بارسلونا، خواهرخوانده اروپایی اصفهان

شهر بارسلونا، خواهرخوانده‌ اروپایی شهر اصفهان و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری اسپانیا است که شاهکارهای معماری بی‌نظیری را در خود جای داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر بارسلونا با برخورداری از  میراث فرهنگی غنی و شگفتی‌های هنر معماری یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران در اروپا محسوب می‌شود. پس از برقراری پیمان خواهرخواندگی با شهر اصفهان در سال ۱۳۷۸، این دو شهر در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و تجاری همکاری خود را با یکدیگر آغاز کردند.

یکی از دلایل جذب گردشگری این خواهرخوانده اسپانیایی، طراحی‌های ساختاری دوره‌های مختلف اسپانیا است که در شهر بارسلونا به وضوح دیده می‌شود. بارسلونا که در شمال شرقی کشور اسپانیا و در نزدیکی فرانسه قرار گرفته است، سکونت‌گاه یکی از معماران بزرگ اسپانیایی به نام "آنتونی گائودی" بوده و بسیاری از شاهکارهای معماری گائودی را در خود جای داده است.

شهر بارسلونا یکی از غنی‌ترین شهرهای اسپانیا است که سه میراث جهانی این کشور را به خود اختصاص داده است. کلیسای "Sagrada Familia" و کلیسای جامع "Tibidabo"، معروف ترین آثار گردشگری این شهر است که هنر معماری کهن را به تصویر می‌کشد.

موزه پیکاسو که حدود سه هزار و ۵۰۰ اثر این نقاش بزرگ قرن بیستم را به خود اختصاص داده است ، مشهورترین موزه شهر بارسلونا بوده و بیشتر به دوران اولیه کاری پیکاسو و زمان جوانی او تعلق دارد. از دیگر موزه های مشهور این شهر فرهنگی، موزه "خوان میرو" و  موزه دریایی" بارسلونا" است. جالب است بدانید که بازدید از موزه پیکاسو و دیگر موزه‌های شهر بارسلونا در اولین یکشنبه هر ماه رایگان است.

کلیسای " La Sagrada Familia"

کلیسای La Sagrada Familia، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری اسپانیا است که حدود صدسال قبل توسط آنتونی گودی، معروف‌ترین معمار بارسلونا طراحی شد. این کلیسای جامع که سنگ بنای اصلی آن در سال ۱۸۲۲ گذاشته شد، هنوز در حال ساخت است و انتظار می‌رود که مراحل ساخت آن تا سال ۲۰۲۶ به پایان برسد.

جالب است بدانید که در طول جنگ داخلی اسپانیا که کلیساهای بسیاری سوزانده شدند، هیچ‌گونه آسیبی به این کلیسا وارد نشد و به همین دلیل کلیسای Sagrada Familia به عنوان نماد شهر بارسلونا شناخته می‌شود. نمای داخلی این کلیسا در سال ۲۰۱۲ تکمیل شد و گردشگران با استفاده از آسانسور و کمی پیاده‌روی می‌توانند خود را به نوک برج رسانده و  نمای شگفت‌انگیزی بارسلونا را نظاره کنند.

کلیسای "قلب مقدس"

از دیگر آثار معماری ارزشمند بارسلونا متعلق به کلیسای قلب مقدس (Tibidabo Cathedral del Sagrad Cor) است که ترکیبی از عوامل مدرن و سبک نوستالژیک را در خود جای داده است. این کلیسا که در فاصله سال‌های ۱۹۰۲ تا ۱۹۶۱ ساخته شد، هر سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. در نمای داخلی این کلیسا مانند نمای بیرونی آن، نمادها و سمبل‌های مذهبی دیده می‌شود و مجسمه‌ها و تندیس‌های ساخته شده در آن از داستان‌های کتاب انجیل الهام گرفته شده است. همچنین فضای داخلی کلیسا نیز از سبک شخصی آنتونی گائودی نشأت گرفته است. ستون‌هایی که در داخل کلیسای قلب مقدس به کار رفته است، شکل تنه‌های درخت بوده و زمانی که افراد وارد آن می‌شوند، حسی شبیه حس وارد شدن به طبیعت را پیدا می‌کنند. هر سال بیش از دو و نیم میلیون نفر از این کلیسا بازدید می‌کنند و دوازده زنگ به کار رفته در این کلیسا، نمادی از دوازده حواریون حضرت مسیح هستند. موضوع مهم اینکه گائودی، این شاهکار معماری بی نظیر را به لحاظ موقعیت جغرافیایی در نقطه ای از شهر ساخته است که افراد در هر کجای شهر باشند، به راحتی می‌توانند آن رامشاهده کنند.

حمل و نقل عمومی در بارسلونا

یکی از معمول‌ترین وسایل حمل و نقل در بارسلونا، اتوبوس است که جایگزین خوبی برای مترو به شمار می‌رود. برنامه حرکت اتوبوس‌ها، مسیرها و نقشه‌ها در ایستگاه‌ها قابل مشاهده است و شهروندان می‌توانند با استفاده از این وسیله حمل و نقل به بیشتر نقاط شهر دسترسی پیدا کنند. همچنین سایت‌های خدمات رسانی"TMB" و "EMT"، نقشه‌های مترو، اتوبوس و ساعت حرکت این وسایل را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

متروی بارسلونا بسیار راحت و قابل اعتماد است و هر سه تا پنج دقیقه به ایستگاه‌ها می‌رسد. علامت‌های راهنمایی و مسیرهای رنگ‌بندی شده که روی نقشه‌های داخل واگن نمایش داده شده‌اند، باعث سهولت استفاده افراد از این سیستم حمل و نقل می‌شود. ایستگاه‌های خلوت مترو نیز همواره امن بوده و تابلوهای خروج مناسب در ایستگاه‌ها باعث شده است تا مسافران مسیر خروج را به آسانی پیدا کنند. دیگر وسایل حمل و نقل عمومی بارسلونا شامل تراموا، تاکسی و شبکه ریلی است. اما دردسرساز ترین وسیله نقلیه به لحاظ هزینه، دسترسی پارکینگ و ترافیک، خودروهای کرایه‌ای است. تاکسی نیز گزینه بسیار خوبی است که اغلب از بقیه وسایل نقلیه هم ارزان‌تر تمام می‌شود.

گزارش از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 359499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.