گرمای چشمه‌های جوشان بر تن سرد کویر

این بار عزم سفر کرده‌ایم تا از اصفهان به سمت شمال شرقی نصف جهان حرکت کنیم، اما این سفر به جایی بسیار متفاوت‌تر از دیگر مناطقی است که تا کنون با آن آشنا شده‌ایم، در این سفر خبری از طنازی درختان و برگ‌ریزان پاییزی و دیدن آبشارهای رقصان و نغمه بادها نیست.

به گزارش ایمنا، هدف حرکت به سمت کویر است، کویری که تماشای تپه‌های شنی و لمس آرامش کویر و خوابیدن زیر نور ستارگان در آن را نمی توان با هیچ لذت طبیعت گردی دیگری قیاس کرد، اما تمام ماجرای کویر این نیست.

شاید رنگ و لعاب شب‌ها و روزهایش به زیبایی چهارباغ نباشد یا هیجان مرنجاب و کویر مصر در آن احساس نشود، اما گاهی زیبایی و لمس طبیعت جلوه‌ دیگری دارد.

در مسیر عروس کویر ایران "نایین" خودنمایی می کند، وجود کوه های بلند و زیبایی که گردن کشان روبه آسمان دارند، خستگی راه را به تن نمی نشاند، با طی کردن مسافت ۷۰ کیلومتری از اصفهان به روستان زفره می رسیم از آنجا چیز دیگری نمانده تا چشمه های جوشان تنها ۱۲ کیلومتر جلوتر روستای ورتون است.

روستای ورتون با طبیعت زیبایی و وصف ناپذیر و هدیه هایی که درون سینه اش پنهان کرده، خالق لحظه های بی نظیری برای طبیعت گردان است، چشمه های آبگرم طبیعی که در گوشه کنار این جهان از دل گرم و با محبت زمین بیرون زده اند بخشی از هدیه طبیعت به آدمی است.

"چشمه آبگرم ورتون" زیبایی و دل انگیزی خود را در چهار فصل دارد و با وجود زیبایی‌های آن در زمستان سرد و برفی‌اش، در سه فصل بهار، تابستان و پاییز مقصد خوبی برای گردشگران و طبیعت گردان است.

این چشمه دارای دو حوض است. یکی از حوض ها به حوض "مراد" معروف است که بنای سنگی که در زمان صفویه روی این حوض ساخته شده، تنها ساختمان سنگی به ثبت رسیده میراث فرهنگی در ایران است.

حوض دیگر معروف به حوض "رضا" است این حوض سرپوشیده نیست و آب چشمه از قسمت شمالی وارد آن می شود و بعد از حوض وارد محزن ها و در آنجا نگهداری می شود.

استحمام در آب گرم ورتون به خاطر داشتن کلروبیکربناته و سولفاته کلسیک آهن دار و گرم، سبب آرامش دردهای عصبی و رماتیسمی و نوشیدن آن باعث ازدیاد ترشح معده می شود. درجه حرارات آن به ۴۱ تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد می رسد. در این منطقه حمام هایی به سبک دوره صفویه وجود دارد که بیشتر آن ها مخروبه‌اند ولی برخی از آن ها سالم است و مورد استفاده همگان قرار می گیرد.

در این منطقه به علت وجود آهن و گوگرد در خاک و آب آن، گیاهانی مثل سنجد، اکالیپتوس، بید و زیتون سازگاری دارند که گلخانه ای برای پرورش این گیاهان تعبیه شده است در قسمت جنوب چشمه ها ساختمانی وجود دارد که از دوران سلطنت پهلوی به جای مانده است.

چشمه آب گرم ورتون شامل چشمه های آبگرم معدنی، حمام ها و حوضچه های آبگرم و ساختمان سنگی تاریخی و بقعه متبرک آن (معروف به امامزاده آبگرمی) و اتاق هایی زیبا و با معماری سنتی برای اقامت است.
معماری بناهای چشمه آب گرم ورتون در نوع خود، منحصر به فرد است که تالار سنگی و حوض مراد از نمونه های این شاهکار هنری است، علاوه بر آب گرم ورتون قرارگیری این چشمه در تپه های مشرف بر دشت ورتون تا زفره از دیگر جاذبه های این منطقه است.
پیوند تاریخ و طبیعت در اینجا به پایان نمی رسد، اگر بخواهید آسمان پرستاره و خیره کننده ورتون را شب هنگام نظاره‌گر باشید، امکاناتی برای استراحت و گذاراندن یک شب آرام و زیبا را در این منطقه خواهید داشت.

کد خبر 359925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدرضا ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    0 0
    20 کیلومتر مسیر را زیاد رفتی باید از سگزی میرفتی .