شهروند خلاق مهمترین المان شهر خلاق است

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مهم ترین اِلمان (شاخصه) شهر خلاق، شهروندان خلاق آن است، گفت: اگر می‌خواهیم اصفهان همچون گذشته شهری خلاق بماند باید طبقه خلاق را در شهر حفظ کنیم.

محمد حسین قورچانی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ایجاد فضاهای گفتمان بین طبقه خلاق، تولید سنتزها و طرح‌های نو برای بهبود فضاهای شهری می‌تواند طبقه خلاق را در شهر حفظ کند، اظهار کرد: اصفهان متولی شهر خلاق است و وجود طبقه خلاق باعث می‌شود شهری به روزتر، نو تر و خلاق‌تر داشه باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه تا کنون برای طبقه خلاق شهر کاری انجام نشده، گفت: اکنون در این زمینه با معضلی روبه‌رو هستیم که عملا طبقه خلاق در حال مهاجرت از شهر هستند.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری با بیان اینکه وظیفه این مرکز این است که فضای ایجاد و بروز خلاقیت را در شهر ایجاد کند، افزود: طرح‌های مختلفی برای شناسایی و جذب طبقه خلاق در نظر گرفته شده و رویداد " ایده‌کاپ شهر" نیز یکی از همین طرح‌ها است.

قورچانی افزود: در دومین رویداد "ایده کاپ شهر" به‌رغم اولین رویداد که فقط برای دانش آموزان در نظر گرفته شده بود، به جامعه هدف با دید تخصصی‌تری نگاه شده است، رویداد حال حاضر با موضوع درآمدهای شهری برگزار می شود و دسته‌بندی جنسی و سنی برای شرکت در این رویداد مورد نظر نیست.

وی اضافه کرد: در "ایده‌کاپ در آمدهای شهری" با سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی و مدیریت درآمد شهرداری مذاکره کردیم تا سه ایده و طرح برتر به صورت پایلوت اجرا شود.

قورچانی تاکید کرد: برای اینکه اصفهان خلاق بماند باید بتواند طبقه خلاق را درون خود حفظ کند.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان افزود: در دید شهری، طبقه خلاق لزوما به خارج از کشور مهاجرت نمی‌کند و حتی مهاجرت شهروندان اصفهانی نیز به شهرهایی همچون تهران نیز مشکل ساز است زیرا در این شهرها علاوه برفضاهای اجتماعی، فضاهای کسب‌وکار بهتری فراهم است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته اگر اصفهان خلاق بود و خلاق ماند به این دلیل بود که توانست حتی طبقه خلاق شهرهای دیگر را جذب کند، گفت: از پسوند فامیل‌های مختلف اصفهان می‌توان فهمید که در گذشته سرمایه‌ها از شهرهای مختلف جذب اصفهان شده است.

قورچانی افزود: اصفهان در گذشته محیطی بود که اجازه ورود خلاقیت را به افراد می‌داد اما اکنون عملا این محیط بروز خلاقیت را از دست داده‌ایم و طبقه خلاق در این شهر برای بروز ایده‌های خود فضایی ندارد.

وی افزود: هدف اصلی ما در مرحله اول حفظ طبقه خلاق در شهر است و در مرحله بعد اگر بتوانیم از شهرهای دیگر نیز طبقه خلاق را جذب فرایندهای شهری کنیم.

طبقه خلاق جامعه از بروکراسی زائد فراری است

قورچانی با بیان اینکه طبقه خلاق جامعه از بروکراسی زائد فراری است، گفت: اگر کسی که ذهن خلاقی دارد را درگیر بروکراسی‌های اداری کنیم بعد از یک‌روز خسته شده و از ادامه کار منصرف می‌شود.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری با بیان اینکه این مرکز نقش تسهیل‌گری در مراحل بروکراسی‌های اداری دارد، اظهار کرد: دفتر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری، بروکراسی اداری را برای طبقه خلاق حذف می‌کند به این صورت که طرح را از افراد گرفته، شماره رهگیری در اختیار آنها قرار می‌دهد و پیگیری‌های اداری را انجام می‌دهد وفقط اگر نیازی به دفاع از طرح باشد، حضور خود فرد ضروری است حتی مراحلی که به بستن قرارداد منجر می‌شود توسط این مرکز انجام خواهد شد.

قورچانی افزود: اکنون هر طرحی که در سامانه نظام پیشنهادات ارائه شود، پاسخ مشخصی می‌گیرد، حال آنکه اگر با طرح موافقت و یا مخالفت شود دلایل آن به فرد گفته می‌شود.

کد خبر 359985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.