اعتبار سنجش میزان آلودگی هوا و خاک اصفهان مصوب شد

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اعتبار مورد نیاز برای سنجش میزان آلودگی هوا و خاک اصفهان در کمیسیون محیط زیست شورای شهر بررسی و در شورای شهر به تصویب رسید.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هدف از تشکیل کمیسیون مستقل اجتماعی و محیط زیست بررسی معضلات زیست محیطی شهر اصفهان بوده است، اظهار کرد: آسیب شناسی آلاینده‌ها یکی از مباحث اصلی مورد بررسی این کمیسیون است که در این زمینه تکمیل اطلاعات مربوط به فهرست آلاینده‌های شهر اصفهان که دوره چهارم شورای شهر اصفهان با همکاری دانشگاه اصفهان آغاز شده و ناتقص مانده است را در دستور کار قرار داده ایم.

وی افزود: موضوع آسیب شناسی آلاینده‌ها در کمیسیون اجتماعی و محیط زیست مجدد مورد بررسی قرار گرفت و با ارسال فراخوان به دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی از آنها دعوت شد تا برای تکمیل پروژه اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تامین اعتبارات پروژه  آسیب شناسی آلاینده‌ها، مورد تایید کمیسیون اجتماعی ومحیط ریست قرار گرفت و  اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نیز  این طرح  را تایید و در بودجه ۹۸ نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه به‌زودی طرح دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اجرایی خواهد شد و اطلاعات مورد نیاز بحث آلاینده‌های گازی برای اولین بار در کشور جمع آوری می‌شود، اضافه کرد : این طرح علمی در سطح کشور بی سابقه است. با این دیتاها برنامه ریزی‌هایی را برای آینده  در خصوص حمل و نقل و ترافیک خواهیم داشت. از طرفی زمینه برای رصد صنایع شهری و آلاینده‌های ثابتی که در منازل و سطح شهر است، فراهم می‌شود.

محمدی افزود: آمار آلاینده‌های زیست محیطی بر مبنای حدس، الگو و محاسبات فرضی و استاندارهای بین المللی است. اما در طرح آسیب شناسی آلاینده‌ها نتایج بر پایه‌های علمی است. به عنوان مثال میزان تاثیر آلاینده‌های یک اتوبوس بر اساس میزان و نوع آلاینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. گرچه تا کنون میزان آلاینده یک اتوبوس به صورت علمی به اثبات نرسیده است.

وی ادامه داد: با تکمیل و ارایه نتیجه این پروژه میزان غلظت آلاینده‌های وسایل نقلیه شهری از جمله زمینی و هوایی تعیین خواهد شد تا برای پیشگیری و حفاظت از محیط زیست با برنامه‌ریزی دقیق وارد عمل شویم.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در تهران مطالعاتی مبنی بر استاندارهای بین‌المللی انجام شده که اعداد را  بر پایه‌های محیط زیست و میزان غلظت آلاینده‌ها استخراج کرده است، افزود: اصفهان با  طرح آسیب شناسی آلاینده‌ها، نگاه ویژه به این موضوع دارد، تا میزان و نوع آلاینده‌ و  تاثیر آن در این حوزه ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: معتقد هستم طرحی که در اصفهان اجرایی می‌شود صرف حوزه مدیریت شهری برای تامین اعتبار و تجهیزات نیست، بلکه ناظر کیفی و علمی اداره کل محیط زیست استان اصفهان است تا با دیتاهای به دست آمده تامین اعتبار طرح  را  نیز تایید کند.

محمدی تصریح کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که  با دانشگاه اصفهان و صنعتی منعقد  شده، نتایج این پژوهش تا خردادماه سال آینده اعلام خواهد شد. البته منوط به این بوده که اعتبارات از سمت مدیریت شهری به موقع و به میزان کافی تامین شود؛ از طرفی هماهنگی‌های لازم با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و پلیس راهور نیز  انجام شده تا در تکمیل اطلاعات با این پژوهشگران همکاری لازم را داشته باشند تا اطلاعات به روز  و بر اساس نیازهای شهر اصفهان استخراج شود.

تشدید نظارت بر روند دفن پسماندهای بیمارستانی

 وی با بیان اینکه پسماند بیمارستانی نیز یکی از عوامل آلودگی محیط زیست شهر اصفهان است، افزود: اصفهان دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات کنترل پسماند در کشور است اما در دفع پسماند بیمارستانی همچنان مشکلاتی وجود دارد که برای رفع این مشکل نیازمند به ایجاد تاسیسات کنترل کننده این پسماندها هستیم.  پیشنهاداتی در این خصوص ارایه شده تا نگاه ویژه به این موضوع داشته باشیم و از ردیف بودجه سال ۹۸ به آن تخصیص دهیم.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پساب‌ها نیز یکی دیگر از عوامل آسیب به محیط زیست است و باید از مداخلات غیر علمی در این حوزه اجتناب کرد، گفت: در این خصوص  کمیته ویژه از متخصصان محیط زیست، صاحبنظران، دانشگاهیان، سمن‌ها، عوامل مدیریت شهری  و محیط زیست تشکیل داده‌ایم، جلساتی را با خدمات شهری برگزار کردیم تا میزان کیفی آلاینده‌های موجود در پساب خریداری شده تا میزان آلاینده‌هایی که به چرخه طبیعت برمی‌گردد توسط این کمیته  نظارت شود.

محمدی گفت: نبود آب در رودخانه نیز جزء آسیب‌های محیط زیست محسوب می‌شود اما بازگردانی آب به رودخانه زاینده رود در اختیار مدیریت شهری نیست و یک طیف بسیار گسترده دارد که در سطح کلان کشوری در چند استان در حال پیگیری است، اما اقداماتی مبتنی بر ایجاد تعامل در حوزه های فرهنگی از سمت معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان انجام شده است تا میان سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال بختیاری پیوند عمیق مودت و مهربانی بیشتر فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تقویت سمن ها در محیط زیست به دنبال کار میدانی هستیم تا با برنامه‌ریزی وارد عمل شوند. از جهتی که برخی ازسمن‌ها فعال در محیط زیست سمن بلاتکلیف هستند و عده‌ای از این سمن‌ها خود گردان هستند. صدای عده‌ای هم شنیده نمی‌شود تا برای تقویت  آنها شرایط  ویژه و تسهیلات در اختیار آنها قرار دهیم.

کد خبر 360009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.