خسارات کشاورزان اصفهانی را خواهیم گرفت

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: پیگیر هستیم که علاوه بر منابع مالی که از بهره برداران آب زاینده‌رود تامین می‌شود، حق خود را از منابع ملی که به حوادث غیرمترقبه تخصیص داده می‌شود، بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند، در نشست امروز -پنج‌شنبه ۸ آذرماه- شورای اسلامی شهرستان اصفهان، با اشاره به اینکه در موضوع زاینده‌رود تنها با خشکسالی مزارع روبه‌رو نیستیم بلکه مصارف دیگر آب نیز مدنظر است، اظهار کرد: مانند تمام حوادث غیر مترقبه، خساراتی که به مزارع کشور وارد شده را برآورد کرده و به ستاد مدیریت بحران ابلاغ کردیم اما به‌خاطر محدودیت منابع مالی دولت، تمام بودجه‌هایی که طبق ماده ۱۰ و ۱۲ باید پرداخت می‌شد، صرف بازسازی زلزله کرمانشاه کرد.

وی افزود: همچنان پیگیر هستیم که علاوه بر منابع مالی که از بهره برداران آب زاینده‌رود تامین می‌شود، حق خود را از منابع ملی که به حوادث غیرمترقبه تخصیص داده می‌شود، بگیریم.

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان، ادامه داد: برآورد خسارات مستقیم نکاشت در حوزه زاینده‌رود اتفاق افتاده که در کشت مستقیم پاییزه و بهاره ظرف یک سال زراعی، ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و نزدیک به نصف آن مربوط به شهرستان اصفهان می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال ۹۶ هفت میلیارد و در سال ۹۷ یک میلیارد تومان برای بهبود وضعیت قنات‌ها دریافت شد که کشاورزان قنات‌آبی را به نسبت راضی نگه داشت.

مرادمند با اشاره به اینکه در خصوص ساختمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی در دوسال اخیر ۲۱ میلیارد تومان هزینه شده، اضافه کرد: آبیاری‌های کم فشار در مزارع ده‌گانه ورزنه در انتهای رودخانه، مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند تا حداکثر استفاده از آب‌ها اتفاق بیفتد؛ به دنبال رفع نواقص این طرح هستیم و تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه صرف آن شده‌است.

وی با بیان اینکه برخی از باغات نیاز به آبرسانی سیار داشتند و به‌طور مقطعی این نیاز آن‌ها رفع شد، تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت نباید این ذهنیت را به وجود آورد که هر کشتی را با هر کیفیت آبی می‌توان اجرا کرد، مانند ترویج کاشت درخت پسته در منطقه که همان کاشت پسته نیز نیاز به حداقل یک بار آبیاری دارد.

کد خبر 359964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.