مهمان‌نوازی ایرانی‌ها ستودنی است

سائوراب کومار سفیر هند در ایران، مهمان نوازی مردم ایران و تاریخ و فرهنگ غنی آن‌ها را مورد ستایش قرار داد.

سائوراب کومار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از پنجمین حضور خود در شهر اصفهان و علاقه اش به تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران سخن گفت.

 وی که علاوه بر سفر به اصفهان، به شهرهای دیگر ایران همچون همدان، تبریز، شیراز، بندرعباس، بیرجند، مشهد، سیستان و بلوچستان، چابهار، زاهدان، یزد، خوزستان، اهواز، خرمشهر، آذربایجان غربی و شرقی و حتی شهر شلمچه در مرز ایران و عراق نیز سفرهایی داشته‌، حضور در اصفهان را از بهترین تجربیات اقامتی سفرهای خود دانست.

سفیر هند ضمن ابراز شیفتگی به ادبیات فارسی و آهنگ ملایم آن، موسیقی و غذاهای ایرانی را نیز از علایق خود دانست و مردم ایران، مهمان نوازیشان و تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین را ستود. به گفته کومار احترام و ادب در کلمات زبان فارسی به خوبی احساس می‌شود و نمی‌توان نکته منفی و پوچی در فرهنگ ایرانی پیدا کرد چراکه به باور وی هر آنچه در زبان و فرهنگ مردم ایران وجود دارد، تماما خوبی است.

سفیر هند اصفهان را شهری تاریخی با فرهنگی غنی دانست و در رابطه با آثار باستانی اصفهان گفت: معماری این شهر در دوران سلجوقیه و همچنین صفویه در بناهای تاریخی از جمله مساجد این شهر به خوبی مشهود است.

کومار از بین آثار تاریخی اصفهان، چهلستون را به عنوان یکی از بناهای مورد علاقه اش عنوان کرد و نقاشی بزم پذیرایی شاه طهماسب از همایون شاه (پادشاه هند) را حاکی از روابط خوب و دیرینه بین ایران و هند در نیمه دوم قرن شانزدهم عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به تاریخ روابط ایران و هند و تأثیر فرهنگ ایران بر هندوستان عنوان کرد: "همانطور که می‌دانید همایون شاه مدتی در ایران اقامت داشت و در این مدت با آداب و فرهنگ ایرانی به خوبی آشنا شد. وی در هنگام بازگشت به هند تعدادی از سیاستمداران و هنرمندان ایرانی را همراه خود به دربار برد. بعد از آن هند بسیار تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفت."

کومار با اشاره به جمعیت ۲۰۰ میلیونی مسلمانان در هند، در رابطه با جشن‌ها و مراسم مذهبی و فرهنگی در این کشور گفت: در هند نیز هر ساله جشن‌های بسیاری در میان مسلمان، هندوها، سکولارها، مسیحیان و طرفداران مذاهب گوناگون هندی برگزار می‌شود. در هند همچنین فستیوال نور در شب (دیوالی)، جشن رنگ‌ها، جشن روز استقلال هند و فستیوالی مشابه با جشن چهارشنبه‌سوری ایرانیان برگزار می‌شود که بسیار مورد علاقه مردم است.

کد خبر 359562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناهید IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    1 0
    از شنیدن این خبر بسیار خرسند شدم ای کاش این سیره نیکوی ایرانی ادامه یابد و تجملات و چشم و همچشمی مانع دورهمی ها و مهمان نوازی ایرانیان نشود ممنون از ارائه این گزارش عالی