نوروزی: تخت فولاد به قطب گردشگری مذهبی کشور تبدیل شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه تخت فولاد نقش هدایت‌گر و آگاه بخشی دارد، گفت: تخت فولاد قبرستانی مرگ گریز و مرگ هراس نیست، بلکه جایی است که انسان در آن آرامش می‌یابد و معنای زندگی را می‌فهمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح نمایشگاه «جهانی در نصف جهان» در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: بسیاری از مردم اصفهان را با میراث به جای مانده همچون میدان امام(ره)، مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو، چهلستون، پل‌های تاریخی مثل پل خواجو و سی و سه پل می‌شناسند، البته این میراث بسیار با اهمیت است به طوری که در هیچ کجای دنیا، میدانی مانند میدان امام(ره) وجود ندارد، اما آن چیزی که باید بیشتر به آن توجه شود تخت فولاد اصفهان است که دارای ویژگی های فرهنگی، عرفانی، معنوی و هنری است.

وی افزود: تخت فولاد و وادی السلام نجف از لحاظ وجود انسان‌های معنوی و علما قابل مقایسه است، اما اعتقاد دارم اهمیت وادی السلام تک بعدی است در حالی که تخت فولاد به جز علما، فقها و فلاسفه، مدفن بسیاری از هنرمندان، دانشمندان بزرگ، شعرا، موسیقی دانان و ... است.

نوروزی خاطرنشان کرد: ۸۵۰ فقیه و مجتهد و ۱۲۰ هنرمند در زمینه های مختلف در مجموعه ۷۷ هکتاری تخت فولاد آرمیده‌اند البته که اینها زنده هستند. تخت فولاد تنها آرامگاه مردان هنرمند و علمای دین نیست، بلکه زنان بزرگی همچون بانو امین و بی بی مریم بختیار به عظمت این مجموعه افزوده اند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تخت فولاد نقش هدایت‌گر و آگاهی بخش دارد، گفت: تخت فولاد راوی خود است و قبرستانی مرگ گریز و مرگ هراس نیست، بلکه جایی است که انسان در آن آرامش می‌یابد و معنای زندگی را می‌فهمد. سال‌ها از وجود قبرستان تخت فولاد می گذرد و هنوز دانشجویان هنر برای درک هنر ایران به این مکان می‌روند و طراحی‌های آرامگاه‌ها، نقاشی‌ها و ... را بررسی می‌کنند و همین این مجموعه را با قبرستان های دیگر متفاوت می‌کند.

نوروزی با بیان اینکه تخت فولاد اصفهان را به عنوان شهر هنری و انسان دوست معرفی می‌کند، ادامه داد: باید به تخت فولاد با همه داشته‌ها در عرصه‌های مختلف در زمینه‌های هنری، عرفانی، فلسفوی نگاه دیگری کرد، در واقع این مجموعه باید به عنوان مرکز توریست کشور در حوزه مذهبی و هنری مورد توجه قرار گیرد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: می‌توان تخت فولاد را به عنوان قطب گردشگری مذهبی رونق داد در این زمینه باید زیرساخت‌های شهر اصفهان فراهم شود. باید فرودگاه و راه آهن اصفهان تقویت شود تا مسافرانی که از مسیر اصفهان قصد زیارت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را دارند، در بین راه تخت فولاد را زیارت و سیاحت کنند. اصفهان به عنوان یک جهان شهر و با این حجم از میراث و داشته‌ها می‌تواند نقش اقتصادی در کشور  داشته باشد و تولید ثروت کند.

نوروزی تاکید کرد: آرمیدن شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای انقلاب در کنار تخت فولاد به اهمیت این مجموعه افزوده است، ۲۳ هزار شهید و ۲۲۰ سردار بزرگ دوران دفاع مقدس در این قبرستان آرمیده اند. تخت فولاد مدفن انسان‌های معمولی نیست، انسان‌های بزرگ تاریخ ایران دانشمندان و علمای ایران در این مجموعه آرمیده اند.

شهردار اظهار با بیان اینکه باید محله‌های و اماکن تاریخی اصفهان مانند تخت فولاد را در پایتخت به نمایش گذاشت تا این شهر به جایگاه واقعی خود برسد، اضافه کرد: تخت فولاد می‌تواند محل بازدید همه دانشجویان هنر در ایران و محل زیارت موسیقی دانان و هنرمندان باشد زیرا از بزرگترین نماینده هر علم و هنری در این مکان دفن شده است.

کد خبر 359702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.