نوشیدنی‌های شیرین مصنوعی خطر دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد

بررسی‌های جدید محققان کانادیی که به تازگی در مجله " BMJ"، منتشر شده است نشان می‌دهد، نوشیدنی‌های حاوی "فروکتوز"، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را بیش از سایر غذاهای دارای فروکتوز افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به گفته محققان نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌های شیرین که مواد مغذی کافی ندارند، مادامی که به منظور افزایش انرژی بدن مصرف شوند، تاثیرات زیانباری بر سلامت متابولیکی افراد دارند. همچنین برخی از تولید کنندگان مواد غذایی این ترکیب را به صورت مصنوعی به نوشابه، دسر، غلات و سایر غذاهای پخته شده اضافه می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که میان مصرف نوشیدنی‌های قندی (sugary drinks) و چاقی ارتباط وجود دارد و مصرف دو نوع از این نوشیدنی‌ها در طول هفته، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

بررسی جامع تحقیقات انجام گرفته این موضوع را تایید می‌کند که نوشیدنی‌های حاوی فروکتوز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را بیشتر از سایر غذاهایی که حاوی فروکتوز هستند افزایش دهد.

اگرچه برخی پژوهش‌ها نشان داده است که فروکتوز، جایگزین خوبی برای قند و شکر به ویژه در میان افراد مبتلا به دیابت است، بررسی‌های جدید حاکی است که این شیرین کننده که طبیعی به صورت فراوان در میوه‌ها و عسل یافت می‌شود، بیش از سایر قندها بر سلامت متابولیکی افراد آسیب وارد می‌کند.

محققان کانادایی برای پی بردن به اینکه چگونه منابع غذایی مختلف، میزان قند خون افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نتایج ۱۵۵ تحقیق را بررسی کردند. آن‌ها  همچنین " glycated hemoglobin"، میزان قند متصل به سلول‌های قرمز خونی و همچنین میزان گلوکز و انسولین شرکت کنندگان را پس از زمان ناشتا بودن آن‌ها ارزیابی کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان داد که بیشتر غذاهای قندی حاوی فروکتوز زمانی که به منظور افزایش کالری مصرف نشود، آسیبی برای سطح قند خون افراد در بر دارد. در واقع میوه‌ها و آب میوه‌هایی که دارای مقادیر بالای فروکتوز هستند فوایدی برای کنترل قند خون و میزان انسولین مبتلایان به دیابت دارند، اما این تاثیر تا زمانی است که این مواد غذایی به منظور افزایش کالری مصرف نشوند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد آب میوه ها و نوشیدنی‌های شیرین که فاقد مواد غذایی هستند و انرژی افراد را بیش از حد افزایش می‌دهند، تاثیر متابولیکی مضر بر بدن افراد دارند و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهند.

کد خبر 359722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.