شعبانی: در کار هنری نمی‌توان معیار تعیین کرد

یک پیشکسوت تئاتر با انتقاد از کیفیت برگزاری جشنواره تئاتر اصفهان گفت: میزبان‌ها، یعنی ارشاد به عنوان برگزار کننده جشنواره، لیاقت میزبانی از مهمان‌ها را ندارد.

فرهنگ شعبانی، کارگردان تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره جشنواره تئاتر اصفهان اظهار کرد: مسئولان تنها برای اینکه بگویند ما جشنواره‌ تئاتر را به سرانجام رسانده ایم و در گزارش عملکرد خود آن را داشته باشند، این جشنواره را برگزار می‌کنند.

وی درباره توزیع بلیت جشنواره میان افراد تئاتری و آشنایان، افزود: من این حق را به مجموعه می‌دهم؛ چرا که کسانی که می‌خواهند سالی یک بار تئاتر ببینند، در جریان و فضای فرهنگ نیستند و صرفا برای تفریح به دنبال حضور در این فضا هستند.

این کارگردان تئاتر، ادامه داد: در این جشنواره دیدیم که تشنه‌های تئاتر دیدن و علاقمندان آن زیاد هستند، اما برنامه‌ریزی‌ها برای استفاده از این پتانسیل درست نیست.

شعبانی درباره لزوم وجود جشنواره تئاتر، اضافه کرد: وجود جشنواره فقط برای اینکه نشان دهیم هنر تئاتر هنوز زنده است و نفس می‌کشد، لازم است.

وی با اشاره به اینکه در برخی نمایش‌ها، حتی مدعوین هم برای حضور در سالن با مشکل مواجه شدند، گفت: فرض کنید مهمانی را دعوت کردید ولی امکان میزبانی از او را ندارید، این مشکل از میزبان است که مطالعه فرهنگی ندارد و نمی‌داند چقدر مخاطب دارد.

این پیشکسوت تئاتر، ادامه داد: وقتی کسی به سالن می‌آید اما اجازه ورود به او داده نمی‌شود، با خود یاسی ناشی از این اتفاق همراه می‌برد و برگرداندن او از مقابل سالن اجرا، یک اقدام ضد فرهنگی و ضد هنری است. باید سال‌ها تلاش کرد تا این افراد را به سالن تئاتر آورد، اما حالا هم که می‌آیند، توانایی میزبانی از آن‌ها را نداریم.

شعبانی، درباره کیفیت اجراها افزود: تئاتر یک هنر است و در کار هنری نمی‌توان متر و معیار تعیین کرد. در زمینه تئاتر، سلیقه، نظر شخصی، تجربه و دیدگاه‌های برآمده از آن‌ها موثر است و کسی نمی‌تواند کیفیت یک نمایش را به راحتی قضاوت کند.

وی ادامه داد: نارضایتی من در جشنواره از این است که میزبان‌ها، یعنی ارشاد به عنوان برگزار کننده آن، لیاقت میزبانی از مهمان‌ها را ندارد. میزبان‌ها، آن قدر که مهمان دعوت کرده‌اند، کیفیت و امکانات را برای مورد قبول واقع شدن ارائه ندادند.

این کارشناس هنری، در پایان با بیان اینکه ارشاد بدون برنامه ریزی و با سه ماه تاخیر، تنها برای رفع تکلیف جشنواره تئاتر را برگزار کرده است، اضافه کرد: صبح امروز در نمایشی حضور داشتیم و دیدیم که یکی از داوران آن اجرا، به خواب رفته است، که این خود گویای شرایط است.

کد خبر 359273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.