وحدت، آزادی، برادری، سه کلیدواژه مورد توجه از سخنان روحانی

اظهارات رییس جمهوری اسلامی ایران در سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با بازتابی گسترده در رسانه‌های جهان به ویژه انگلیسی‌زبان‌ها همراه شد و در این میان سه کلیدواژه وحدت، آزادی و برادری مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

به گزارش ایمنا، سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی روز گذشته (شنبه) با حضور و سخنرانی رییس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد. سخنان روحانی به ویژه در ارتباط با لزوم یکپارچگی و همکاری جهان اسلام برای خنثی کردن توطئه دشمنان آمریکایی و صهیونیستی، انعکاسی وسیع در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

رسانه‌های چینی: اتحاد کشورها، کلید پیروزی علیه سیاست‌های خصمانه آمریکا

خبرگزاری رسمی چین گزارش داد: رییس جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که روز شنبه برگزار شد، کشورهای دنیا را به مقابله با سیاست های خصمانه آمریکا و اسرائیل فراخواند.

شینهوا نوشت: روحانی تاکید کرد که کشورهای اسلامی راهی برای برون رفت از این شرایط ندارند، مگر اینکه با یکدیگر برای مقابله و مبارزه با ظلم و بی عدالتی آمریکا متحد شوند و در این صورت است که آنها می توانند به پیروزی برسند. وی وحدت کلمه را برای کشورهای اسلامی کافی ندانسته و در کنفرانس تهران گفت که کشورهای مسلمان باید وحدت و برادری را یک وظیفه عملی و کلامی بدانند.

تلویزیون مرکزی چین نیز گزارش داد که روحانی، مردم عربستان را«برادر» خطاب کرد و گفت که آماده همکاری با این کشور پادشاهی برای حل اختلاف‌های میان دو کشور است.

این رسانه با تاکید بر ابعاد این کنفرانس افزود که نزدیک به ۳۵۰ مهمان خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در تهران حضور بهم رساندند.

روزنامه چاینا ارگ نیز از دیگر رسانه‌های چینی بود که با بازتاب اظهارات روحانی، این همایش بین المللی را موجب تقویت وحدت کشورهای اسلامی دانست.

رسانه‌های روسی: انتقاد تند روحانی از اقدامات جبهه آمریکایی - اسرائیلی

روزنامه روسی «اوراسیا دیلی» از رسانه های نسبتا ملی‌گرای روسی با دیدگاه‌هایی در حمایت از دولت این کشور، در گزارشی با عنوان «آمریکا با کشورهای خاورمیانه مانند بردگان خود رفتار می کند» نوشت: رییس جمهوری ایران، اقدامات ایالات متحده و اسرائیل در خاورمیانه را به باد انتقاد گرفت.

این رسانه نوشت: روحانی که در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران سخن می گفت، آمریکا را متهم کرد که با کشورهای منطقه همچون برده ها رفتار می کند.

رسانه روسی افزود: وی اطاعت از آمریکا و غرب را خیانت به ارزش‌های اسلامی دانست و تسلیم جهان اسلام در برابر آمریکا را برابر با پهن کردن فرش قرمز در برابر جنایتکاران خواند.

اوراسیا دیلی نوشت: روحانی توجه شرکت کنندگان در کنفرانس را به این واقعیت جلب کرد که وضعیت در فلسطین، سوریه، یمن، افغانستان، پاکستان وعراق آن چیزی نیست که جامعه اسلامی انتظار دارد.

روزنامه اینترنتی «گازتا رو» با گرایش غربی که از دیدگاه‌های لیبرال‌ها در روسیه حمایت می کند نیز در گزارشی با عنوان «روحانی خواستار اتحاد مسلمانان علیه آمریکا شد» نوشت: رئیس جمهوری ایران از مسلمانان در تمام نقاط جهان خواست تا علیه ایالات متحده با یکدیگر همسو شوند.

رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی: اسرائیل، غده سرطانی

روزنامه آسوشیتدپرس در گزارشی با تیتر «روحانی، اسرائیل را غده سرطانی نامید» نوشت: اغلب رهبران ایران اسرائیل را محکوم و نابودی آن را پیش بینی می کنند، اما روحانی نسبتاً معتدل، به ندرت چنین لفظ هایی را به کار می برد.

این رسانه در این یادداشت با استفاده از این جمله رییس جمهوری که «آمریکا از کشورهای منطقه برای حمایت از اسرائیل استفاده می کند»، نتیجه گرفته است که منظور وی، رقیب منطقه ای ایران یعنی عربستان سعودی و متحدان عرب سنی این پادشاهی بوده است. در ادامه این یادداشت به این بخش از اظهارات روحانی هم اشاره شده که «ایران آماده است از عربستان در برابر تهدیدات و تروریسم محافظت کند».

روزنامه‌های نیویورک پست و واشنگتن پست نیز با بازتاب گزارش آسوشیتدپرس، بخش‌هایی از سخنان رییس جمهوری در انتقاد از سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی را برجسته کردند.

اظهارات روحانی در رسانه‌های صهیونیستی هم بازتاب زیادی یافت. تارنمای «جروزالم پست» با حذف سخنان روحانی علیه رژیم صهیونیستی، نوشت: رییس جمهوری ایران در این کنفرانس بین‌المللی گفت که تسلیم در برابر غرب تحت هدایت آمریکا، خیانت به دین و نسل‌های آینده منطقه است.

این رسانه همچنین آن بخش از صحبت‌های روحانی را بازتاب داد که جهان را به اتحاد علیه آمریکا و سیاست‌های خصمانه واشنگتن فراخوانده بود.

روزنامه «تایمز اسرائیل» رسانه صهیونیستی دیگری بود که با تیتر «روحانی اسرائیل را غده سرطانی ایجاد شده توسط غرب خواند» نوشت: رییس جمهوری ایران در این کنفرانس اسلامی گفت که از تبعات منفی جنگ جهانی دوم، شکل‌گیری اسرائیل به عنوان غده‌ای سرطانی بود. روحانی، اسرائیل را رژیمی جعلی خواند که توسط کشورهای غربی بنیان گذاشته شد.

منبع:ایرنا

کد خبر 359587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.