شعر اصفهان به صائب باز می گردد

به مناسبت بزرگداشت روز اصفهان شاعران پیشکسوت این شهر گرد هم جمع شدند تا ساعاتی را شعر بخوانند و اشعار را از لا به لای تاریخ بیرون بکشند و اصفهان را زنده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاعران پیشکسوت اصفهان به مناسبت بزرگداشت روز اصفهان عصر امروز _پنجشنبه یکم آذرماه_ در خانه هنرمندان اصفهان دور هم گرد آمدند و شعر های متعددی خواندند و علاوه بر آن شعرای جوان در این نشست شعر های خود را خواندند تا در این جلسه از تجربه های پیشکسوتان این حرفه بهره ببرند.
مصطفی هادوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، دررابطه با سبک شعر اصفهانی اظهار کرد: پیشینه شعر اصفهانی به صائب که سبک اصفهانی دارد، برمی گردد اما برخی به اشتباه گفته اند که این سبک هندی است. ویژگی های شعر اصفهانی عبارت است از نازک خیالی، باریک اندیشی، دقت نظر و مضمون آفرینی که در شعر های صائب کاملا مشهود است.

وی با بیان اینکه سبک اصفهانی توسط خود صائب به وجود آمده است، افزود: بعد از سبک عراقی، ترکستانی و خراسانی، سبک صائب (اصفهانی) بوجود آمد.

این شاعر پیشکسوت ادامه داد: پادشاهان صفوی نتوانستند با صائب و دیدگاهش کنار بیایند زیرا قدر زبان ادبیات فارسی را نمی‌دانستند به همین دلیل با شعرای وطن ما بد رفتاری می کردند آنهاهم تصمیم به جلای وطن گرفتند. صائب به هندوستان  رفت و درآنجا به یاد اصفهان دو هزار تک بیتی گفت از جمله "خوشا روزی که منزل در سواد اصفهان سازم/ وصف زنده رودش خامه را رطب اللسان سازم."

هادوی اضافه کرد: اما در دوره قاجار سبکی به نام بازگشت بوجود آمد که از انجمن ادبی مشتاق شروع شد و چون لطافت شعر اصفهانی(‌سبک تازه) را نمی‌فهمیدند، معجونی از شعر های خراسانی، ترکستانی و عراقی درست کردند. بعد از آن تحول نوینی در شعر بوجود آمد به نام "شعر نو" یا "شعر نیمایی" که حرکت تازه ای بود

وی در رابطه زنده شدن سبک صائب تصریح کرد: صائب ۳۵۰ سال در پشت گرد زمان پنهان شد تا به مرور زمان استاد همایی آرامگاه صائب را تشخیص دادند زیرا مشخص نبود و از سنگ قبرش توانستند بفهمند آنجا خانه صائب است. خانه صائب تا بعد از سال ۱۳۴۰ متروک بود تا وقتی که هیئت علمی تاجیکستان به اصفهان آمدند و به آرامگاه صائب رفتند و قصد معرفی او را به مردم ما داشتند که این باعث سرشکستگی بود.

این شاعر پیشکسوت درباره جایگاه شعر اصفهان اظهار کرد: هیچ شهری به اندازه اصفهان محافل ادبی و فرهنگی ندارد. حدود ۱۵۰ انجمن ادبی داریم که هشت انجمن درخود اصفهان است. انجمن خانه هنرمندان، مشتاق، صائب،  رودکی، پروین اعتصامی و کوثر که رسمی هستند اما انجمنی که مرکز همه انجمن ها است حافظ نام دارد

وی درخصوص انجمن ها گفت: پنج شنبه ها هفته ای یک جلسه برگزار می شود و مردم از راه های دور و نزدیک به اینجا می آیند و در یک فضای بسیار صمیمانه و دوستانه اشعارشان را می خوانند و تمام شعرا توجه می کنند و نقد و بررسی می شود. موارد قوت گفته می شد  و موارد ضعف تذکر داده می شود و اینجا می شود یک دانشگاه که در آینده شخصیت های بزرگ را تحویل جامعه می دهد.

کد خبر 359406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.