نیم قرن مشقت خبرنگاری

نمایشگاه "اصفهان در آیینه مطبوعات" به مناسبت بزرگداشت روز اصفهان امروز در عصارخانه شاهی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ظهر امروز شنبه ( سوم آذر ماه ) فضل الله صلواتی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه "اصفهان در آیینه مطبوعات" که در عصارخانه شاهی برگزار شد با تبریک ولادت رسول اکرم(ص) و روز اصفهان اظهار کرد: ما فرزندان رنج و تلاشیم و به وطن خود ارج می نهیم به این عصارخانه نگاه کنید اینجا مرکز روغن کشی و تهیه روغن چراغ بوده است، ببینید چگونه این سنگها و چوبها و ادوات را به این مکان در بازار آورده اند اینها خود نشانگر تلاش و سختکوشی گذشتگان ماست.

وی با بیان اینکه سیاست را مقامات رقم می زنند، افزود: سیاست را مقامات رقم می زنند و یک مطبوعاتی باید به رسالت خود عمل کند و امروز این نمایشگاه حاصل تلاش ۵۰ ساله جناب جعفری است.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به نقش مهم مطبوعات در روشنگری گفت: تلاش مطبوعات باید در جهت روشن کردن افکار و بهتر جلوه دادن آینده باشد و رسالت مطبوعات همین است وگرنه هر اداره ای برای پوشش اخبار خود روابط عمومی دارد اما باید دید ما چه فکر و ایده جدیدی داریم.

این فعال سیاسی اصفهان با تأکید بر اینکه نباید به تنبلی عادت کنیم، اظهار کرد: ما که فرزند رنج هستیم نباید به تنبلی عادت کنیم بلکه باید به فکر مردم باشیم.

صلواتی در خصوص ظلم آمریکا به ایران گفت: آمریکا چه بر سر ما آورده در حالی که ایران را تروریست می داند در گذشته هم مصدق را ساقط کردند در حالی که مصدق یک امیرکبیر بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص وضعیت مطبوعات در گذشته گفت: در زمان های گذشته دوران پهلوی به روزنامه نگاران سخت گیری های بسیاری می شد توقیف روزنامه ها و زندان رفتن روزنامه نگاران در فضای بسته آن زمان بسیار بود و امروز اگرچه آشفتگی هایی وجود دارد اما آن وضعیت گذشته هم وجود ندارد.

وی در خصوص ویژگی های جعفری روزنامه نگار پیشکسوت اصفهان گفت: با این حال که ۵۰ سال قبل روزنامه اطلاعات و کیهان در خدمت دربار بوده اند اما جعفری توانست در آن فضای خفقان و بسته از زبان مردم و برای مردم بنویسد که این قابل تقدیر است و قطعا کسی که چیزی بخواهد و آن را پیگیری کند به دست می آورد.

مطبوعات نقش اساسی در امیدواری جامعه دارند

در ادامه این نشست علی راعی دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: در رویکرد جدید شهر و شهرداری اصفهان یکی از ویژگی ها داشتن شهروندان شاد و جامعه ای بانشاط است که برگزاری روز اصفهان هم با این شعار بود و قطعا زمانی شهر شاد خواهیم داشت که شهروند شاد داشته باشیم.

وی در خصوص جایگاه مطبوعات گفت: مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند و یکی از شاخص های رشد و توسعه هر کشوری آمار مطبوعات آن کشور است و البته مطبوعات آزاد و نه دولتی و شبه دولتی ، می توانند درد مردم را بگویند.

مشاور رسانه ای شهردار اصفهان جسارت جعفری خبرنگار پیشکسوت اصفهان را ستودنی دانست و تصریح کرد: اگر قرار است جامعه ای به رشد برسد باید بگذاریم مطبوعات آزادانه به کار خود بپردازند اما زمانی که یک روزنامه نگار املاک نجومی را گزارش می کند و به بند کشیده می شود آیا این جامعه مسیر خود را به سلامت طی می کند؟!

راعی با تاکید بر حرمت قلم گفت: حرمت قلم تا آنجاست که خداوند در قرآن به آن قسم یاد کرده است.

وی با درخواست از روزنامه نگاران برای پاس داشتن حرمت قلم گفت: حرمت قلم را همچون گذشتگان حفظ کنید چرا که اگر اصفهان مرتبه ای بزرگ دارد و امروز برای آن بزرگداشت می گیرند بزرگی آن به آثار باستانی این شهر نیست بلکه به خاطر بزرگانی است که در اصفهان بودند و به این شهر اعتبار و ارزش دادند.

مشاور رسانه ای شهردار اصفهان گفت: تا زمانی که قلم به دست دارید نقاد باشید البته نقد سازنده و اگر می خواهید مملکت به پیشرفت برسد از بروز مشکلات برای مردم جلوگیری کنید.

راعی، جعفری را خبرنگاری جریان ساز خواند و افزود: استاد جعفری با یک خبر از بسیاری مشکلات جلوگیری می کرد و در بسیاری موضوعات اخبار ایشان به جریان سازی منجر شده است.

وی اهل تخریب نبودن و پیشنهادات سازنده داشتن را از صفات یک خبرنگار دانست و تصریح کرد: باید به جامعه امید داد و رهبر انقلاب هم به نقش اساسی مطبوعات در ایجاد امیدواری جامعه تاکیدات فراوان دارند.

مشاور رسانه ای شهردار اصفهان در خصوص اهمیت شرکت در انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: صدور و بطلان مجوزات مطبوعاتی بر عهده این هیئت است که هفت عضو حاکمیتی و دولتی دارد و یک کرسی از این هفت عضو از نماینده مدیران مسئول است و انتخابات هفته گذشته به دور دوم در هفته آینده محول شد که از همه مدیران مسئول در مطبوعات دعوت می کنم در این انتخابات شرکت کنند و عدم حضور آنها باعث می شود نماینده واقعی انتخاب نشود.

احیای فرهنگ و سنت روزنامه نگاری فراموش شده لازم است

در ادامه این آیین رضا روحانی دیگر سخنران این مراسم بود که اظهار کرد: یکی از زیربنایی ترین مشکلاتی که باعث پاره ای ناهنجاری‌ها در جامعه ما شده عدم رعایت ضوابط، ادب و نظم فراموش شده است که این مسائل جایگزین مناسبی پیدا نکرده و در این بلاتکلیفی برخی نابسامانی‌ها در حوزه های مختلف گریبانگیر ما شده است.

وی در خصوص این معضلات افزود: نفس حرمت به بزرگترها و فرهنگ پیشینیان آموزه های مفید و موثری بوده که در جامعه ما کمرنگ شده است و جایگاهی که برگزاری این نمایشگاه ها و ایجاد انجمن پیشکسوتان دارد در ادامه همان آداب است.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان اظهار کرد: اگر بتوانیم تجربه و منش اساتید گذشته را که هنوز سایه آنها بر سر ما هست به بهانه ها و اشکال مختلف ، در قالب نمایشگاه ها و هم نشینی ها ، زمینه انتقالش را ایجاد کنیم قطعا بخشی از آداب ادب را بجا آورده ایم.

روحانی نمایشگاه آثار جعفری خبرنگار پیشکسوت اصفهان را در انتقال تجربه موثر دانست و افزود: قطعا دیدن این تابلوها و نیم قرن تلاش ایشان برای هر روزنامه نگاری مفید خواهد بود و هرکسی در حوزه تخصصی خود از آنها بهره ای می برد.

وی در خصوص تشکیل انجمن پیشکسوتان اظهار کرد: این انجمن اگر بتواند زمینه ارتباط موثر پیشکسوتان و نسل جوان را مهیا کند می تواند مفید باشد و به احیای بخشی از فرهنگ و سنت روزنامه نگاری که فراموش شده بپردازد و نابسامانی هایی که از فراموش کردن این سنت های حسنه گریبان جامعه مطبوعاتی را گرفته ترمیم یا بازآفرینی کند.

امین مردم و مسئولان بودم

آخرین سخنران این مراسم عبدالحسین جعفری روزنامه نگار پیشکسوت اصفهان بود که در خصوص بیش از نیم قرن فعالیت مطبوعاتی خود این چنین گفت: در سال ۱۳۴۱ در موسسه اطلاعات که قدیمی ترین موسسه مطبوعاتی ایران است مشغول به کار شدم و مشقات بسیاری را طی کردم اما خوشحالم که در این نیم قرن تلاش در جبهه قلم و کوشش برای اطلاع رسانی و حمایت از مستضعفین یار و مددکار مردم بودم.

وی در خصوص چگونگی طراحی و تولید تابلوها از آثار خود افزود: در سالهای گذشته که ۳۰ سال از کارم می گذشت در دهه ۷۰ اقدام به طراحی تابلوها از آثارم کردم و دلیل آن وجود دفاتر آرشیوی بود که مطالب چاپ شده خود را در این دفاتر جمع آوری کرده بودم و تعداد آنها بسیار زیاد بود تا جایی که برای آنها در دفتر روزنامه جایی نبود و آنها را به منزل آوردم.

وی با اشاره به تولید ۳۰ تابلو در ابتدای کار تصریح کرد: ۳۰ تابلو به عنوان خلاصه ای از اخبار تولیدی خود را از مطالبی که در دفاتر آرشیو شده بود تهیه کردم و پس از بازدید اساتید روزنامه نگاری که به اصفهان آمده بودند تشویق به ادامه کار شدم که تاکنون ۷۰۰ تابلو از نمونه آثارم با کمک دانشجویان علاقمند تولید شده و چیزی حدود ۵۰۰ تابلو مطلب هنوز موجود است.

جعفری با بیان اینکه امروز پس از نیم قرن با افتخار به پشت سرم نگاه می کنم، اظهار کرد: روزنامه نگاری زمان قدیم با امروز متفاوت است در حالی که در گذشته بدون امکانات و تکنولوژی و حتی بدون وسایل نقلیه مطلوب به این کار اقدام می کردیم و در آن زمان تنها سرعت نبود که برای ما مهم بود بلکه دقت و تیزبینی و امانتداری برای ما از اصول بسیار مهم این شغل بود.

جعفری با تاکید بر اینکه همواره با مردم و برای مردم بوده است، اظهار کرد: به هیچ وجه در فضای سیاسی حرکت نمی کردیم و در کنار مردم بودن و امین آنها بودن برایم شرطی اساسی بود که از این نظر خوشبختانه حتی با وجود فضای بسته آن زمان مورد قبول مسئولان هم بودم.

روزنامه نگار پیشکسوت اصفهان در تفاوت روزنامه نگاری گذشته با امروز گفت: نوشتن اخبار در حوزه های مختلف به کارآزموده تر شدن من کمک کرد و این کار سختی ها و استرس های فراوانی داشت که تنها دلخوشی من در ادامه راه اعتماد مسئولان و علاقه مردم به من بود و در گذشته خبرنگار به دنبال خبر بود در حالیکه امروز خبر به دنبال خبرنگار است، در آن زمان هیچ دعوتنامه ای برای خبرنگار نبود و خبرنگار با شگردهای مختلف خود به دنبال کسب خبر می رفت اما امروز برخلاف گذشته دعوتنامه های مکرر و تکنولوژی بسیاری در اختیار خبرنگاران است.

کد خبر 359554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.