پساب خاک اصفهان را آلوده می‌کند

عضو کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شاید انتقال پساب کارخانه‌ها و صنایع در خاک به تنهایی در آلودگی محصولات کشاورزی تاثیر چندانی نداشته باشد اما این پساب یکی از دلایل عمده آلودگی خاک است.

نصیر ملت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهرداری برای ارزیابی عوامل موثر در افزایش میزان آلاینده‌های اصفهان تفاهمنامه‌هایی را با دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی منعقد کرده است، اظهار کرد: قطعاً اطلاعات به دست آمده از نتایج پژوهش‌های دانشگاهی تاثیر بسزایی در کاهش میزان آلاینده‌های هوای سطح شهر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از وسایل نقلیه سطح شهر از جهت استاندارد دچار مشکل فنی هستند، افزود: اگرچه تنها رفع ایرادت فنی خودروها در میزان کاهش آلاینده‌های ناشی از تردد خودروها تاثیر چندانی نخواهد داشت اما باید این موضوع  آسیب شناسی شود، میزان بالای سفر در شهر اصفهان به دلیل توزیع ناعادلانه خدمات در سطح شهر است. شهروندان برای دسترسی به خدمات باید مسافت‌های طولانی را طی کنند و این مسئله در ایجاد ترافیک و افزایش آلایندگی‌ها نقش موثری دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: معتقد هستم که حال هوا، خاک و آب اصفهان ناگوار است از طرفی آلاینده‌های خانگی نیز یکی از عوامل موثر در افزایش میزان آلاینده‌های هوای  شهر اصفهان است. به عنوان مثال می توان از سوخت وسایل گرمایشی نام برد.

وی با بیان اینکه عوامل دیگری نیز در افزایش میزان آلاینده‌های زیست محیطی و گرد و غبار اصفهان موثر است، اضافه کرد: یکی از این عوامل، انتقال پساب کارخانه‌ها و صنایع به بستر رودخانه زاینده رود و باتلاق گاوخونی است که با ته نشینی و خشک شدن، مجدد  پساب‌ همراه غبار و ریزگردها به سطح شهر برمی‌گردد. گرچه در برخی مواقع نیز ریزگردها از کشورها و استان‌های همجوار در سطح شهر پراکنده می‌شود.

ملت تصریح کرد: شاید انتقال پساب کارخانه‌ها و صنایع در خاک به تنهایی در آلودگی محصولات کشاورزی تاثیرچندانی نداشته باشد اما این پساب یکی از دلایل عمده آلودگی خاک است.

عضو کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه معتقد هستم در گام اول باید اطلاعات مربوط به میزان آلاینده‌های موجود در هوای شهر اصفهان تکمیل شود تا  بتوان دلایل اصلی ایجاد آلاینده‌ها را بررسی کرد، افزود: در درجه اول باید میزان تاثیر عوامل در ایجاد آلاینده‌ها را اولویت‌بندی کرد، بر همین اساس باید برای کاهش میزان آلاینده‌ها اولویت‌ها را در نظر گرفت. از طرفی پیگیری مباحث به صورت پراکنده در کاهش آلاینده‌ها نتیجه بخش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه خشکی رودخانه زاینده رود نیز جزء عوامل موثر در افزایش آلاینده‌های زیست محیطی درسطح شهر اصفهان است،ادامه داد: بازگرداندن آب به رودخانه جز اولویت‌های شورای شهر است ولی  متاسفانه اختیارات ما در این حیطه بسیار محدود است، از طرفی پیگیری مبحث آب و رفع این مشکل نیاز به یک عزم همگانی و اعتقاد ملی دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه  اصلی‌ترین مشکل رودخانه زاینده رود برداشت‌های بی رویه در طول مسیر است، خاطرنشان کرد: باید این موضوع به صورت ملی پیگیری شود؛ از طرفی نیز ساماندهی آب با ایجاد سدها و تونل ها جز برنامه‌هایی بود که همچنان به تعویق افتاده و متاسفانه از اختیارات شورای شهر اصفهان خارج است.

کد خبر 359795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.