سپاه در کنار دولت در حوزه اقتصادی و کشاورزی الگوسازی می‌کند

مدیرعامل مرکز اقتصاد مقاومتی بنیاد تعاون سپاه گفت: سپاه در کنار دولت در بحث اقتصاد مقاومتی از جمله در زمینه کشاورزی وارد شده و قصد داریم در کنار مردم در حوزه اقتصادی و کشاورزی الگوسازی کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، خضراله حیدرزاده با بیان اینکه بخش کشاورزی و غذا تنگناهای زیادی دارد، اظهار کرد: به علت مشکلات منابع مالی، مسائل بروکراسی و ریسک پذیری بالا، بخش خصوصی کمتر به بخش کشاورزی ورود پیدا می کند.

وی درباره اجرای طرح های کشاورزی با مشارکت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: طرح های ما در راستای کاهش وابستگی است از این رو با توجه به واردات سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور، به دنبال طرح الگو سازی برای تامین گوشت قرمز هستیم.

مدیرعامل مرکز اقتصاد مقاومتی بنیاد تعاون سپاه افزود: در این راستا قصد داریم از طریق دریافت مجوز از وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۳۰ تا ۶۰ هزار راس گوساله برای پرورار بندی وارد کشور کنیم و به طور رایگان در اختیار روستاییان قرار دهیم، ضمن آن که نهاده های مورد نیاز دام ها را تامین می کنیم و برای بحث بیمه و دامپزشکی نیزدر کنار روستاییان خواهیم بود.

حیدر زاده اضافه کرد: پس از پروار شدن گوساله ها در یک دوره پنج یا شش ماهه، دام را از روستاییان خریداری می کنیم که این کار منجر به اشتغالزایی و کاهش خروج ارز از کشور می شود.

وی درباره چگونگی تامین منابع مالی طرح ها، گفت: سرمایه‌گذاری ما به صورت خوشه ای و در هر مرحله از طرح ها انجام می گیرد و در هر یک از طرح ها که مردم مشارکت کنند با استفاده از منابع ارزان قیمت بانک ها و همچنین مشارکت مردم و یا تلفیقی از این دو منبع سرمایه ‌ذاری صورت می گیرد.

وی پیش بینی کرد با اجرای طرح های مشترک با سازمان مرکزی تعاون روستایی سالانه برای ۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی شود.

وی افزود: شرکت حامی سرمایه اقتصاد، بازگشت سرمایه بانک ها را تضمین می کند، اما کشاورزان اقساط را پرداخت خواهند کرد و حدود ۹ ماه تا یکسال دروه تنفس برای پرداخت اقساط کشاورزان در نظر گرفته شده است.

حیدرزاده گفت: طرح های مربوط به حوزه دام، اصلاح دام بومی، شیلات، کشت دانه های روغنی، کشت گیاهان دارویی و مدیریت آب در مراتع و باغات از طرح های مورد علاقه ما برای مشارکت است.

وی ادامه داد: پرواربندی گوساله ها و اصلاح نژاد دام از اولویت طرح های ما در حوزه کشاورزی است و آماده ایم از فردا وارد فاز اجرایی آن شویم.

حیدر زاده پرورش آبزیان، تکثیر ماهیان خاویاری و پرورش تیلاپیا در مناطق کویری با مجوز سازمان محیط زیست را از دیگر زمینه های همکاری برای اجرای طرح های الگویی با مشارکت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز در این جلسه همکاری شبکه های تعاونی کشاورزی و روستایی با شرکت حامی سرمایه اقتصاد را فرصتی تاریخی دانست و اظهار کرد: همکاری با این شرکت به عنوان تامین کننده مالی، انتقال دهنده تکنولوژی های نوین و عاملی برای کاهش ریسک در فعالیت های کشاورزی در مناطق محروم روستایی می تواند شبکه های تعاونی کشاورزی و روستایی را به سمت حرکت های آینده ساز و پایدار در مناطق روستایی سوق دهد.

حسین شیرزاد افزود: شبکه عظیم تعاونی کشاورزی و روستایی به دلیل برخورداری از زیر ساخت ها و زیربناهای فیزیکی و نیروی کار می تواند از ظرفیت های این شرکت بهره ببرد و در طرح هایی شرکت کند که با بالاترین حاشیه سود، قابلیت تجاری سازی داشته باشد و به کمک حاشیه سود به اشتغال پایدار در مناطق روستایی و محروم کمک کند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی ما به علت کمبود سرمایه و ریسک بالا در فعالیت های کشاورزی نمی تواند انتقال تکنولوژی های نوین را در بسترهای کشاورزی انجام دهد و مشارکت حمایتی این شرکت در فضای پر مخاطره ای که توسط استکبار ایجاد شده یک فرصت محسوب می شود به ویژه اینکه خودشان خریدار هستند و بازار تضمین کننده برای محصولات کشاورزی است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به ظرفیت شبکه های تعاونی کشاورزی و روستایی کشور، بیان کرد: ۳.۵ میلیون هکتار از بهترین اراضی کشور در سبد غلات شرکت های تعاونی کشاورزی و روستایی است که بزرگترین شبکه توزیع را نیز در اختیار دارد.

شیرزاد افزود: این شبکه ها دارای بیش از سه هزار فروشگاه عرضه محصولات اساسی و کالاهای مصرفی، بیش از سه هزار و ۸۰۰ فروشگاه سوخت و ۲.۵ میلیون تن ظرفیت انبارداری محصولات و نهاده های کشاورزی است، ضمن آن که خریدهای تضمینی، توافقی و حمایتی را نیز انجام می دهند.

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت حامی سرمایه اقتصاد تفاهم نامه همکاری پنج ساله به منظور توانمندسازی تشکل های تعاونی و اشتغال‌زایی مولد و پایدار در روستاها و مناطق کمتر برخوردار امضا کردند.

کد خبر 359793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.