برجام از ستون‌های امنیت منطقه و اروپا است

دفتر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اروپا پس از دیدار وی با «علی اکبر صالحی» معاون رییس جمهوری ایران، در بیانیه‌ای نوشت: هر دو طرف اهتمام خود را برای حفظ برجام به عنوان یکی از ستون‌های امنیت منطقه و اروپا و نیز با هدف احترام به توافق‌های بین‌المللی ابراز کردند.

به گزارش ایمنا، در این بیانیه که شامگاه سه شنبه منتشر شد، آمده است: طرف‌ها بر تعهد خود برای تداوم اجرای کامل و موثر این توافق تاکید و آخرین تحولات مرتبط را بررسی کردند.

بیانیه می‌افزاید: نماینده اتحادیه اروپا خواستار تداوم همکاری با ایران در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مطابق با اهداف سومین سمینار عالی همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای شد که برای ایجاد اعتماد درخصوص ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران برگزار شده بود.

بیانیه در عین حال می‌افزاید که موگرینی در این دیدار، «نگرانی‌های» اتحادیه اروپا درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را یادآور شد.

در بیانیه پایانی این سمینار، بر گسترش همکاری‌های صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در چارچوب برجام و تداوم اجرای این توافق تاکید شد. بر اساس این بیانیه، این فعالیت‌ها شامل برگزاری سمینارهایی در حوزه مقررات هسته‌ای و اطلاع‌رسانی، حضور در کنفرانس‌های اروپایی در حوزه هسته‌ای، به اشتراک‌گذاری تجارب و روش‌های «استرس تست» هسته‌ای، بهبود مشارکت در حوزه توسعه و تحقیق، پروژه‌هایی بر بستر طرح همکاری‌های ایمنی هسته‌ای اروپا و نیز برگزاری کنفرانسی برای جلب حمایت بین‌المللی در ایجاد مرکز ایمنی هسته‌ای است.

در دیدار صالحی و موگرینی، علاوه بر موضوع برجام، درخصوص تحریم‌های غیر قانونی آمریکا از جمله قرار دادن مرکز نظام ایمنی هسته‌ای و شرکت تامین کننده رادیو داروها برای کشور، مذاکره و صحبت شد و دو طرف این گونه اقدامات را غیر قابل قبول قلمداد کردند.

صالحی پیش تر گفته بود که در این دیدار به موگرینی یادآوری خواهد کرد که «صبر مردم ایران بتدریج رو به اتمام بوده و مدت زیادی از بازه چندماهه پیش‌بینی‌شده برای اقدام اروپا در ارتباط با موضوع برجام باقی نمانده است».

رییس سازمان انرژی اتمی ایران از دوشنبه در رأس هیئتی بلند پایه جهت شرکت در سومین سمینار همکاری های هسته ای بین المللی ایران و اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرد.

منبع:ایرنا

کد خبر 359805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.