک برای اینکار انرژی‌های الکتریکی، فسیلی و کارایی ساختمان باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: اگر ممیزان انرژی احساس کنند تجهیزی نیاز به اندازه گیری و  سنجش کیفیت توان مصرف الکتریکی و قدرت سنجی انرژی الکتریکی دارد با موافقت کارفرما این اقدامات انجام و راهکارها ارائه می‌شود.

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظم مهندسی کشور با بیان اینکه در قدم بعدی سیستم های هوشمندسازی معرفی می‌شود، گفت: اینکه یک موتورخانه به هوشمندسازی نیاز دارد یا نه، هوشمند سازی چقدر می‌تواند در مصرف انرژی موثر باشد، سیستم های هوشمند ساختمان برای روشنایی، سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها چه تاثیری در مصرف انرژی دارد، در این مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طاهری اصل افزود: در همه فرایندهای ارائه راهکار، هوشمندسازی و ممیزی، میزان سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه به کارفرما اعلام می‌شود تا بداند در اثر اعمال راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی چقدر کاهش مصرف و در چه مدت بازگشت سرمایه دارد.

کد خبر 360015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.