تماس ‌های ویدیویی بودار می شوند!

یکی از فناوری‌های روز دنیا، تکنولوژی بوی دیجیتال است که افراد می‌توانند از طریق آن حس بویایی را از طریق اینترنت و گوشی هوشمند خود منتقل کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شاید کمی به نظرتان عجیب و باورنکردنی برسد که فردی هنگام دریافت یک تماس ویدیویی بتواند به غیر از شنیدن صدا و دیدن تصویر، بوهای محیط  اطراف را نیز استشمام کند. برای مثال با یک تماس ویدیویی و از پشت گوشی مشاهده کند که دوست او در حال طبخ کباب است و بوی کباب را نیز دریافت کند.

به گفته شبکه خبری ان بی سی، تکنولوژی بوی دیجیتال، چیزی است که ما در آینده تجربه می‌کنیم. اما جالب است بدانید که محققان مالزیایی به تازگی بر روی پروژه‌ای کار کرده‌اند که در آن الکترودها را در داخل بینی ۳۱ فرد شرکت کننده قرار می‌دهند.

الکترود جریان‌های ضعیف الکتریکی را به نورون‌هایی که در بالای سوراخ‌های بینی قرار دارند منتقل می‌کنند. سپس این نورون‌ها مغز را تحریک می‌کنند تا حس بویایی ایجاد نمایند. محققان با استفاده از امواج الکتریکی توانستند عکس العمل‌های مجازی را نسبت به ۱۰ بوی مختلف شناسایی کنند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تکنولوژی بوی دیجیتال قادر  است حس بویایی را از طریق اینترنت و توسط الکترودهایی که جایگزین عینک محافظ چشمی می‌شوند، منتقل کند. اما موضوع مهم اینکه بسیاری از کاربران تمایل نخواهند داشت که با هر بار تماس ویدیویی، الکترودها را در داخل بینی خود قرار دهند.  راه حل این مسئله چیست؟

پژوهشگران مالزیایی به تازگی، یک محصول به نام Cyrano را که در واقع یک اسپیکر دیجیتال بو (digital scent speaker) بوده و از طریق فرمان‌های اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند قادر به تولید بوهای مختلف است، به بازار عرضه کرده‌اند. به گفته آن‌ها مادامی که دانشمندان تمایل به انتقال رایحه داشته باشند، در نهایت روزی موفق خواهند شد به آسانی ارسال یک متن یا ایمیل از طریق گوشی هوشمند، بوها را نیز انتقال دهند.

اما به گفته آدریان کوک، یکی از اعضای گروه تحقیق صحبت تنها در مورد انتقال بو نیست، بلکه این موضوع بخشی از یک واقعیت مجازی است، به صورتی که برای مثال شما می‌توانید با دوستان خود یک شام مجازی از طریق اینترنت به اشتراک بگذارید.

کد خبر 359786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.