کشف شیوه جدید برای کاهش اضطراب در مبتلایان به بیماری مزمن انسدادی ریه

محققان انگلیسی به تازگی بررسی جدیدی بر روی مبتلایان بیماری مزمن انسدادی ریه که دچار اضطراب هستند انجام داده اند تا متوجه شوند آیا شیوه درمانی رفتار شناختی می‌تواند برای این افراد موثر باشد یا خیر.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) رنج می‌برند. علائم اصلی این بیماری شامل تنگی نفس است که باعث می‌شود بسیاری از مبتلایان به مشکلات ریوی دچار اضطراب و نگرانی شوند. اما آزمایشات جدید نشان می‌دهد شیوه‌های درمانی رفتار شناختی برای مبتلایان به اضطرب ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه سودمند است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵ حدود ۳.۱۷ میلیون نفر با توجه به موارد مرتبط با این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. در واقع بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، اضطراب را نیز تجربه می‌کنند که می‌تواند وضعیت سلامت بیمار را وخیم تر کرده و او را راهی بیمارستان کند.

به گفته محققان انگلیسی نفس نفس زدن که از نشانه‌های اصلی COPD است، اغلب باعث ایجاد آشفتگی و اضطراب در افراد می‌شود. این در حالی است که بسیاری از متخصصان سلامت، علائم اضطراب را در این بیماران نادیده می‌گیرند، اما موضوع مهم اینکه اضطراب ناشی از این بیماری سلامت کلی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققان انگلیسی به تازگی یک آزمایش کنترل شده تصادفی را بر روی افراد انجام داده و اثربخشی یک رویکرد را برای کمک به مبتلایان COPD و به منظور مدیریت اضطراب آن‌ها مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند که احساس اضطراب و نگرانی، تاثیر منفی بر کیفیت زندگی بیماران داشته و باعث می‌شود آن‌ها به مراقبت‌های بهداشتی نیاز بیشتری پیدا کنند. سپس آن‌ها این مورد را بررسی کردند که آیا شیوه درمانی رفتار شناختی (CBT)  می‌تواند برای این افراد موثر باشد یا خیر.

در این تحقیق ۲۳۶ فرد مبتلا به COPD که علائم متوسط تا شدید این بیماری را تجربه می‌کردند شرکت داشته و نشانه‌های وجود اضطراب نیز در آن‌ها بررسی شد. شرکت کنندگان به دو گروه مختلف تقسیم شدند، به گونه‌ای که به یک گروه راهکارهایی برای مدیریت اضطراب داده شد و برای گروه دوم جلسات رفتار شناختی برگزار شد.

نتایج بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که همه شرکت کنندگان حداقل علائم اضطراب متوسط را تجربه کرده و در ۵۹ درصد از آن‌ها این علائم شدیدتر بود. یافته‌های جدید حاکی از آن است که در پیش گرفتن شیوه CBT برای مدت ۳ ماه، باعث می‌شود مبتلایان به بیماری انسدادی ریه علائم اضطراب را کمتر تجربه کنند.

همچنین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که جلسات CBT باعث می‌شود مبتلایان به بیماری انسدادی ریه که دچار اضطراب هستند کمتر به مراقبت های بیمارستانی نیاز داشته باشند.

کد خبر 359785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.