پژوهش‌ بودجه ندارد/ پیشگیری از ابتلای ۴۰۰ نوزاد به عقب ماندگی ذهنی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بایستی فرهنگ پژوهش و مصرف پژوهش در جامعه جا بیفتد؛ تخصیص بودجه در حوزه پژوهش فاجعه بار است و با کمترین بودجه در حال تولید پژوهش هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  شقایق حق جوی جوانمرد ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ارایه خدمات پژوهشی در دانشکده‌ها را در واقع تابش نور امید به دانشگاه دانست و اظهار کرد: امروزه با پژوهش‌هایی خشک رو به هستیم و در واقع  زیبایی، لذت و چرایی پژوهش تا حدودی در رسمیت برنامه‌ها گم شده است.

وی با بیان اینکه از شهریور امسال در دانشگاه علوم پزشکی ستاد بررسی موارد مغفول مانده در حوزه پژوهشی تشکیل شد، افزود: در پیگیری‌های به عمل آمده به لیستی از این برنامه رسیدیم و در نهایت شعار امسال پژوهش "سلامت توسعه پایدار" انتخاب و به تصویب  شورای پژوهش دانشگاه رسید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه پژوهش‌ها باید مولد باشند، اضافه کرد: بایستی پژوهشگر دانه‌های مولد را پیدا کرده و برای آینده سرمایه گذاری کند.

وی افزود: به منظور بررسی زیرساخت‌ها برای انجام پژوهش‌های مورد نیاز برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تریبون‌های آزاد دانشجویی را در دستور کار قراردادیم و خروجی خوبی را نیز از این فعالیت‌ها به دست آوردیم.

جوانمرد با بیان اینکه نمایش فیلم، برپایی نمایشگاه و سمینار آموزشی از برنامه‌های هفته پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی است، ادامه داد: همچنین برای دریافت مقالات دانشجویی و اساتید کلینیک‌های مقاله را در دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی کرده‌ایم که در این کلینیک مقالات بررسی و برای اتمام آن به دانشجویان راهکار ارایه می‌شود.

وی در خصوص پژوهش‌های کاربردی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اظهار کرد: شاخص‌هایی که نشان دهد چند درصد  پژوهش‌ها کاربردی‌ هستند، وجود ندارد؛ باید توجه داشت که به اغلب پژوهش‌های انجام شده بی‌توجه بوده‌ایم و یا اینکه پژوهش‌هایی را داشته‌ایم که کاربردی نبوده و فراهم کردن اطلاعات آن کار سختی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه یکی از بهترین پژوهش‌های کاربردی دانشگاه علوم پژشکی اصفهان غربالگری هیپوتیروئیدی است، گفت: این اختلال مادرزادی یکی از شایع‌ترین علل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی است؛ این طرح توسط پزشکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده و به برنامه ملی غربالگری هیپوتیروئیدی تبدیل شده است.

 وی تصریح کرد:  به دنبال اجرای این پژوهش از ابتلای ۴۰۰ نوزاد به عقب ماندگی ذهنی جلوگیری شده است.

جوانمرد ادامه داد: پژوهش در خصوص قلب سالم نیز که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد به چاپ رسیده و به عنوان طرح ملی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالبه پژوهش از سوی جامعه یکی از زیر ساخت‌های کابردی شدن پژوهش‌ها است، افزود:  بایستی فرهنگ پژوهش و مصرف پژوهش در جامعه جا بیفتد؛ تخصیص بودجه در حوزه پژوهش فاجعه بار است و با کمترین بودجه در حال تولید پژوهش هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: برای توسعه پژوهش قصد ارتقای خروجی پژوهش‌ها را داریم و این حرکت نیازمند افزایش بودجه است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه بی نشان، حلقه‌های گفت و گو، رویداد "کندو" و "بانی شو" از موارد پژوهشی امسال است که علاقمندان می‌توانند در این پژوهش‌ها تجربه‌های علمی و پژوهشی خودشان را به اشتراک بگذارند.

همچنین کیانوش جهانپور ، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: هفته پژوهش رویدادی سالیانه است و امسال بنا بر  این است که با حضور نسل سوم انقلاب  شاهد تحولاتی در سراسر کشور  در این حوزه باشیم؛ این رویداد نظیر یک روحیه تحرک ونشاط و پویایی بیشتری در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در هفته پژوهش پیرامون بیشترین اتفاقاتی که در حوزه پژوهش در سال جدید برای پزشکان بوده صحبت می‌شود، افزود: امیدواریم امسال هفته پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی یک نقطه عطفی باشد برای اینکه نه تنها دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و حوزه سلامت بلکه استان اصفهان با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد به کریدور علم و فناوری تبدیل شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از مزیت‌های اصلی استان حوزه علم و فناوری است، گفت: امیدواریم  پژوهش‌های امید بخش امسال در هفته پژوهش از دانشگاه علوم پزشکی رقم بخورد و این در ماه‌ها و سال‌های آتی اتفاق بیفتد.

کد خبر 359544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.