برخی هنوز دنبال بهره‌برداری از زاینده‌رود هستند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: اینگونه نیست که ما به اعتبار تصویب شورای عالی آب، حق‌آبه‌ داریم بلکه شورا بر اساس اسناد این حق‌آبه ما را پذیرفت اما هنوز برخی به دنبال بهره‌برداری از آب زاینده‌رود هستند مانند اصراری که برای احداث بن-بروجن در کنار زاینده وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسفندیار امینی، در نشست امروز - پنج‌شنبه ۸ آذرماه - شورای اسلامی شهرستان اصفهان، اظهار کرد: تاکنون شورای عالی آب ۳۶ جلسه تشکیل داده که سه جلسه آن ویژه زاینده‌رود بوده است و این امر نشان از اهمیت این رودخانه دارد؛ در کنار آن جلسات متعددی با کمیسیون کشاورزی و کمیسیون امنیت ملی مجلس و مسئولان قضایی کشور برگزار شده است که در نهایت به تصویب طرح‌هایی منجر شده که امروز براساس آن به دنبال گرفتن حق کشاورزان هستیم.

وی افزود: هرگونه مطالبه‌گری بدون داشتن مجوز قانونی، بی فایده است بنابراین در صورتی می‌توان مشکلات زاینده‌رود را حل کرد که از طریق قانون اقدام کنیم.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان، تصریح کرد: اگر بارش‌ها به صورت مطلوب بوده و طرح بهشت‌آباد و تونل سوم کوهرنگ نیز افتتاح شود، بازهم با کمبود آب مواجه هستیم و این اختلاف به حدی است که با مدیریت منابع و مصارف نیز قابل حل نخواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه زاینده‌رود ۴۳ هزار حلقه چاه دارای مجوز حفر شده که در طول سال پنج میلیارد متر مکعب آب برداشت می‌کنند و به این مقدار، ۱۷ هزار چاه غیرقانونی را نیز باید اضافه کرد.

امینی خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که ما به اعتبار تصویب شورای عالی آب، حق‌آبه‌ داریم بلکه شورا بر اساس اسناد این حق‌آبه ما را پذیرفت اما هنوز برخی به دنبال بهره‌برداری از آب زاینده‌رود هستند مانند اصراری که برای احداث بن-بروجن در کنار زاینده وجود دارد.

وی اضافه کرد: آنچه اکنون در زاینده‌رود شاهد هستیم میراث تصمیم‌گیری‌ها از سال ۱۳۴۹ تا امروز که هفت میلیارد متر مکعب سند بهره‌برداری از آن صادر شده و تنها نتیجه تصمیم یکی از دولت‌ها نیست.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: باید بدانیم امکان رودخانه با وضعیت فعلی توان تامین تخصیص‌هایی که داده شده ندارد و که به خاطر محدودیت های مالی دولت نیز برخی از تصمیم‌هایی که برای رودخانه گرفته شده امکان عملی شدن ندارد.

وی افزود: رودخانه‌داری، آبیاری در وسعت زیاد است و برای برگرداندن محیط زیست، معاش مردم و هویت اصفهان باید از ظرفیت تمام استان استفاده کرد به گونه‌ای که هرکس از رودخانه بهره برداری می‌کند، در آن مشارکت کند.

امینی با بیان اینکه زمانی که شوراها با صنف کشاورزی همکاری کنند به نتیجه مطلوب می‌رسیم، تاکید کرد: تجمع و تحصن حق ماست اما نباید رفتارهایی کرد که حاکمیت نسبت به آن واکنش نشان دهد و یا تبدیل به جریان هایی شود که برخی از آن سوءاستفاده کنند.

کد خبر 359963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.