لزوم جلوگیری از برداشت‌های غیراصولی آب‌های زیرزمینی

یک کارشناس عمران با بیان اینکه وضعیت فعلی پدیده فرونشست در اصفهان بحرانی است، گفت: با توجه به قدمت شهر تاریخی اصفهان هر چه زودتر باید فکری به حال بهبود این شرایط شود و از برداشت‌های غیر اصولی آب‌های زیر زمینی جلوگیری کرد.

سلمان قاضی عسگر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برداشت‌های بیش از حد آب‌های زیر زمینی زمینه ساز پدیده فرونشست در اصفهان است، طی سالهای گذشته با برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی کاهش چند سانتی‌متری سطح آب پدیدار شد و اگر این روند ادامه یابد در آینده شاهد افزایش پدیده فرونشست خواهیم بود.

وی از جمله دلایل برداشت آب‌های زیرزمینی را تامین آب کشاورزی دانست و افزود: با استفاده بهینه از آب و راهکارهای جدید و بروز برای کشاورزی می‌توان از این گونه برداشت‌ها جلوگیری کرد.

این کارشناس عمران شهری با اشاره به دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خاطرنشان کرد: عواملی مثل چاه‌های دفع آب‌های سطحی، حفاری‌های گسترده سازمان‌های خدمت رسان و گود برداری‌های غیر اصولی سازه‌ها بر کاهش سطح آب زیر زمینی موثر است.

قاضی عسگر خاطرنشان کرد: از آن‌جایی‌که آب شرب در شهر اصفهان از بالادست تامین می‌شود میزان مصرف شرب تاثیری بر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی ندارد، البته صرفه جویی در مصرف از مهمترین وظایف شهروندان است.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی پدیده فرونشست در اصفهان بحرانی است، تصریح کرد: با توجه به قدمت شهر تاریخی اصفهان هر چه زودتر باید فکری به حال بهبود این شرایط شود و از برداشت‌های غیر اصولی آب‌های زیر زمینی جلوگیری کرد؛ در این راستا تنها راهکار برون رفت از بحران فرونشست کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی و جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود است.

کد خبر 359861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.