ممنوعیت واردات شیشه و بلور باعث افزایش خرید محصولات داخلی شده‌است

رییس هیئت مدیره بلور و شیشه اصفهان گفت: با اعلام ممنوعیت واردات شیشه و بلور ، خرید از محصولات داخلی بیشتر شده و رقابت سالمی را میان تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

اکبر صدوقی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بهترین "ماسه سیلیسی" که ۶۵ درصد مواد اولیه تولید شیشه و بلور را تشکیل می‌دهد در معادن ایران وجود دارد، فقط "کبالت" ماده اولیه وارداتی است که یک درصد از مواد اولیه تولیدات را تشکیل می دهد، اظهار کرد: در صورتیکه تولیدکنندگان داخلی حمایت شوند با تولید محصولات متنوع کشور از واردارت شیشه و بلور بی نیاز می شود.

وی اضافه کرد:  با توجه به  نوسانات اخیر بازار، ۳۰ درصد قیمت محصولات افزایش پیدا کرده است.

صدوقی پور گفت: ۵۰ درصد از تولیدات شیشه وبلور به کشورهای دیگر صادر می‌شود که ۳۷ درصد از آن را خریداران کشورهای همجوار تشکیل می دهند.

رییس هیئت مدیره بلور و شیشه اصفهان گفت: از یک طرف ارز آوری بخش خصوصی مورد تاکید مسئولان است اما از طرف دیگر صادرات محصولات شیشه و بلور با مشکلات متعددی روبه روست و این دو موضوع در تضاد با یکدیگر است که تبعاتش گریبان گیر تولیدکنندگان داخلی می شود.

وی اضافه کرد: همچنین مشکلات متعددی در مسیر تولید وجود دارد که از جمله آن می توان به تعویض آجر کوره‌ها در بازه زمانی هر هفت سال یک بار اشاره کرد زیرا تولیدکنندگان این نوع آجر در کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا هستند.

صدوقی پور ادامه داد: تخصیص نیافتن اعتبارات و مشکلات بر سر راه نقل و انتقال پول در سطح بین المللی می تواند به تعطیلی کارخانه‌های تولید شیشه و بلور در کشور منجر شود.

عضو هیئت مدیره بلور و شیشه اصفهان با بیان اینکه پس از  پایان هشت سال جنگ تحمیلی از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، سوئیس و ایتالیا دستگاه وارد کردیم و فاز یک کارخانه شیشه و بلور اصفهان  با ۳۰۰ کارگر شروع به کار کرد سپس با توسعه چهار خط دیگر ۶۰۰ کارگر تمام وقت و ۱۰۰ کارگر روزمزد به جمع کارگران قبلی اضافه شد، تصریح کرد: اما در حال حاضر متاسفانه حمایت از تولید داخلی در حد یک شعار باقی مانده است و در عمل چنین حمایتی دیده نمی شود همچنان که درخواست‌های مکرر ما برای دریافت وام به منظور راه‌اندازی خط جدید تولید و به کارگیری ۱۱۵ کارگر بی جواب مانده و حتی در برخی موارد با مخالفت رو به رو شد. 

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده نیز از دیگر مشکلاتی است که کمر تولیدکننده داخلی را خم کرده و هنوز در مجلس در خصوص این قانون و کمک به تولیدکننده اقدام موثری انجام نگرفته است.

کد خبر 359591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.