خواهری از جنس زیبایی برای اصفهان

خواهرخواندگی شهرها، ایجاد ارتباط و پیوند بین دو شهر در دو کشور مختلف است که دارای برخی تشابهات تاریخی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و بازرگانی هستند و برای هر دو طرف منافع مشترکی در پی دارد.

به گزارش ایمنا، این اصطلاح که نخستین بار در سال ۱۹۴۵ میلادی در بیان پیوند میان شهرهای اروپایی به کار رفت، تا کنون برای بیش از ۲۴۰۰ شهر جهان به کار رفته است، به عبارتی تا این لحظه ۱۲۰۰ جفت از شهرهای دنیا با یکدیگر قرارداد خواهرخواندگی بسته‌اند. یک نمونه از این جفت شهرها، فلورانس و اصفهان هستند که از ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۸ به یکدیگر اعلام خواهرخواندگی کرده‌اند و این پیوند همواره میان این دو شهر جاری است. 

فلورانس، شهری تاریخی در ایتالیا است که از کانون‌های مالی و بازرگانی و ثروتمندترین شهرهای دوران خود بوده است. هنر معماری و تندیسگری در این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد و دارای بیش از ۴۰ موزه و نگارخانهٔ هنری است. این کلانشهر زیبا، تاریخی و خوش آب و هوا، یکی از شگفت‌انگیزترین معماری‌های اروپا را به نمایش می‌گذارد و رودخانه‌ بی‌نظیرش، "آرنو" دارای مناظر و چشم‌اندازهای زیبا، همچنین پل‌های متعدد است. یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترینِ این پل‌ها، پل زیبا و باستانی پونته ویکینو (Ponte Vecchio) است که بیشتر شبیه یک خیابان است تا پل. همچنین صومعه معروف "دومو" از بزرگترین عمارات ایتالیا در دوران خود بوده و میدان میکل آنژ فلورانس نیز به گونه‌ای ساخته شده است که با قرار گرفتن در آن می‌توان تمام شهر را تماشا کرد. 

از دیگر دیدنی‌های این شهر کلیسای جامع فلورانس، باغ‌های بابولی و باردینی، تعمیدگاه سان جیوانی، گالری یوفیزی (Uffizi) و گالری آکادمیا (Accademia) است. در این دو موزه بهترین آثار هنرمندانی چون میکل آنژ، داوینچی و جیوتو (Giotto) در کنار مجسمه داوود اثر میکل آنژ به نمایش گذاشته شده است. یکی از نکات قابل تامل درباره این موزه‌ها، نحوه موزه‌داری تخصصی است که با مراقبت‌های خاصی مثل تعیین وقت قبلی برای بازدید از بعضی آن‌ها، نوع متفاوتی از حفظ آثار باستانی خود را به نمایش می‌گذارد. از سویی خانواده‌های هنرپرور آن در طول تاریخ همواره به حفظ و بقای ابنیه تاریخی و زیباسازی شهر خود کمک بسزایی کرده اند و تلاش‌های مردمی و دولتی در جاری ماندن رودخانه باشکوه شهر از مصادیق بارز وجود و پرورش اندیشمندان لایق به تناسب نیازهای زمان، برای ارائه راهنمایی‌ها و حمایت‌های همه جانبه در حفظ و نگهداری آثار هنری و بقای حیات آن‌ها در این شهر است.


علاوه بر مکان‌های دیدنی و گردشگری، فلورانس صاحب بهترین غذاهای ایتالیایی است که با هر مقدار پول پرداختی می‌توان از خوشمزه‌ترین غذاها لذت برد. همچنین وجود مراکز خرید و حراجی‌های بسیار در این شهر، از بازارچه‌های سنتی گرفته تا بوتیک‌های مستقل که به فروش برترین برندهای مد در دنیا اختصاص دارند، سبب می‌شود که خرید برای تمامی اقشار حتی افرادی با محدودیت مالی نیز در این شهر لذت‌بخش و مقرون به صرفه باشد. قیمت‌های مناسب خدمات این شهر نسبت به دیگر مناطق گردشگری ایتالیا، مناظر دیدنی نزدیک به هم، اهالی خونگرم و حمل و نقل عمومی مناسب، آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا کرده است. 

در بخش حمل و نقل باید گفت که مردمان محلی و گردشگران، همگی در کنار هم از سرویس‌های حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و تراموای برقی استفاده می‌کنند. هر بلیت اتوبوس فردی برای ۹۰ دقیقه معتبر است و در صورت استفاده منظم و در فواصل زمانی با انتخاب گزینه "Carta Agile" می توان آن را به ۱۰ سفر ۲۰ یورویی تبدیل کرد. تنها تراموای شهر از ساعت پنج و ۳۰ دقیقه صبح آغاز به کار کرده و تا قبل از نیمه شب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این تراموا در عبور از کل مسیر ۲۵ دقیقه‌ای خود در ۱۴ ایستگاه مختلف توقف دارد. در این شهر همچنین می‌توان برای جا به جایی تاکسی گرفت یا دوچرخه کرایه کرد. البته مناظر زیبا و دیدنی و همچنین مراکز گردشگری نزدیک به هم سبب می‌شود که پیاده‌روی در این شهر به بهترین تجربه در طول زندگی هر انسان تبدیل و باعث شود فرد در پایان سفر درون شهری خود هیچ‌گونه احساس خستگی نداشته باشد.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 359309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.