از سفر پر حاشیه هانت به ایران تا بازار داغ بازداشت منتقدان

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما ادعای کمک غذایی عربستان و امارت به یمن، محکومیت یک شهروند بریتانیایی به حبس ابد در امارات، ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران منتقد عربستانی، و سفر دوره ای رییس جمهور عراق از مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهم‌ترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

بازداشت رهبر اپوزیسیون جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان

علی کریملی، رهبر حزب اپوزیسیون جبهه مردمی جمهوری آذربایجان روز شنبه- ۲۶ آبانماه- در قبرستان ملی باکو و حین ادای احترام به قربانیان روز استقلال این کشور با اتهام تلاش برای رهبری یک راهپیمایی بدون مجوز دستگیر شد.

در بیانیه پلیس باکو آمده که در نتیجه تلاش‌های پلیس برای جلوگیری از برگزاری این راهپیمایی بدون مجوز، ۵۲ شرکت کننده دستگیر شدند. ۴۱ نفر آزاد شده و ۱۱ تن دیگر هنوز در بازداشت هستند.

تور منطقه ای برهم صالح

برهم صالح

رییس جمهور جدید عراق در جریان سفر منطقه‌ای خود، صبح روز شنبه-۲۶ آبانماه- وارد تهران شد و مورد استقبال رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان قرار گرفت. وی پس از دیدار با مقام معظم رهبری، حسن روحانی رییس جمهور ، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مسئولین کشورمان ؛ صبح روز یکشنبه تهران را ترک و عازم ریاض شد.

در پی سفر برهم صالح به تهران برخی رسانه‌های عربی اعلام کردند که رییس جمهور عراق به منظور حل اختلافات میان ایران و عربستان وساطت کرده است و حامل پیامی از تهران به ریاض است، اما دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری عراق روز دوشنبه در واکنش به این خبرها در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برخی رسانه های کشورهای حاشیه خلیج(فارس) به نقل از منابع غیررسمی خبری مبنی بر پیشنهاد گفت‌وگوی ایران با عربستان و میانجی‌گری برهم صالح، رییس جمهور عراق میان این دو کشور و انتقال پیام همتای ایرانی خود به ریاض منتشر کردند. ما تاکید می کنیم که این خبر کاملا نادرست است و رسانه ها باید اخبار خود را از منابع موثق نقل کنند».

برهم صالح سفر منطقه‌ای خود را از کویت آغاز کرد و پس از آن به امارات، اردن، ایران و عربستان رفت. این نخستین سفر خارجی وی از زمان انتصابش به عنوان رییس جمهوری عراق در دوم اکتبر سال جاری میلادی بود. عراق به دنبال جذب حمایت کشورهای خارجی برای بازسازی کشور خود می باشد که به دلیل جنگ با گروه تروریستی داعش از سه سال پیش آسیب‌های زیادی دیده است.

اردوغان: هیچ کس نمی‌تواند ترکیه را به یک قرن پیش بازگرداند

اردوغان

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز یکشنبه- ۲۷ آبانماه-  در مراسمی اعلام کرد: برخی تلاش می‌کنند از زمان‌ جنگ‌های چناق قلعه جنگ استقلال کودتای  ۲۰۱۶ ترکیه را به یک قرن پیش بازگرداند، اما ما جواب لازم را از طریق این ملت به‌ آنها داده‌ایم. یکی از تعهدهای ما در برنامه ۱۰۰ روزه افتتاح باغ‌های ملی است که این باغ‌ها یکی پس از دیگری تکمیل می‌شوند. همچنین قرار است ما کانال آبی استانبول را بسازیم. برخی می‌گویند: ما نیازی به آن نداریم، آن را نسازید، اما ما چه آنها بخواهند و چه نخواهند خواهیم ساخت.

رییس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه گفت: زندگی حضرت محمد (ص) مثال خوبی برای جوانان است، اگر جوانان زندگی ایشان را سرلوحه خود قرار دهند ، در دام گروه‌های تروریستی که در قندیل و پنسیلوانیا حضور دارند، نمی‌افتند.

سفر پر حاشیه وزیر خارجه انگلیس به ایران

جرمی هانت

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس بامداد دوشنبه-۲۸ آبانماه- با دستور کار آینده برجام وارد تهران شد. وی در جریان سفر پیرامون آینده برجام، مسائل منطقه و همچنین موضوعات دو جانبه  با محمدجواد ظریف دیدار و رایزنی کرد.دیدار با علی شمخانی از دیگر برنامه‌های وی در تهران بود.

اولین سفر جرمی هانت به تهران در مقام وزیر امور خارجه انگلیس با حاشیه های فراوانی در ایران همراه بود، وی پس از دیدار با وزیر امورخارجه ایران با خانواده نازنین زاغری شهروند انگلیسی – ایرانی که به جرم اقدام علیه نظام ، در ایران بازداشت شده است، دیدار کرد و خواستار آزادی فوری او شد. وزیر امورخارجه انگلیس در گفت‌گو با روزنامه گاردین در اظهاراتی تند مدعی شد که زاغری بی دلیل زندانی شده است و گفت که اگر ایران می‌خواهد در دنیا کشوری پذیرفته باشد، نباید افرادی همچون نازنین زاغری را حبس کند. به نوشته گاردین، هانت امیدوار بوده است بتواند در سفر خود با مقامات وزارت دادگستری ایران نیز دیدار کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه گفت: در حاشیه این دیدارها مقام انگلیسی موضوع یک زندانی دوتابعیتی در ایران را نیز مطرح کرد که مقامات کشورمان بر مجرم شناخته شدن ایشان در دادگاه صالحه و استقلال قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تأکید و بیان کردند وی تبعه جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس قوانین داخلی ایران محاکمه و محکوم شده است.

نکته حاشیه ساز دیگر اینکه بعد از انجام این سفر، برخی از رسانه‌های داخلی  مدعی شدند در دیدار جرمی هانت با وزیر امور خارجه کشورمان، او به موضوع جنگ جهانی اول و وقوع قحطی در ایران اشاره و مردم ایران را تحقیر کرده است. با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان این خبر را تکذیب کرد و گفت: این موضوع کاملا تکذیب  و رد می‌شود و چنین مباحثی در جریان دیدار وزیر امور خارجه دو کشور اصلا مطرح نشده است.

حکیم: عراق از کشمکش‌ها دور بماند

image.png

 سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی روز سه شنبه- ۲۹ آبانماه- در دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، بر اهمیت تکمیل کابینه با وزرایی پاکدست و توانمند در اداره امور تأکید و خواستار آن شد که اولویت اصلی دولت در مرحله پیش رو، تأمین خدمات و تقویت امنیت و افزایش نقاط مثبت در کارنامه حکومت باشد.

حکیم بر اهمیت ارتباط تنگاتنگ میان دولت و مجلس و انسجام این دو برای تکمیل روند بازسازی کشور که لازمه آن تصویب قوانین و اجرای آن است، تأکید کرد و خواستار کنار ماندن عراق از کشمکش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شد.

الجبیر: صرف نظر از آنچه مردم می گویند ما به راه خود ادامه می دهیم

image.png

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در اولین اظهارنظر رسمی از سوی عربستان در مورد اخباری پیرامون تدارکات برخی از اعضای خاندان حاکم در عربستان جهت جلوگیری از به پادشاهی رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که روز چهارشنبه- ۳۰ آبانماه-  منتشر شد گفت: من تأکید می‌کنم که این مساله مضحک بوده و از تمامی حد و مرزهای قابل تحمل خارج است. رهبری عربستان و پادشاه و ولیعهد برای هر سعودی چه زن باشد یا مرد، خط قرمز به حساب می‌آید. 

وزیر خارجه عربستان گفت: این کشور کاملا از پادشاه و ولیعهد حمایت می‌کند و هر فرد سعودی این احساس را دارد که رهبری کشور نماینده او است. همانطور که هر شخص سعودی نماینده رهبری کشور خود است. این اظهارنظرهایی که منتشر شده است به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

الجبیر با بیان اینکه عربستان در موضع خود در قبال کشته شدن جمال خاشقجی «یکپارچه» است، افزود: عربستان به رهبری خود پایبند است. همانطور که به چشم‌اندازی که رهبران ما در چارچوب طرح ۲۰۳۰ برای تحقیق اصلاحات تعیین کرده‌اند، پایبندیم و صرفنظر از آنچه که مردم می‌گویند یا نمی‌گویند؛ ما به حرکت خود در این مسیر ادامه می‌دهیم.

دستگیری یک شهروند بریتانیایی در امارات

جاسوس انگلیسی در امارات

دادگاه امارات، روز چهارشنبه- ۳۰ آبانماه - متیو هجز، دانشجوی ۳۱ ساله دانشگاه دورهام انگلیس را به اتهام "جاسوسی از طرف دولت بریتانیا" مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم کرد.  این در حالی است که متیو ارتکاب هر گونه جرم را رد کرده و گفته است:  در حدود شش ماه پیش در حال سفری تحقیقی، در فرودگاه ابوظبی دستگیر شده است. 

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس خواهان بازنگری امارت در این حکم شده و در واکنش به این حکم گفته است که از یک "متحد دوست و قابل اعتماد" انتظار صدور چنین حکمی را نداشته است و این اقدام "خلاف اطمینان‌هایی بوده که قبلا به بریتانیا داده شده بود".

بازداشت روزنامه‌نگار منتقد عربستانی 

ترکی آل شیخ (تصویر راست) و عبدالله العقیل (تصویر چپ)

 گروه‌های حقوق بشری و آزادی‌های مدنی روز چهارشنبه -۳۰ آبانماه- در توئیتر تأکید کردند، مسؤلان عربستانی عبدالله عقیل، روزنامه‌نگار روزنامه الوطن را به دلیل انتقاداتش از سیاست‌های مقامات دولتی بازداشت کردند.

العقیل که برای شش ماه از نوشتن مطلب در روزنامه الوطن به همین دلیل ممنوع شد، کمی قبل از خبر بازداشتش توئیت کرد: من در توئیتی طعنه‌آمیز از وضعیت ورزش در عربستان انتقاد کردم و بعد از آن شش ماه نتوانستم مطلبی بنویسم، زیرا ایشان از نقد خوشش نیامد!

در توئیت دوم این روزنامه نگار سعودی از تلاش برخی طرف‌ها برای معرفی عربستان به عنوان کشوری که مجالی برای نقد در آن وجود ندارد و نباید نقدی در آن صورت بگیرد، انتقاد کرده بود.

عقیل درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی نیز گفته بود: شخصی همانند سعود القحطانی مشاوری که دست راست محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) توصیف‌ می‌شود، در این پرونده متهم است، او با اختیارات مطلقش به شخص پادشاه، ولیعهد و تمامی مردم عربستان اهانت کرده و باید او و تمامی چهره‌های همانند او محاکمه شوند.

اشک تمساح عربستان و امارات برای بحران غذا در یمن

عربستان و امارات

 مقامات عربستان و امارات اعلام کردند که ۵۰۰ میلیون دلار برای اهداف انسانی در یمن به این کشور ارائه کرده و طرح جدیدی را جهت تأمین غذا برای ۱۰ الی ۱۲ میلیون یمنی آغاز خواهند کرد.

در همین راستا، عبدالله الربیعه، مشاور دفتر پادشاهی عربستان و ناظر بر مرکز امدادرسانی و کمک‌های انسانی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور اعلام کرد: عربستان و امارات طرح جدیدی برای "حمایت از تلاش‌های امدادرسانی" در یمن آغاز کرده‌اند.

الربیعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ریم الهاشمی، وزیر مشاور امارات در امور همکاری بین‌المللی تصریح کرد: عربستان و امارات ۵۰۰ میلیون دلار جهت حمایت از تلاش‌های امدادرسانی به یمن ارائه می‌دهند و هدف از آغاز طرح جدید برای کمک‌های انسانی مقابله با بحران غذا در یمن است.

گردآوری و تنظیم از: پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 359407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.