مالزی چگونه با ترافیک سرسام آور کنار می‌آید

مالزی، کشوری با تراکم جمعیت ۹۸ نفر در هر کیلومتر مربع، از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است و ۹۳ درصد از خانوارهای این کشور مالک خودروی شخصی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با در نظر گرفتن جمعیت ۳۲ میلیون نفری مالزی و میزان تردد خودرو در این کشور شاید بتوان گفت ساکنان مالزی بیش از هر جای دیگر با ترافیک و مشکلات حاصل از آن مواجه هستند چرا که بر اساس بررسی‌ها، مردم این کشور به طور میانگین، حدود ۴۱ دقیقه بیشتر از دیگر کشورها در ترافیک به سر می‌برند.

 به عبارتی اگر بخواهیم بر اساس ۲۳۰ روز کاری در طول یک سال محاسبه کنیم، در نهایت به ۱۵۸ ساعت هدر رفته در سال می‌رسیم. با این حال کشور مالزی برای مقابله با این مشکل اقدام به ارائه راه‌حل‌هایی کرده است که برخی از این برنامه‌ها هنوز در حال توسعه هستند. این اقدامات شامل راه‌حل‌های تکنولوژیکی می‌شوند که محاسبات ابری هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ را با هم متحد می‌کنند. محاسبات ابری تمرین استفاده از شبکه‌ای از سرورهای راه دور در اینترنت برای ذخیره‌سازی، مدیریت و پردازش داده‌ها، نه یک سرور محلی یا یک رایانه شخصی است. در این گزارش، چهار مورد از اقدامات مالزی برای کاهش مشکل ترافیک در این کشور بررسی شده است.

 مغز شهر مالزی

مغز شهر، نرم افزاری برای نظارت بر وسایل نقلیه در سطح شهر است که به کمک هوش مصنوعی (AI) به کنترل شهر کمک می‌کند. این نرم‌افزار مقدار زیادی داده جمع آوری می‌کند که توسط الگوریتم‌های پردازش شده در ابَررایانه‌ها متمرکز و سپس به سیستم‌های اطراف شهر ارسال می‌شوند.

با آغاز همکاری میان شرکت‌های Digital Economy Corporation در مالزی و Dewan Bandaraya در کوالالامپور با Alibaba در چین، استفاده از مغز شهر در مالزی نیز راه‌اندازی شد. این خط مشی در سراسر شهرهای مالزی گسترش خواهد یافت تا با نظارت بر جریان وسایل نقلیه و سنجش میزان ترافیک در مناطق شلوغ به کاهش تراکم ترافیک کمک کند. این عمل که از طریق استفاده از محاسبات ابری و هوش مصنوعی صورت می‌گیرد، از منابع داده‌ای مانند GPS و سیستم‌های کنترل ترافیک استفاده می‌کند.

این سیستم از اواخر سال ۲۰۱۶ در "هانگزو"ی چین به کار گرفته شد و مالزی نخستین کشوری است که پس از چین از آن استفاده می‌کند. نتایج حاصل از استفاده از آن در شهر چین بسیار قابل توجه بوده است و کاهش ۱۵ درصدی در میزان کل ترافیک را در پی داشته است که انتظار می‌رود بهره‌گیری از آن در مالزی نیز به کمک تجزیه و تحلیل وضعیت ترافیک شهر، بهبود بهینه‌سازی ترافیک و تشخیص حوادث، نتایج مشابهی را به دست دهد.

سیستم مدیریت هوشمند ترافیک

قبل از اجرای طرح مغز شهر، تلاشی مشابه با عنوان "سیستم مدیریت هوشمند ترافیک Cyberjaya (که به طور معمول سیستم هوشمند ترافیک نامیده می‌شود)، در سطح محلی به کار گرفته شد. این تکنولوژی که دارای تجزیه و تحلیل هوشمند است با استفاده از یکپارچه‌سازی لامپ‌های ترافیکی و تاسیسات دوربین‌های راهنمایی و رانندگی عمل می‌کند که به صورت یکپارچه جریان‌های ترافیکی را به هم ربط داده و با توجه به حجم‌شان، آن‌ها را مدیریت می‌کند. این سیستم که از اواخر سال ۲۰۱۵ در Cyberjaya مورد آزمایش قرار گرفت هم اکنون در حال توسعه و آزمایش است و تا بحال کاهش ۶۵ درصدی حجم ترافیک را در پی داشته است.

 تکنولوژی پارکینگ هوشمند

در سراسر جهان، شهرهای بسیاری وجود دارند که برای استفاده از تکنولوژی پارکینگ هوشمند روش‌ها و ایده‌های منحصر به خود را دارند و هر کدام با رویکرد و نتایج متفاوتی مواجه شده‌اند ولی همگی این شیوه‌ها تنها یک هدف دارند: کمک به کاهش تراکم ترافیک.

در مالزی استفاده از پارکینگ هوشمند در دست بررسی است ولی هنوز برای پیاده‌سازی آن به صورت عملی تلاشی صورت نگرفته است. با این حال شرکت‌هایی مانند ParkEasy، JomParking و Parkit در تلاش هستند که پارکینگ‌های بی استفاده در اطراف Valley Klang را به رانندگان بشناسانند که این امر با افزایش کلی ظرفیت پارکینگ‌ها باعث می‌شود راننده زمان کمتری را در جستجوی پارکینگ به سر برد و در نتیجه سبب کاهش تعداد اتومبیل در جاده‌ها شود.

 سفر شراکتی (Ride-Sharing)

سفر شراکتی پدیده جدیدی نیست و سال‌ها مورد استفاده بوده است. شاید رایج ترین نوع امروزی آن استفاده از خدمات Grab و Uber باشد؛ (برنامه‌هایی معادل اسنپ، تپ سی وماکسیم در ایران) ولی با وجود گسترش دامنه ارائه خدمات این دو شرکت، هنوز هم در شهری مثل کوالالامپور امکان افزایش ظرفیت استفاده از آن‌ها تا ۹۱ درصد دیگر هم باقی است. با حمایت دولت محلی از این دو برنامه و تعیین یارانه برای خریداران وسیله نقلیه که در اولین خرید خود به خدمات ارزیابی الکترونیکی می‌پیوندند، زمینه افزایش سفرهای مشارکتی در جاده های مالزی بیش از پیش فراهم خواهد شد.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 359756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.