درخواست سه کشور اروپایی برای توقف فروش سلاح به ریاض

در حالی که آمریکا فروش تسلیحات به عربستان سعودی را حتی پس از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه، ادامه می‌دهد، آلمان با پیوستن به فنلاند و دانمارک خواستار توقف فروش تسلیحات به ریاض توسط اعضای اتحادیه اروپا شد.

به گزارش ایمنا،‌ و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دانمارک، فنلاند و آلمان اعلام کردند که خواستار توقف فروش آتی تسلیحات به دولت عربستان سعودی هستند.

برلین و کپنهاگ اعلام کردند: دلیل این درخواست پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار واشنگتن پست است که در دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی کشته شد و هلسینکی دلیل این درخواست را بحران انسانی در جنگ یمن اعلام کرد. این درحالی است که دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا همچنان به دفاع از ریاض در برابر اتهامات می‌پردازد.

وزیر خارجه دانمارک در یک مصاحبه تلفنی اعلام کرد که دولت عربستان سعودی در بسیاری از حوزه‌ها مخرب رفتار کرده است و کپنهاگ فروش تسلیحات به ریاض را به دلیل پرونده قتل جمال خاشقجی و همچنین وخیم‌تر شدن اوضاع در یمن متوقف می‌کند.

وی ادامه داد که او امیدوار است تصمیم دانمارک یک تفاهم میان کشورهای اروپایی ایجاد کند و دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز از این موضوع حمایت کنند. در همان روز وزارت خارجه فنلاند نیز با تاکید بر وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی در یمن اعلام کرد که دیگر مجوز صادرات و فروش تسلیحات به عربستان سعودی را صادر نخواهد کرد.

وزارت خارجه فنلاند در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت این کشور صادرات تسلیحات به ریاض را مورد گفت‌وگو قرار داده و تصمیم گرفته است که در وضعیت کنونی هیچ‌گونه مبنایی برای صادرات جدید تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی وجود ندارد.

همچنین وزیر اقتصاد برلین با پیوستن به فنلاند و دانمارک از دیگر کشورهای اروپایی خواست که این مسیر را طی کنند، وی گفت: اگر تمام کشورهای اروپایی این تصمیم را بگیرند این تصمیم بر دولت ریاض تاثیرگذار خواهد بود. اگر ما تنها فروش تسلیحات را متوقف کنیم و دیگر کشورها صادرات تسلیحات را ادامه داده و شکاف‌ها را پر کنند، در این صورت این تصمیم هیچ نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت.

کد خبر 359657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.