درختان خطرپذیر برچسب گذاری می‌شود/ حفظ درختان چهارباغ در هر شرایطی ضرورت دارد

مدیر عامل سازمان پارک‌ ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: سن برخی از انواع درختان شهر اصفهان بالا است و همین امر موجب پوسیدگی درونی آنها شده است و خطر شکستگی و سقوط را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فروغ مرتضایی‌نژاد صبح امروز - سه‌شنبه ششم آذرماه- در بازدید رسانه‌ای سازمان پارک‌ها و فضای سبز که با موضوع درختان شهر ​برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان فعال سمن‌های زیست محیطی، حداکثر تلاش خود را دارم که درختی بدون دلیل کارشناسی قطع نشود، اما قطعا هر نوع درختی سن مشخصی دارد به طور مثال "درختان کبوددار" بین ۳۰ تا ۴۰ سال عمر بهره‌برداری مفید دارند.

وی افزود: چنان‌چه سن درخت برحسب نوع آن به مدت معینی رسید از درون بافت چوبی درخت از بین می رود، بنابراین باید جایگزین مناسبی برای درختانی که مدتی از عمر مفید آنها گذشته است در نظر گرفته شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: درخت به مرور زمان آوندهای چوبی جدیدی را در سطح بیرونی خود خواهد داشت و به تدریج چوب داخل درخت از بین می رود، بنابراین درخت از داخل پوک و خالی می‌شود و تنه درخت، تحمل نگهداری سرشاخه‌های خود را ندارد.

مرتضایی نژاد با اشاره به لقب "درختان قاتل یا خطرآفرین" برای اینگونه درختان گفت: ناظرهای مقیم هر منطقه، این درختان را شناسایی کرده، به سازمان پارک‌ها و فضای سبز اعلام می‌کنند، سپس تیم کارشناسی این سازمان بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و تصمیمات مناسب در اسرع وقت اتخاذ می‌شود؛ این تیم کارشناسی از واحدهای باغبانی، گیاه پزشکی، ناظر عالی سازمان پارک‌ها و مدیر فنی سازمان تشکیل شده است و پس از بازید میدانی صورت جلسه‌ای تنظیم می‌کنند.

وی با بیان اینکه تشخیص پوسیدگی درختان از روی ظاهر آنها مشخص است علاوه بر آن اقدامات فیزیکی نیز برای تعیین و تشخیص دقیق پوسیدگی انجام می‌شود، افزود: دستگاهی به نان دستگاه توموگرافی با همکاری دانشگاه شهرکرد برای تعیین وضعیت داخلی درخت استفاده می‌شود تا شناسایی این درختان به طور دقیق و علمی‌تری پیش برود تا امنیت جانی و مالی شهروندان به خطر نیفتد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: این سازمان در سال‌های گذشته نیز عملیات شناسایی و قطع درختان خطرناک را انجام می داده است چرا که با وزش بادی شدید احتمال شکستگی و سقوط آنها زیاد است و جان شهروندان را به خطر خواهد انداخت.

مرتضایی نژاد افزود: علاوه بر شناسایی و حذف درختان پوسیده، برچسب گذاری درختان خطرناک نیز از امسال در دستور کار سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان قرار دارد، بنابراین در بازه زمانی مشخص، شهروندان با دیدن این برچسب باید از این درختان فاصله بگیرند؛ در نقاط مختلف شهر نیز بنرهایی برای آگاهی شهروندان نصب شده است.

وی درباره تعداد درختان پوسیده گفت: تیم کارشناسی این سازمان، تک تک درختان پارک‌های سطح شهر و فضای سبز را بررسی می‌کنند که تعداد آنها در هر منطقه یا ناحیه متفاوت است؛ پس از بررسی و هماهنگی با منطقه برحسب میزان خطر و موقعیت، درخت در بازه زمانی مشخص قطع می‌شود؛ هنگام قطع درخت تیم کارشناسی سازمان و مدیر فنی منطقه حضور دارند تا درختی نابجا قطع نشود، البته شرایط محیطی همانند کم‌آبی و آفات نیز عمر بهره‌برداری درخت را کاهش می‌دهد، اما یک درخت در بهترین شرایط تغذیه‌ای و آبی نیز مدت زمان مشخصی برای بهره وری خواهد داشت، در این راستا آمار درختان پوسیده مورد بازبینی مجدد قرار می‌گیرد و تعداد آنها تا پایان سال مشخص می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: طی ۳۰ سال گذشته شرایط اقلیمی به طور کلی متفاوت شده است، بنابراین درختان پرآب با سن بهره برداری کم، جایگزین درختان کم آب کندرو با سن بهره‌برداری بالا شده‌اند تا شهر اصفهان فضای سبز پایدارتری را برای سال‌های آینده داشته باشد.

درختان چهارباغ، هویت اصفهان هستند

مرتضایی‌نژاد به همراه تیم کارشناسی خود و اصحاب رسانه از خیابان چهارباغ عباسی هم بازدید کرد و از روند حفظ درختان این محور تاریخی گفت و اظهار کرد: مدیریت جدید سعی بر آن دارد تا عمق خاک مناسبی را برای کاشت گونه‌هایی که در گذشته به علت احداث مترو یا پیاده‌راه جابه جا شده اند ایجاد کند، در این راستا با همکاری سازمان قطار شهری و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان عمق دو متر و ۲۰ سانتی متر خاک برای کاشت درختان در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: جلسات کارشناسی در این سازمان با مشارکت و همکاری اساتید و مراکز تحقیقاتی برای جایگزینی گونه‌های مناسب گیاهی انجام و  برنامه‌ریزی‌های متناسب آن انجام شده است که در این راستا نسبت به بازکاشت گونه های جدید گیاهی اقدام شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: بیشتر درختان چهارباغ را درختان نارون تشکیل می‌دهد که این درختان جایگزین شده‌اند؛ تعدادی از درختان چنار این خیابان نیز که در طی عملیات عمرانی آسیب دیده بودند، مجددا بازکاشت شدند؛ طرح میانی چهارباغ همراه با آبنماها و فضاهای سبز خواهد بود که به وسیله کارگروهی متشکل از کارشناسان ملی در حال تهیه و اجرا است بنابراین پس از پایان عملیات، بازکاشت درختان محور میانی انجام خواهد شد.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه برای بازکاشت پرچین‌ها از گونه‌های مقاوم و کم آب استفاده شده و خواهد شد، اما درختان نارون و چنار که هویت اصلی چهارباغ هستند مجددا برای کاشت و جایگزینی انتخاب شدند، افزود: حدود ۲۰۰ درخت نارون در ابتدای چهارباغ، حدفاصل میدان انقلاب و ایستگاه مترو کاشته شده است و عمق خاک در نظر گرفته شده برای بازکاشت این درختان مناسب بوده و در طی ۴۰ تا ۵۰ سال آینده مشکل خاصی برای آنها به وجود نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: محور چهارباغ در مورد کم آبی و کاشت گونه های گیاهی مقاوم است و چنان چه لازم باشد گونه متوسط آب گیاهی نیز مطابق طرح خیابان چهارباغ کاشت می شود و آب مورد نیاز درختان چهارباغ فراهم خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: طرح پیاده‌راه سازی چهارباغ با حضور کارشناسان این سازمان انجام گرفت و در حین عملیات درختان آسیبی ندیدند و سالم هستند؛ خوشبختانه درختان چهارباغ با بررسی های انجام شده کمتر دچار پوسیدگی هستند، اما با وجود این درختان از نظر بستر خاک، تغذیه و آفت‌ها به صورت منظم مورد بررسی قرار می‌گیرند و چنان‌چه موردی وجود داشته باشد بازبینی و بازکاشت درخت انجام می‌شود.

حفظ جان شهروندان در اولویت است

یک کارشناس ارشد باغبانی  نیز در جریان این بازدید در جمع اصحاب رسانه گفت: ۹۹ درصد از درختانی که به وسیله کمیته رفع خطر سازمان پارک‌ها و فضای سبز مورد بررسی قرار می‌گیرند صنوبر یا سپیدار هستند؛ این درختان سن بهره برداری پایینی دارند و پس از ۳۰ الی ۴۰ سال از درون پوک و پوسیده می شوند.

مریم حجتی افزود: این درختان در طی سال‌های پرآب کاشت شده‌اند و در سالهای اخیر از آنها برای فضای سبز شهر استفاده نشده است، بنابراین ناظر فضای سبز در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان ، به صورت ماهانه درختان صنوبر و سپیدار را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: درختان بر اساس چک لیست‌های ماهیانه مورد بررسی قرار می‌گیرند و چنان‌چه دو علامت پوسیدگی را داشته باشند، به کمیته رفع خطر درختان خطر پذیر شهر اصفهان اطلاع داده خواهد شد.

این کارشناس باغبانی با اشاره به نشانه‌های درخت سپیدار پوسیده شده گفت: چنانچه در بالای درخت شاخه‌های خشک قرار داشته باشد؛ در پایین درخت حفره ای ایجاد شده یا قارچ های چتری شکل رشد کرده باشد و یا روی تنه درخت قارچ های بازومیونیس مشاهده شود درخت از درون پوک و پوسیده شده است؛ حتی پوست ورقه ورقه شده تنه و یا خاک برآمده اطراف درخت دلیلی بر آن است که ریشه سست شده و در خاک محکم نیست؛ این حفره‌ها ممکن است بر روی تنه درخت نیز مشاهده شود چنان‌چه دو یا سه مورد از عوامل ذکر شده مورد تایید قرار بگیرد باید به پوسیدگی درخت شک کرد و نسبت به قطع آن اقدام کرد.

وی تصریح کرد: چنانچه ضربه‌ای به درخت زده شود درختانی که پر و سالم هستند صدای محکمی دارند، اما چنانچه درختی پوسیده باشد پس از ضربه صدایی همانند طبل دارد که این روش نیز در تشخیص درختان پوسیده به ما کمک می‌کند؛ بنابراین تشخیص پوسیدگی درختان کارشناسانه است.

حجتی اظهار کرد: متاسفانه در مواردی به هنگام مراجعه کارشناسان برای تشخیص پوسیدگی و قطع درختان رفتارهای نامناسبی انجام می‌شود در این راستا از شهروندان تقاضا داریم هنگام قطع درختان پوسیده همکاری لازم را داشته باشند تا شاهد حادثه‌ای بر اثر سقوط درختان نباشیم؛ این اطمینان به شهروندان داده می شود که درختی بدون دلیل کارشناسی قطع نخواهد شد.

کد خبر 359772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.