بیشتر فرونشست‌های دشت کاشان مربوط به آب‌های زیرزمینی است

عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقاتی آب دانشگاه کاشان، گفت: بیشتر فرونشست‌های دشت کاشان مربوط به کاهش سطح ایستایی سفره آب زیرزمینی دشت کاشان است.

به‌ گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، هدی قاسمیه در نشست مشترک آب منطقه‌ای اصفهان و دانشگاه کاشان با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به ۲۰۰ برداشتی که در مناطق ابوزیدآباد، آران و بیدگل و حوالی فرودگاه انجام شده است، بیش از ۱۰۰ نقطه آن فرونشست مشاهده شد که بسیاری از این فرونشست‌ها در نزدیکی چاه‌های پیزومتری است.

وی با بیان اینکه پدیده فرونشست در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد و تهدیدی برای تأسیسات مختلف و مناطق مسکونی است، تاکید کرد: از همین رو بررسی عوامل تاثیرگذار در فرونشست دارای اهمیت به سزایی است .
قاسمیه تصریح کرد: تعداد فرونشست‌ها بیش از تصور بوده است و راجع به نقش کاهش سطح ایستایی آب زیرزمینی در وقوع این پدیده به یقین رسیده‌ایم، با این وجود به دنبال آن هستیم که میزان تأثیر آب‌های زیرزمینی و عوامل دیگری که ممکن است در این امر دخیل باشند را بررسی کنیم .
محمد شفایی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در این نشست طرح احیا و تعادل بخشی را محور فعالیت‌های این شرکت برای جلوگیری از مشکلات موجود در این بخش دانست و افزود: در منطقه دامنه استان اصفهان که در آن فرونشست رخ داده است، وضعیت منابع آب و مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که به تبعات آن به وجود می‌آیند به دلیل آن بوده که مطالعه زیرساختی انجام نشده و هر شخص براساس مطالعات منطقه‌ای عمل کرده است .
کد خبر 359700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.