ایران همواره به مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی پایبند بوده است

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ایران همواره موضعی روشن در مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی داشته و به تعهدات خود پایبند بوده است.

به گزارش ایمنا، غلامحسین دهقانی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در سخنرانی خود در نخستین روز چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی که در شهر لاهه در حال برگزاری است، ضمن انتقاد از رفتار فریبکارانه برخی از اعضای این معاهده، گفت: این‌گونه رفتارها، راه را برای دستیابی گروه‌های تروریستی به سلاح شیمیایی باز کرده و برای آنها این فرصت را فراهم کرد که از این سلاح‌ها علیه انسان‌های بی‌دفاع استفاده کنند.

وی افزود: ایران کشوری است که همواره موضعی روشن در مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی داشته و به تعهدات خود پایبند بوده است.

دهقانی ضمن اشاره به این که ایران بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی است، اظهار کرد: حضور تعدادی از مجروحان سلاح‌های شیمیایی از ایران در این کنفرانس و نمایشگاهی که بر پا شده، به خوبی نشان می‌دهد که طی سه دهه گذشته چه بر جانبازان شیمیایی گذشته است.

وی سپس به عدم اقدام جامعه بین‌المللی در جلوگیری از استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم سابق عراق علیه کشورمان و همچنین مردم عراق اشاره و اظهار کرد: هر چند قدرت‌ها مانع صدام برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی نشدند، اما مشاهده آثار دهشتناک کاربرد این سلاح‌ها بر قربانیان سلاح‌های شیمیایی باعث شد که دنیا متوجه اهمیت و فوریت انعقاد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی شود و به این امر اقدام کند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تأکید کرد: آمریکا به عنوان تنها دارنده ذخایر سلاح‌های شیمیایی تاکنون به بهانه واهی مشکلات فنی از انهدام ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود که مهم‌ترین وظیفه و اولویت کشورهای عضو کنوانسیون محسوب می‌شود، خودداری کرده است.

دهقانی افزود: بر خلاف ماده ۱۱ کنوانسیون، اعتیاد آمریکا به اعمال تحریم‌های یک‌جانبه به ایجاد مانع در استفاده صلح‌آمیز از مواد و تکنولوژی شیمیایی نیز تسری یافته و با اعمال محدودیت‌های بانکی، در عمل خدمات دارویی مناسب به جانبازان شیمیایی را هم می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد که بر خلاف تعهدات این کشور تحت کنوانسیون و مغایر با حقوق بین‌الملل است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه اضافه کرد: جهان‌شمولی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به دلیل عدم تصویب معاهده توسط رژیم صهیونیستی که دارای انواع سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی است، تاکنون محقق نشده است. امتناع این رژیم از الحاق به پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای با استفاده از چتر حمایتی آمریکا صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه را پیچیده‌تر کرده است.

دهقانی همچنین در پایان با انتقاد از سیاسی کردن سازمان توسط برخی اعضا، تنها راه حفظ اعتبار این سازمان را اتخاذ تصمیم بر اساس اجماع و وفاداری به متن کنوانسیون توسط همه دولت‌های عضو دانست.

منبع:ایسنا

کد خبر 359316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.