معصومی: پیشرفت تئاتر در اصفهان همگن نبوده است

یکی از داوران جشنواره تئاتر گفت: به نظر می‌رسد که پیشرفت تئاتر در استان اصفهان همگن نبوده است و برخی گروه‌ها از امکانات خاصی برخوردار بوده‌اند و خود را بالا کشیدند.

توحید معصومی، عضو هیئت داوران سی امین جشنواره تئاتر اصفهان ، در حاشیه اختتامیه این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره کیفیت نمایش‌های جشنواره اظهار کرد: با توجه به پیشینه‌ای که از تئاتر اصفهان سراغ داشتم و آشنایی قبلی که با تئاتر این استان، از طریق جشنواره‌های مختلف پیدا کرده بودم، می‌توان گفت که انتظاراتم برآورده نشد و کیفیت اجراها راضی کننده نبود.

وی افزود: در واقع انتظار داشتم زمانی که ۱۱ اجرا به یک جشنواره‌ای راه یافته‌اند، همه آن‌ها سطح بالا و قوی باشند، اما به جز دو یا سه مورد، بقیه کارها با فاصله زیاد، سطح پایینی داشتند و این با توجه به پتانسیل تئاتر اصفهان، اتفاق خوبی نیست.

این کارگردان تئاتر کشور، ادامه داد: گمان داوران این بود که به دلیل خوبی و نزدیکی کیفیت اجراهای تئاتر استان اصفهان به هم، هیئت داوران در داوری آثار کار سختی خواهد داشت، اما آنچه اتفاق افتاد خلاف این تصور را ثابت کرد؛ امیدوارم در سال‌های بعد، با تمهیدات اداره ارشاد، کیفیت نمایش‌های جشنواره تئاتر اصفهان به سطح قابل قبول و در شان هنر اصفهان برسد.

معصومی درباره فاصله کیفی گروه‌های نمایشی در تئاتر اصفهان، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که پیشرفت تئاتر در استان اصفهان همگن نبوده است و برخی گروه‌ها از امکانات خاصی برخوردار بوده‌اند و خود را بالا کشیدند؛ به دیگر گروه‌ها احتمالا توجه و رسیدگی نشده است یا خود تلاش نکرده‌اند.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه دو یا سه مورد اجراها کیفیت خوب داشتند، گفت: این موردها در مقام مقایسه با نمایش‌های تهران، عملکرد قابل قبولی دارند و فاصله آنچنانی میان آن‌ها و کارهای تهرانی نمی‌بینم.

این کارگردان و نویسنده تئاتر، با اشاره به اینکه شاید در حین برخی اجراهای این دوره حتی داوری هم خوابش برده باشد، افزود: این اتفاق طبیعی است، چرا که داور هم همچون مردم عادی یک تماشاگر تئاتر است و ممکن است یک اجرا به قدری خسته کننده بوده باشد که حوصله داور هم سر رفته باشد.

معصومی ادامه داد: زمانی که چنین اجراهایی به جشنواره تئاتر استانی راه پیدا می‌کنند، ممکن است باعث بدبین شدن تماشاگران نسبت به کیفیت هنرهای نمایشی اصفهان شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، یکی از اجراهای این دوره، احتمالا اشتباهی در این جشنواره شرکت کرده بود و اگر در جشنواره‌های تئاتر دانش آموزی شرکت می‌کرد، به موفقیت بهتری دست می‌یافت.

این کارگردان و نویسنده تئاتر، درباره شرکت نکردن تعدادی از کارگردانان مشهور استان اصفهان در جشنواره، اذعان داشت: برخی از هنرمندان بر این عقیده استوارند که خود را در معرض قضاوت قرار ندهند، چرا که داوری امری سلیقه‌ای است و هیچ استاندارد و معیاری ندارد؛ احتمالا اگر به جای هیئت داوران این جشنواره، سه نفر دیگر آثار را داوری می‌کردند، نتایج کاملا متفاوت می‌شد.

کد خبر 359338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.