پاسداشت مداحان به شناخت اهل بیت منتهی می شود

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: شناخت و پاسداشت مقام و جایگاه مداحان به پاسداشت و شناخت اهل بیت به عنوان دریچه وگذری برای شناخت اسلام راستین منتهی می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دومین مراسم از مجموعه مراسم آیین آیینه داران در مقام تجلیل ازمداحان سنتی اصفهان بعد از ظهر امروز جمعه _دوم آذر ماه_ در کتابخانه مرکزی ودر مقام تجلیل از استادمرحوم حاج اصغر سعید منش از پیشکسوتان عرصه مداحی شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان برگزار شد.

این مراسم با حضور هیئت های مذهبی، مداحان، خانواده مرحوم سعید منش و جمعی ازخانواده های شهدا و جانبازان برگزار شد. رضا روحانی معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ابتدای این آیین ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت پیامبر اکرم و امام جعفر صادق همچنین آغاز هفته وحدت، اظهار کرد: هدف از برگزاری این مراسم تجلیل از مداحان سنتی شهر اصفهان است آنانی که یا در قید حیات هستند و یا در جوار رحمت حق قرار گرفته اند.

وی افزود: در میان روایت های گوناگون نبوی و از سلامی که به وسیله پیامبر به عنوان آخرین پیامبر برای انسان آمد روایت ها و خوانش های متعددی در طول تاریخ شده است اما بین تفسیر حضرت علی (ع) و تفسیر معاویه تفاوت وجود دارد.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان  ادامه داد: اهل بیت اسلام راستین  هستندو از مهم ترین راه های رسیدن انسان به اسلام راستین اهل بیت است که روایت ان الحسین مصباح الهدی و سفینته النجاه دال بر همین موضوع است.

وی با اشاره به اینکه مداحان سنتی و با اخلاص ، نقش مهمی در توسعه و شناخت اسلام از طریق مکتب اهل بیت دارند، گفت:  قطعا شناخت و پاسداشت مقام و جایگاه مداحان به پاسداشت و شناخت اهل بیت به عنوان دریچه وگذری برای شناخت اسلام راستین منتهی می شود.

روحانی افزود: درگذشتگان همانند حاج اصغر سعید منش، مرشدحسین پنجه پور، مرشد کرمعلی دوامی و همه کسانی که در قید حیات هستند مثل حاجاقا رضا مشکینی، حاج آقا رضا حقایی، حاج رحیم جامی،  همگی نقاط برجسته وگلوگاه های این فرهنگ هستند.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: مداحی سنتی و صاحب سبک در حوزه قصیده خوانی و نوحه خوانی بخش مهمی از فرهنگ، هویت و تاریخ ما محسوب می شود؛ بنابراین تجلیل از این مداحان موجب حفظ، توسعه ، تقویت و ترویج  هویت، فرهنگ و تاریخ ما است و ما را در برابر برخی بی هویتی ها و تبعات آن مصون نگه میدارد.

وی با بیان شعری از حافظ گفت: مرحوم سعیدمنش از مداحان پیشکسوت و سنتی اصفهان است که هرگز نمیمیرد و صدایش از یاد ما نخواهد رفت.

امروزه شاهد هنجار شکنی در مداحی ها هستیم

پس از آن اعظمیان کیا کارشناس حوزه موسیقی به بیان نظرات خود درباب شخصیت فردی و هنری مرحوم حاج اصغر سعید منش پرداخت و عنوان کرد یکی از مشوق های من برای ورود به حوزه موسیقی صدای مرحوم سعید منش بود.

وی گفت: صدای مرحوم سعید منش در حوزه فیزیک و صوت شناسی در حوزه تنتور و بانیتور بوده است که از نظر ارزش صوتی در حوزه موسیقی شرق بسیار والا و فاخر است همچنین در حوزه موسیقی مراحلی را داریم تا خواننده تمرکز و زمینه ذهنی خود را برای ادامه کار به دست بیاورد اما در موسیقی مذهبی و ثناگویی این فرصت وجود ندارد.

اعظمیان کیا افزود: بنابراین مداح و منقبت خوان باید با مدیریت خاص و اشراف خود مرثیه سرایی کند تا بتواند گاهی حتی تا  ۱۲۰ بیت را هم از حفظ بخواند و این مهم از خصوصیات مداحی مرحوم سعید منش بوده است.

وی ادامه داد: موسیقی دستگاهی آرایه هایی دارد که به خواننده کمک می کند با مخاطب ارتباط برقرار کند و با شوق بیشتری مداحی و موسیقی را دنبال کند؛ این خصوصیت هنری در صدای مرحوم سعید منش وجود داشت.

اعظمیان کیا اضافه کرد: این مهم به دلیل همزمانی و مصاحبت این مرحوم با تاج بوده است که لحاظ این آرایه ها در صوت و منطبق با دستگاه موسیقی از مداحی ها و ثناگویی ها صیانت کرده است اما متاسفانه امروزه شاهد برخی هنجارشکنی ها هستیم و روش های غربی که سنخیتی با هویت ما ندارند در مداحی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

وی گفت: این مهم نیازمند توجه بیشتر مداحان پیشکسوت و برگزاری گردهمایی ها و نشست هایی برای انتقال تجربیات آنان و کسب دانش و آموزش به مداحان است و امید است شهرداری با برپایی سمینارهایی آداب و رسوم  مداحی مورد توجه قرار بگیرد در غیر اینصورت به انحراف کشیده خواهیم شد.

رابطه تنگاتنگ شاعر، مداح و خواننده

حاج اقا رضوی در این مراسم  بر رابطه تنگاتنگ شاعر،مداح و خواننده تاکید کرد و گفت: نحوه صحیح خواندن شعر در قالب مداحی بسیار مهم است و امثال حاج اصغر سعید منش این نکته را در قالب مداحی های خود رعایت میکردند بنابراین مداحان امروز، نباید این ارتباط تنگاتنگ میان شعر و مداح را را از دست بدهند، مداحان تا زمانی که به کار خود عشق بورزند مورد عنایت حضرت حق قرار می گیرند.

رضوی با تاکید بر جایگاه مهم مداحان اهل بیت و شاعران آیینی ادامه داد: این دو گروه چنانچه به کار خود عشق بورزند در کنار قرآن، اهل بیت را معرفی می کنند بنابراین چنانچه شعر شاعرآیینی و خوانش زیبای مداح نباشد مخاطبان تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت و امید است شاعر و مداح با خلوص نیت برای خدا و اهل بیت کار کند تا آثارش ماندگار بماند و موجب شور مخاطب شود.

وی درباره مرحوم سعید منش گفت: در بیان خاطراتی از مرحوم سعید منش آمده است به واسطه نوای خوش وی ازو درخواست شد مداحی را رها کند و به سمت موسیقی و کلاسیک برود اما مرحوم سعید منش با رد این درخواست اردات خود را به اهل بیت، مولا علی(ع) و امام حسین(ع) ثابت کرد.

پس از اتمام مراسم رسمی ، از خانواده مرحوم سعید منش با اهدای تابلوی ون یکاد و قاب نماد مراسم آیین آیینه داران تجلیل و در پایان عکسی دست جمعی به اتفاق حضار گرفته و باردیگر قابی ماندگار از خاطرات فرهنگی در شهر تاریخی اصفهان به ثبت رسید.

کد خبر 359482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.