مسئولان صدای زنگ خطر زلزله خاموش را شنیده‌اند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به صحبت‌های قبلی خود و هشداری که برای به صدا درآمدن زنگ خطر فرونشست‌ زمین در اصفهان، گفت: بعد از اعلام این زنگ خطر مسئولان پیگیر موضوع شده اند.

غلامحسین عسکری در گفت‌و گو با ایمنا اظهار کرد: قرار است نظام مهندسی برای اثبات ادعای خود یک گزارش همراه با استدلال های فنی و مصداق های عینی این موضوع را که "زلزله خاموش" نامیده ایم، به مدیریت بحران ارائه کند.

وی تصریح کرد: تنها راه حل این مسئله بحرانی، به جریان درآمدن آب در رودخانه است تا از پیشرفت فرونشست‌های استان اصفهان جلوگیری شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان خاطر نشان کرد: شاید سال ها طول بکشد تا این خسارت جبران شود اما برای جلوگیری از پیشرفت آن در حال حاضر فقط باید آب به رودخانه برگردانده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال در مورد چگونگی نظارت این سازمان بر نصب سیستم تهویه مطبوع (سیستم های سرمایشی، گرمایشی) در ساختمان ها، گفت: سازمان نظام مهندسی وظیفه نظارت عالیه دارد.

عسکری افزود: اول باید در کارخانه های سازنده کیفیت کنترل شود وما نیز به تبع کنترل کیفی آنها به برچسب کنترل کیفی اطمینان کنمیم اما مهندسان مختلف میزان هوادهی و حجمی که باید یک دستگاه از خود تولید گرما یا سرما کند بررسی و دقت می‌کنند که دستگاه متناسب با آن ساختمان انتخاب شده، حداکثر بهره‌وری را داشته باشد.

وی اضافه کرد: شهروندان باید وسایلی را مصرف کنند که برچسب انرژی بهتری داشته باشد و این موضوع در حال نهادینه شدن بین مردم است که وسایلی با مصرف انرژی کمتری استفاده کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: البته تولیدکننده‌ها نیز با توجه به این که استفاده مردم از وسایل با مصرف انرژی بالا به دلیل افزایش هزینه آب و برق، کمتر شده است، به مسائل صرفه‌جویی در انرژی توجه ویژه‌ای پیدا کرده اند.

وی ادامه داد:هنوز به سطح ایده‌آلی از کاهش مصرف انرژی نرسیده ایم اما تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در این راستا در حرکت هستند و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز، هشدارهایی را در مورد استفاده کردن از دستگاه‌های پرمصرف به اطلاع عموم در جایگاه‌های مختلف می‌رساند.

عسکری درباره نحوه فرهنگ‌ سازی برای استفاده از سیستم های تهویه مطبوع مناسب، گفت: در نمایشگاه‌ها فرهنگ‌سازی انجام می‌گیرد زیرا در چنین نمایشگاه‌هایی متخصصان و مردم محصولات را می‌بینند و تولیدکنندگان مزایای محصولاتشان را بدون واسطه به گوش مردم می رسانند، از این تبادل اطلاعات می توان به نحو احسن برای فرهنگ سازی بهره برد.

وی افزود: مطمئنا دستگاه‌هایی که ساخته می‌شود اگر استاندارد باشد هدررفت انرژی کم و بازده آن مطلوب است اما بعد از نصب این دستگاه‌ها در ساختمان ها، میزان زیادی انرژی به هدر می‌رود، برای جلوگیری از این اتفاق با دو جداره کردن پنجره‌ها و دیوارها می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان اضافه کرد: با عایق بندی سیستم های تهویه مطبوع علاوه بر کاهش تولید دی اکسید کربن و مصرف برق، فضایی که اشغال می‌کند نیز کوچکتر می‌شود، تولیدکنندگان نیز باید به سمت تولید دستگاه‌هایی که هدررفت انرژی آن کمتر است، بروند.

عسکری اعلام کرد: برخورد با متخلفانی که سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسبی برای ساختمان‌های خود انتخاب نمی‌کنند بر عهده اداره استاندارد است که این کنترل های کیفی را انجام دهد اما کمک اصلی را خود مردم با استفاده از دستگاه‌های استاندارد با برچسب انرژی مناسب می توانند انجام دهند.

کد خبر 359323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.