لطمه نخوردن اقتصاد کشور از تحریم‌ها بیشتر شبیه افسانه است

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: اینکه گفته می‌شود اقتصاد کشور به‌هیچ‌عنوان تحت تأثیر تحریم‌ها لطمه نخواهد دید، بیشتر شبیه یک افسانه است تا واقعیت.

به گزارش ایمنا، فرشاد فاطمی اظهار کرد: نکته اساسی این است که چگونه باید بخش‌های مختلف اقتصادی را هدایت کرد که اولاً آسیب‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها کمرنگ شود و از طرفی در کنار تهدیدها، بتوان فرصت‌آفرینی کرد.

این اقتصاددان معتقد است که جهش نرخ ارز و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی دو رویدادی است که به‌واسطه اعمال تحریم‌ها در کشور ایجادشده اما می‌توان از آن به نفع اقتصاد استفاده کرد.

وی بابیان این نکته که تحریم‌ به‌عنوان یک رویداد برون‌زا، اقتصاد کشور را به نحوی تحت تأثیر قرار خواهد داد، گفت: اینکه گفته می‌شود اقتصاد کشور به‌هیچ‌عنوان تحت تأثیر تحریم‌ها لطمه نخواهد دید، بیشتر شبیه یک افسانه است تا واقعیت.

فاطمی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌هایی که در طول سال‌های گذشته همیشه وجود داشته است، وابستگی بیش‌ از اندازه دولت به درآمدهای نفتی است، امروز که ناخواسته و البته ظالمانه صادرات نفتی کشور تحت‌فشار قرار گرفته است، به نظر می‌رسد می‌توان از این تهدید به نفع ظرفیت‌های کشور استفاده کرد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی پیشنهاد داد که بودجه سال ۹۸ به نحوی تنظیم شود که وابستگی دولت به درآمدهای حاصل از فروش نفت در مقایسه با سال‌های گذشته، با کمترین میزان محاسبه شود.

به اعتقاد این اقتصاددان، هرچند به‌کارگیری این استراتژی در کوتاه‌مدت ممکن است چالش آفرین باشد اما بی شک در بلندمدت برای کشور منفعت فراوانی به همراه خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در توضیح دیگر فرصت پیش‌آمده برای کشور به‌واسطه اعمال تحریم‌ها، افزود: در سال‌های گذشته نرخ ارز به دلیل سرکوب اشتباه، واقعی نبوده است، اما در حال حاضر این نرخ، جهش فراوان را تجربه می‌کند که با کاهش تقاضا در داخل کشور و در مقابل افزایش تقاضا در خارج از مرزهای کشور همراه خواهد بود.

وی افزود: بنابراین باید به نحوی سیاست‌گذاری کرد که بنگاه‌های اقتصادی بتوانند از فرصت پیش‌آمده به نفع افزایش صادرات محصولات خود استفاده کنند.

عضو شورای رقابت تأکید کرد: البته می‌دانیم که توسعه صادرات به تقویت زیرساخت‌ها و مناسبات بین‌المللی نیز مرتبط است اما یک ضرب‌المثل انگلیسی هست که می‌گوید اگر بخواهیم کاری را پیش ببریم، راه انجام آن‌هم پیدا خواهد شد

فاطمی در رابطه با تحریم‌ها هم همین موضوع صادق است. در شرایط فعلی، ما ناچار به‌ صرف هزینه برای مقابله با تحریم‌ها هستیم، بنابراین معقولانه است تا این هزینه به نحوی صرف شود که در سال‌های آتی بتوانیم از آن به نحو مطلوب بهره‌برداری کنیم.

وی با انتقاد از مداخله دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، ازجمله بازار ارز تأکید کرد که مبادلات نرخ ارز را باید به نحوی سامان داد که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ نهایی باشد.

به اعتقاد فاطمی ضروری است که دولت به‌صورت قاعده‌مند و منطقی دخالت خود را در بخش‌هایی که نیاز به تصدی‌گری نیست، کاهش دهد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

کد خبر 359292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.