۱۵۰۰ تن انار به خارج کشور صادر شده است

نطنز- معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ تن از محصولات انار تولیدی به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز،  عباس کشاورز در دوازدهمین جشنواره انار نادری بادرود با اشاره به تولید بیش از یک میلیون تن محصول انار در کشور در سال جاری اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ تن از محصول انار تولیدی به خارج از کشور صادر شد.

وی با اشاره به نگهداری ۷۸۰ رقم انار محلی در دو کلکسیون باغی به عنوان یکی از مهمترین مرکزهای 'ژرم پلاسم' انار جهان اضافه کرد: تولید محصول انار در مناطق کویری و گرمسیری از جمله بادرود متمرکز است و در برخی نقاط در حواشی کشت می شود. 

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه انار سرشار از آنتی اکسیدان است، گفت: انار ویژه منطقه ایران است و برخی کشورهای همسایه همانند افغانستان نیز تولید دارند.

وی با اشاره به  خواص پزشکی انار افزود: این میوه بهشتی که در اقلیم های سرد روستایی و شهری قابل تولید است، به دلیل مقاومت در کم آبی دامنه انطباق گسترده ای دارد و از بلوچستان تا گیلان را شامل می شود. 

به گزارش ایمنا؛ انار میوه ای درختی و بومی مناطق شرق کشور تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است که سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین سی و پتاسیم بوده و ایران با کشت سالیانه یک میلیون تن از این محصول در ۳۰ استان، بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان است.

این میوه با دانه های قرمز و سفید رنگ به شکل های تازه خوری، آب انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار مصرف می‌شود و از پوست آن (به رنگ های قرمز و سیاه) برای رنگ‌های سنتی و دباغی کردن پوست حیوانات بکار می رود و انار سیاه و گل انار مصرف های درمانی نیز دارد.

رقم های تجاری و محبوب شامل انار ملس ساوه، شیشه کپ فردوس، خزربردسکن، رباب نی ریز، نادری بادرود، ملس یزدی، قجاق قم، اردستانی مه ولات و بجستانی گناباد است که نزدیک به کشت ۳۵درصد باغات انار ایران و افزون بر ۹۰ درصد صادرات انار به کشورهایی مانند ارمنستان، امارات، کره، عراق، عمان، ترکمنستان، قطر، آلمان، سوییس، روسیه، اتریش، هند، فرانسه و پاکستان را شامل می شود.
انار نادری بادرود، یکی از چهار رقم انار معروف کشور است.

کد خبر 359382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.