لزوم تقویت بیماریابی ایدز در اصفهان/ تعداد زنان مبتلا به ایدز رو به افزایش است

کارشناس مسئول بیماریهای ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه در اصفهان موارد ثبت شده ۷۶۲ نفر است که از این تعداد ۱۷ درصد زن و ۸۳ درصد مرد هستند، اضافه کرد: تعدادی را که شناسایی کردیم پایین‌تر بوده است و باید بیماریابی را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرجان مشکات ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایدز اظهار کرد: امسال "برای آگاهی از سلامت خود من هم آزمایش HIV  می‌دهم" به عنوان شعار روز جهانی ایدز  انتخاب شده است.

وی با تاکید بر اینکه هدفی در خصوص پایان HIV تعیین شده است، افزود: این اهداف را ۹۰، ۹۰، ۹۰  می گویند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی تالیف شده است؛ این هدف به معنای شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان، تحت درمان قرار گرفتن ۹۰ درصد افراد شناسایی شده و بهبودی ۹۰ درصد از افراد تحت درمان تا سال ۲۰۲۰ است.

کارشناس مسئول بیماریهای ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه تعداد موارد جدید HIV  و ایدز کاهش پیدا کرده است، گفت: بر مبنای برآوردهای سالیانه در حال حاضر سالانه ۵۰۰ هزار نفر به ایدز مبتلا می شوند.

وی تصریح کرد: مطابق آمار ارائه شده جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر زنده مبتلا به اچ آی وی مثبت هستند؛ کیس‌های جدید نیز یک میلیون ۸۰۰ نفر بر آورد شده است، در صورتی که با اهداف ۹۰، ۹۰، ۹۰ قرار است کیس‌های جدید به ۵۰۰ هزار نفر کاهش یابد.

مشکات با اشاره به اینکه موارد مرگ و میر ناشی از اچ ای وی در جهان به ۹۴۰ هزار نفر رسیده است، ادامه داد: برآورد می شود که درسال ۲۰۱۷ روزانه پنج هزار نفر به اچ ای وی مبتلا شوند و ازاین تعداد ۶۶ درصد در آفریقا است.

کارشناس مسئول بیماریهای ایدز مرکز بهداشت استان با بیان اینکه گروه سنی جوان درگیر این بیماری هستند، گفت: ۳۳ درصد از این تعداد پنج هزار نفر گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال است و گروه سنی جوان مبتلا و درگیر این بیماری می شوند و باید برای نوجوانان و جوانان کارهای ویژه انجام شود.

کاهش ۱۸ درصد تعداد مبتلایان ایدز

وی با تاکید بر اینکه با اجرای برنامه‌های مختلف برای پیشگییری از ایدز توانستهایم در استان اصفهان نمودارهای ابتلا به این بیماری را در روند نزولی قرار دهیم، گفت: آمارها نشان می‌دهد که موارد جدید اچ ای وی ۱۸ درصد کاهش داشته است و ۳۴ درصد مرگ و میر نیز کمتر شده است.

مشکات افزود: کیفیت درمان و شرایط درمانی نیز بهتر شده است؛ روز به روز بر تعداد افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند، افزوده می‌شود و این اتفاق کمک می‌کند تا بیماران کیفیت زندگی بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینیهای صورت گرفته طی شش ماه نخست امسال پنج هزار و ۵۳۱ نفر مبتلا به اچ آی وی از طریق استفاده از مواد مخدر و یا روابط جنسی به تعداد این بیماران اضافه شده است، گفت: تا کنون ۴۰ درصد از این افراد شناسایی و باید ۵۰ درصد دیگر نیز حداکثر تا دو سال آینده شناسایی شود.

وی با بیان اینکه تا کنون آمار ۳۸ هزار ۴۷۴ نفر مبتلا به اچ آی وی در کشور ثبت شده است، ادامه داد: از این تعداد ۲۴ هزار ۸۶۰ نفر زنده هستند که ۷۵ درصد آنها در گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال هستند و باید برنامه‌های آموزشی برای جوانان و میانسالان در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

کارشناس مسئول بیماریهای ایدز مرکز بهداشت استان در مورد آمار زنان و مردان مبتلا به بیماری اچ ای وی اظهار کرد: در گذشته ۱۶ درصد مبتلایان زنان و ۸۴ درصد مردان بودند و این در حالی است که تعداد زنان به وضوح رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین علت ابتلا به ایدز در کشور در رتبه اول متعلق به استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد و در گام دوم ارتباطات جنسی خارج از زندگی مشترک بوده است، ادامه داد: ۶۵ درصد از مبتلایان به دلیل استفاده از سرنگ مشترک و ۱۸.۷ درصد به دلیل روابط جنسی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

مشکات با اشاره به موارد جدید شناسایی شده مبتلایان به اچ ای وی و ایدز در ایران، گفت: در شش ماهه سال ۹۷ موارد شناسایی شده جدید  اچ ای وی در ایران ۳۱ درصد موارد زنان و ۶۹ درصد مردان بودند.

 وی یادآور شد: روش‌های ابتلا به ایدز نیز تغییر یافته و در آخرین آمارهای به دست آمده ۴۰ درصد مبتلایان ار روش رابطه جنسی و ۳۷ درصد از طریق مواد مخدر مبتلا شدهاند.

‌۷۶۲ نفر مبتلا به ایدز در اصفهان شناسایی شد

مشکات با بیان اینکه در اصفهان موارد ثبت شده ۷۶۲ نفر است که از این تعداد ۱۷ درصد مرد و ۸۳ درصد مرد هستند، اضافه کرد:  تعدادی را که شناسایی کردیم پایین تر بوده و باید بیماریابی را تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ۱.۹ درصد از مبتلایان ایدز اصفهان از روش مادر و نوزادی و هفت درصد نیز از طریق خالکوبی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

کد خبر 359935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.