مشکلات صنعت تا زمانی‌که مسئولان به وحدت رویه نرسند، پا برجاست

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: تا زمانی که همه مسئولان کشور در اجرای سیاست‌ها و ابلاغ برنامه‌های خود، هم‌افزایی و وحدت رویه نداشته باشند، مشکلات صنعت پا برجا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله جاسبی در ششمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان به کالبد شکافی موانع ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور پرداخت.
وی به اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و بسته‌های حمایتی دولت بمنظور رونق تولید اشاره و اظهار کرد: طرح‌های حمایتی به‌صورت مُسکن مقطعی عمل خواهد کرد ولی کارگشا و پایدار نخواهد بود زیرا با وجود بیش از ۱۵ دستگاه ناظر و سیاست‌گذار برای تولید و وجود دوگانگی در صدور بخش نامه‌ها و برنامه‌های هر ارگان، نمی‌توان انتظار رفع موانع تولید و اقتصاد پایدار داشت.
جاسبی افزود: دانشجویان ما در دانشگاه‌ها دلشان را خوش کرده‌اند به اینکه مقالاتی که خارجی‌ها می‌پسندند، بنویسند و در مجلات آنها چاپ شوند در حالی که کشور ما دارای مجلات معتبر داخلی است و باید مجلات خود کشور را اعتبار دهیم، چگونه انتظار داریم وقتی خودمان به مجلاتمان اعتبار نمی‌دهیم، دیگران بها و اعتبار دهند.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشجویی که می‌خواهد دکترا بگیرد باید دو مقاله در مجلات خارجی چاپ کند، چه اشکال دارد این دانشجو یک مشکل صنعت و اقتصاد کشور ما را تحلیل کند یا یک اختراع داشته باشد، تا بتواند دکترا بگیرد
وی افزود: چرا دانشگاه‌های ما این مهم را قبول ندارند و می‌گویند الزاما در مجله های خارجی باید باشد، گفت: در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مهم را مطرح کردم و اعضای شورای‌عالی نیز حمایت کردند ولی پس از گذشت یکسال هنوز اقدامی نشده است.
عضو شورای‌عالی فرهنگی انقلاب گفت: نحوه برخورد با صنعت مهم است، سرمایه‌گذار باید از تولید سود و منفعت داشته باشد در غیر اینصورت تمایل به سپرده‌گذاری بدون حاشیه در بانک پیدا می‌کند، ارگان‌های ناظر نیز باید همپوشانی داشته باشند نه اینکه به تولید ضربه بزنند.
وی افزود: چطور انتظار داریم که یک انسانی سرمایه هایش را در تولید بگذارد، هزار جور بدبختی به جان بخرد و به جای سود، زیان حاصلش باشد و از طرف دیگر انتظار داشته باشیم تولید رونق پیدا کند.
جاسبی در بخش دیگری از سخنان خود بر درک زنجیره ارزش برای صاحبان صنعت تاکید کرد و گفت: مهندسان صنایع و مراکز دانشگاهی باید در تبیین فرآیند زنجیره ارزش به تولید و صنعت کمک کنند. 
وی اضافه کرد: فرآیند زنجیره ارزش شامل فعالیت‌های پشتیبانی علمی و عملی است که با تکمیل زیرساخت‌های شرکت، توجه به منابع انسانی، توجه به توسعه و ارتقای فناوری و تامین مواد اولیه ایجاد شده است و در تکمیل این زنجیره باید تدارکات داخلی، عملیات تولید، تدارکات خارجی، بازاریابی فروش و خدمات با در نظر گرفتن حاشیه سود و افزایش کارایی انجام گیرد.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تجربه جدی از محیط کسب و کار و صنعت برای دانش آموختگان همه رشته‌ها از ضروریات است، افزود: کشور ما فارغ التحصیلان بسیاری تربیت کرده است اما غالبا آشنایی با تولید ندارند باید زمینه بازدید عملی از تولید و محیط کسب و کار همواره برای دانشجویان فراهم باشد. ارتباط با صنایع و وجود کارگاه‌های مجهز در دانشگاه‌ها، فارغ التحصیلان خبره و زبده تربیت می‌کند.
جاسبی با تأکید بر لزوم ریسک‌پذیری، گفت: بی‌پروایان هرگز نمی‌میرند یعنی آنها که اهل ریسک هستند هرگز فراموش نمی‌شوند و سیاست محافظه‌کاران دانشگاه‌ها که به یک جزیره مستقل تبدیل شده‌اند نمی‌تواند به صنعت کمک کنند.

کد خبر 359315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران رادفر IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
    0 0
    چقدر از صبح دنبال این خبر بودم ممنون که کار کردید ظرفیت همایش کم بود ما نتونستیم از برنامه استفاده کنیم