طرح استیضاح علی لاریجانی تقدیم هیات رییسه مجلس شد

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تقدیم طرح استیضاح علی لاریجانی رییس مجلس به هیات رییسه خبر داد و گفت: این طرح استیضاح طبق ماده ۲۴ آیین نامه داخلی با ۲۷ امضا تهیه و تقدیم هیات رییسه شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، حسینعلی حاجی دلیلگانی نماینده مردم شاهین شهر در حاشیه جلسه علنی امروز سه شنبه- ۶ آذر- مجلس متن این طرح استیضاح را در اختیار خبرنگاران قرار داد و گفت: به استناد اصل۱۱۲ قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی در خصوص مصوبات مجلس تصمیم می گیرد که مجلس (نه ریاست آن) با در نظرگرفتن مصلحت نظام، نظر شورای نگهبان را تامین نکند.

وی افزود: اقدام لاریجانی در ارسال لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون طی تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبات خود مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آیین نامه داخلی مجلس بوده است.

متن استیضاح علی لاریجانی خطاب به رییس کمیسیون آیین داخلی مجلس به این شرح است:

همانگونه که می دانید شورای نگهبان طی نامه های شماره ۹۷.۱۰۲.۷۲۶۲ و ۹۷.۱۰۲.۷۲۷۴ مورخ ۱۸مهر ۹۷ اصلاحات اعمال شده در جلسه سوم مهرماه مجلس جهت رفع ایرادات آن شورا را در خصوص تصویب لوایح الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را کافی ندانسته و کماکان این مصوبات را مغایر با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی اعلام کرده است.

متعاقب آن ریاست مجلس طی مکاتبه شماره ۶۰۲۹۰ به تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ مصوبات موصوف را که مورد ایراد شورای نگهبان بوده است بدون ارجاع به کمیسیون و متعاقبا طرح در صحن علنی و راسا و مستقیما و بدون اطلاع مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می کند.

پرواضح است که با استناد اصل ۱۱۰ قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی در خصوص مصوبات مجلس تصمیم می گیرد که مجلس (نه ریاست آن) با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تامین نکند و طبق ماده ۲۰۰ قانون آیین نامه داخلی اگر مصوبات مجلس وافی نظارت شورای نگهبان نباشد مجددا در مجلس مطرح می شود در صورتی که مجلس با در نظر گرفتن حفظ مصلحت نظام همچنان در رای خود باقی باشد مجلس مصوبه مذکور را به مجمع ارسال می کند.

اقدام رییس مجلس در ارسال مصوبات فوق الذکر به مجمع تشخیص مصلحت بدون طی تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبات خود مغایر صریح اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آیین نامه داخلی مجلس و ناقض سوگندی است که برابر ماده ۱۶ آیین نامه به خداند قادر متعال یاد شده است.

امضا کنندگان این استیضاح عبارتند از حسینعلی حاجی دلیگانی، علیرضا سلیمی، سهراب گیلانی، جواد کریمی قدوسی، سیدجواد حسینی کیا، سیدناصر موسوی لارگانی، نصرالله پژمان فر، سیدحسین نقوی حسینی، عباس گودرزی، محمداسماعیلی سعیدی، احمد سالک، عبدالله سامری، حسن نوروزی، ذبیح نیکفر، محمود شکری، صدیف بدری، سیدقاسم جاسمی، پوربافرانی، سیدراضی نوری، مجتبی ذالنوری، سیدجواد، ابطحی، سیداحسان قاضی زاده، عامر کعبی، اکبر ترکی، ضیاءالدین اعزازی و سیدجواد ساداتی نژاد، مجید ناصری نژاد.

کد خبر 359781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.