ساخت و ساز بیش از حد، تاب آوری را از شهر گرفته است

یک کارشناس شهرسازی با بیان اینکه شهر اصفهان در برابر خشکسالی تاب آوری ندارد گفت: با توجه به شرایط بحرانی آب و خشک ماندن رودخانه زاینده رود این موضوع نشان دهنده تاب آور نبودن اصفهان در مقابله با خشکسالی است.

الهام ناظمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهر تاب آور باید در مقابل شرایط مختلف بحرانی توان مقابله را داشته باشد و بتواند پس از وقوع حادثه با کمترین میزان تلفات و بدون نیاز به حمایت به شرایط قبل از حادثه و حتی بهتر از شرایط قبلی برگردد.

وی ادامه داد: شهر اصفهان در برابر زلزله تاب آور است، زیرا اصفهان روی گسل قرار ندارد و اگر هم زلزله ای در اصفهان رخ دهد با توجه به قدرت پایین زلزله خسارات هنگفتی شامل شهر نمی کند.

این کارشناس شهرسازی با تاکید بر اینکه توسعه غلط در قسمتی از شهر اصفهان سبب عدم تاب آوری شهر شده است، خاطرنشان کرد: حجم زیاد ساخت و سازها در مناطقی که ظرفیت مطلوب را ندارند باعث افزایش سطح آلاینده های هوا شده و تاب آوری را از شهر گرفته است.

ناظمی تاب آوری را در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دانست و تصریح کرد: در هنگام وقوع بلایای طبیعی تاب آوری در حوزه های مختلف اهمیت دارد البته به طور صرف تاب آوری محدود به رسیدگی به سیل و زلزله نیست، بلکه سایر عوامل باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی تاب آوری اجتماعی در محله های قدیمی شهر اصفهان را در مقایسه با سایر محلات مناسب تر دانست و گفت: در محلات قدیمی تر که سرمایه اجتماعی در آن مکان ها قوی تر است شاهد تاب آوری اجتماعی بالاتری هستیم و مهمترین مسئله در راستای تاب آوری اجتماعی این است مردم بتوانند در برابر تغییرات خود را سازگار کنند.

کد خبر 359864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.